Fjärrdirigering, jag blir tokig!

MrsScabtree

Trådstartare
Jag anser mig vara en människa med stort tålamod, men nu börjar det sina. Jag har hållt på med den här förbannade fjärrdirigeringen i hundra år nu känns det som och framstegen är knappa. Problemet är inte växlingarna, sitt och ligg gör hon i ett nafs..MEN! Jag får helt enkelt inte tassarna att stå kvar där de ska stå, hon kryper fram hela tiden.

Jag har gjort allt jag kan tänka på, låta henne ha tassarna kvar på target, låtit henne stå bakom ett hinder så hon ej kan krypa fram (men det spelar ingen roll, hon trampar istället då), kört mycket "backa , ligg, backa, sitt" vilket funkade bra i början men nu lämnar henne frustrerad.

Jag går alltid fram och belönar henne, men hon vill fram i vilket fall som. Lägga leksak eller liknande bakom henne funkar inte för då blir hon seg.

Ni som har hundar med spinn, hur gör ni?

Sv: Fjärrdirigering, jag blir tokig!

Hur seg blir hon om du har belöning bakom? Gör hon skiftena eller får du dubbelkommendera?
Sambons Douglas är också en hund som gör skiftena så snabbt att man knappt hinner blinka, och eftersom jag är rätt seg ( :angel: ) så har jag varit för sen att klicka, och klickat efter han flyttat om, alltså när han är stilla, = han flyttar om superdupersupersnabbt och blir sedan blixtstilla. Jag upptäckte inte ens omflyttningen för än jag filmade en gång, men han hinner röra sig säkert 1dm utan att det märks.

Men ja, till saken ;) Han blir också "seg" med belöning bakom, "Nuuu fååår jag snaaaaart taa bolleeeen......" typ. Men tack vare det hann jag belöna att baktassarna var stilla. Efter typ 8305830583 repitioner med belöning bakom och rätt skiften, tog vi bort belöningen och la istället till en granskande sambo som låg på mage och stirrade på bakbenen :D så att vi var säkra på att han endast fick belöning när bakbenen var stilla, vilket dom var 99% av gångerna efter fjärrbelöningstekniken. Tempot blev betydligt högre så fort belöningen inte var bakom, men skiftena fortsatte vara korrekta.

Jag kanske gjorde mig förstådd? Behöver nog lite kaffe..

Har du försökt att ha henne på bord? Typ agility"plattan" eller brunnslock.

Ska se om jag förstod dig rätt. Du har helt enkelt låtit Douglas bli långsam, för att kunna nöta in "korrektheten" i rörelsen? När det sedan suttit har du övat in farten? :p

Det bästa är att lära in respektive skifte var för sig, dvs;

sitt/ligg, sitt/stå, ligg/stå så att hunden blir bekväm med dem allihop var för sig.

Jag tävlade färdigt tvåan innan jag började på 3ans skiften.

I början, prioritera precision och koncentration före snabbhet. Har du en kvick hund så ge långsamma kommandon. Vid ställande, lär hunden lugnt och sansat att det är blickstilla som gäller, när hon börjar bli säkrare kan du reta lite med godis framför henne samtidigt som du lugnt säger "stanna" och därefter lugnt ger henne godisen.

Skiftena måste sitta perfekt på nära håll från början och så kan du utöka avståndet med tiden. Tillåt inga missar i början utan säg "nu blev det fel", gå runt i en cirkel och börja om, lugnt och på nära håll.

Om du visar med handen, håll inte godisen i den handen du visar med utan med den andra, just för att hunden ska bli medveten om sin rörelse och inte bara titta på godisen.

Senast ändrad av en moderator:

Har du provat att helt enkelt öka kriteriet?

Tramp på stället, ålning medels hasning ger helt enkelt inget klick. Utan klick är bara när hunden står still.

Det kanske beror på hunden, men klick skulle inte funka bra på min. Min blir väldigt taggad och lite stressad av klicker och i fjärren är det ju till en början viktigare med lugn och koncentration. För min hund funkar det bättre att visa.

Nä, det gör man ju som man vill, jag bara utgick från att ts klickar när hon skrev "Target". Men "hålla inne belöningen då" blir ju samma sak.
Jag menar absolut inte att man måste klicka, även om jag personligen inte hittat något som just formar moment så snabbt som just med klicker.

Smaksak.

KL

Diskurs:
Jag fick mig en tankeställare nu när du skrev att din blir lite taggad av klicker..det kan ligga nåt i det. Jag ska prova att undvika klicker ett tag nu i och med att hon vet vad som förväntas av henne..kan hända att hon coolar ner då.

Blandrastik:
JO jag har ökat kraven lite, men jag kanske borde ta det ytterligare ett steg faktiskt. Det får bli att träna fjärr ikväll så återkommer jag med alla nya tankar.

För övrigt: Vi tränar bara sitt/ligg. Största problemet är från ligg till sitt. Istället för att bara "hoppa upp" med framdelen med rumpan i marken vill hon gärna halvställa sig och sedan sätta sig upp, men! Hon tar sig samtidigt lite framåt..gah.

Nä, det gör man ju som man vill, jag bara utgick från att ts klickar när hon skrev "Target". Men "hålla inne belöningen då" blir ju samma sak.
Jag menar absolut inte att man måste klicka, även om jag personligen inte hittat något som just formar moment så snabbt som just med klicker.

Smaksak.

Det stämmer att jag har klickat! Men jag fick mig en tankeställare nu när diskurs sa att hennes vovve blir rätt taggad på klicker..det blir faktiskt min dam med.
Den är kanon i många sammanhang, men kanske inte i alla har jag kommit underfund med. Iaf inte för den här individen.

Smaksak.

Jag tolkade också det som att hon klickar.

Jag tycker att klicker är jättebra i många sammanhang men som sagt min hund blir väldigt mycket mer taggad än när jag lugnt visar henne vad hon ska göra. Hon får en väldigt stark förväntan och har lätt för att ljuda. Visst kan man slutligen klicka fram korrekt beteende dvs koncentration och tystnad men ibland blir det en omväg för just oss. Det jag menar med hålla inne belöningen eller inte tillåta några misstag är för mig inte samma sak som klickertänk. Jag visar lugnt och sansat med handen och jobbar stegvis bort hjälperna.

Ska se om jag förstod dig rätt. Du har helt enkelt låtit Douglas bli långsam, för att kunna nöta in "korrektheten" i rörelsen? När det sedan suttit har du övat in farten? :p

Korrekt! :D
Fast jag behövde inte ens öva på farten, det kom automatiskt så fort ingen tydlig belöning var bakom.

Förresten, har du provat att på nära håll (alltså hunden precis framför dig) "lyfta" upp henne med en handrörelse från ligg till sitt? Då har hon inget utrymme att komma framåt i början, och rörelsen blir lugn när hon följer din hand. (och du kan ha kvar samma rörelse på längre avstånd och tävling)

Kanske till och med byta kommando? Lära in "sitt upp" på nytt, sas. Ligg - sitt = ett lugnt "uupp" eller liknande.

Senast ändrad:

Ja det har jag, och det går jättebra! Det är just när jag står en bit ifrån som hon vill "följa med". Antar att det är en liten biprodukt av ipots "framför-ingång"..

Förresten, har du provat att på nära håll (alltså hunden precis framför dig) "lyfta" upp henne med en handrörelse från ligg till sitt? Då har hon inget utrymme att komma framåt i början, och rörelsen blir lugn när hon följer din hand. (och du kan ha kvar samma rörelse på längre avstånd och tävling)

Kanske till och med byta kommando? Lära in "sitt upp" på nytt, sas. Ligg - sitt = ett lugnt "uupp" eller liknande.

Ja det har jag, och det går jättebra! Det är just när jag står en bit ifrån som hon vill "följa med". Antar att det är en liten biprodukt av ipots "framför-ingång"..

Jag tror jag skrivit det till dig en annan tråd (?) men ungefär sådär körde jag. Iver hade en tendens att flyga upp en halvmeter i uppsättandet.

Jag stod mitt framför och gav kommandona lugnt, belönade enbart det som blev rätt. Blev det fel i ett uppsättande så la jag honom bara ner och gorde om utan att lösa upp honom för ofta.

Sen backade jag det jag kunde allt eftersom och gick lugnt fram för att belöna varje skifte som blev rätt. Blev det fel två gånger kortade jag helt enkelt bara ner avståndet igen.
Jag belönar även två gånger för samma skifte ibland för att han sitter kvar och håller position även om jag går tillbaka dit jag brukar ge ett nytt kommando så förväntingen inte blir så stor på det.

Förstår du hur jag menar? (Behöver likt squarepants en stor kopp kaffe ;))

Allvarligt, det är en jätteviktig sak att tänka på för att det ska bli bra. Utöka långsamt men behåll kraven.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 149
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 810
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 950
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka