Fler fingrar och tår än tio!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

cambello

Trådstartare
Är det någon här som har fått ett sånt barn? Läste om en pojke från tyskland som hade fått lite extra fingrar och tår och själv har jag en pojke med tolv fingrar. Han har en extra tumme på varje hand. Dom ska opereras bort lite längre fram. Tänkte höra om någon hade erfarenhet av detta fenomen.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Har en väninna som fick en dotter med en extra tå. Den fick vara kvar till hon började gå ordentligt och ha skor på sig. Då tog man bort den utan problem. Syns inget idag.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Min ena kusin föddes med nästan extrafingrar. Det såg ut som en skinnkula (ca ½ cm i diameter) på vardera handen, precis utanför lillfingret. Plockades bort relativt snart efter födseln.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

räknas det om man fått ett marsvin med en extra tå på varje bakfot?

*fniss*

En släkting till mig föddes med ett extra "lillfinger" och en extra "lilltå". De opererades bort ganska tidigt, barnet var nog under året i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Min kollega har haft en elev (fast på dagis, när hon var fskl) med 12 tår. Tror de skulle tas bort men jag minns inte vad hon berättat.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Jag hade en klasskompis i grundskolan som hade en dubbeltå. Det var en extratå som hade växt ihop med en vanlig. Men vad jag vet så tog dom aldrig bort den.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Bara dom senaste veckorna så har det stått i olika kvällstidningar om barn med fler fingrar och tår men det verkar ju inte helt ovanligt.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Min morfar hade 6 tår på högra foten, en dubbel lilltå.
Själv har jag en kluven nagel (ända uppifrån och ner) på högra lilltån som har vägrat växa ihop på jag vet inte hur många år. Sammanträffande eller arv...? :D
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Min morfar hade 6 tår på högra foten, en dubbel lilltå.
Själv har jag en kluven nagel (ända uppifrån och ner) på högra lilltån som har vägrat växa ihop på jag vet inte hur många år. Sammanträffande eller arv...? :D

Wow, en till med tåproblem i släkten! Min pappa har inga lilltånaglar alls, och mina och min systers ser mer ut som klor än som vanliga naglar. De måste ju ha blivit deformerade av pappas gener! :D
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Är ganska skönt att höra att det finns fler än min lille son som har detta. Kan det vara arv?? Vad jag hört så har ingen i min släkt haft något sånt här och inte i min sambos släkt heller. Men visst riktigt lång tillbaka kan det ju finnas utan man vet om det. Min barnmorska påstod att det kunde vara en infektion som gjort att det blivit så.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Min kusin har sex tår på varje fot, som aldrig har tagits bort, jag såg henne springa barfota varje sommar men såg det aldrig;)

Hennes dotter hade också sex tår på varje fot men de satt så dumt att de togs bort när hon var 14-15 månader, hon skulle inte kunna ha skor annars.

Så viss ärflighet kan nog vara inblandad i en del fall.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Det är som när vissa träffar på vår son dom ser inte alltid att han har sex fingrar på varje hand om man lixom inte börjar prata om det:) . Vi väntar på tid till operation. Ska bli när han är mellan 8-12 månader och han är sex nu. Om det görs för tidigt kan skelettet börja växa igen.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Näe, men min dotter har simhud mellan sina tår så "pektån" och "långtån" är ihopväxta till anda leden på ena foten och till första leden på den andra foten...
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Ska man dela på dom tårna el det är inget som påverkar hennes förmåga att gå?
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Nyfiken fråga, men varför tar man bort det extra fingret? Alltså, är det av någon praktisk anledning (handskar har ju trots allt bara fem fingrar) eller är det för att de inte ska bli mobbade? Om man bortser från problemet med att köpa handskar - försämrar ett extra finger handens funktion?
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Min systers son föddes med ett extra finger på varje hand. Dom innehöll inte ben lr nåt så dom togs bort några veckor efter födseln med laser och han kände ingenting som tur var.
 
Sv: Fler fingrar och tår än tio!!

Det kan försämmra till växten av dom riktiga tummarna. Dom hänger bara med dom andra tummarna. Han har skelett i båda men kan inte styra dom. Mobbning finns det en stor risk för att det kan bli. Dom är lite ivägen som det är nu när han ska börja ta i saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 084
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
487
Senast: FrDrake
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp