Finns det någon häst idag som kan komma upp i Miltons klass?

Mirre

Trådstartare
Han blev ju en legend verkligen, otroligt känd och älskad av hela världen. Men finns det någon häst som tävlar idag som kan mäta sig med honom, som kan bli lika känd? Vad tror ni. Vilken häst skulle ni gissa på?

Vallegro kanske? Eller Casall? Eller någon annan :p
 
Senast ändrad:
Absolut Totilas! Han har spelat roll för sporten på ett sätt som få andra hästar gjort. Valegro är också en kändis men i mina ögon har han inte den där "kultstatusen" som Milton eller Totilas har.
 
Absolut Totilas! Han har spelat roll för sporten på ett sätt som få andra hästar gjort. Valegro är också en kändis men i mina ögon har han inte den där "kultstatusen" som Milton eller Totilas har.
Fast Totilas tävlas inte längre.
Och kommer troligen ganska snabbt att hamna i skuggan av andra hästar när han inte längre syns på banorna och man inte väntar på den där come-back-en.

Jag tycker för övrigt att Gladstone var en "kändis" i stort sett i nivå med Milton men var inte lika tilltalande till sitt yttre. Vit hjälper, liksom.
 
Fast Totilas tävlas inte längre.
Och kommer troligen ganska snabbt att hamna i skuggan av andra hästar när han inte längre syns på banorna och man inte väntar på den där come-back-en.

Jag tycker för övrigt att Gladstone var en "kändis" i stort sett i nivå med Milton men var inte lika tilltalande till sitt yttre. Vit hjälper, liksom.

Nä, och inte Gladstone heller? Jag svarade kommentaren ovan om att Totilas räknas som en av få superstjärnor :)

Helt klart krävs det mer än att bara vara framgångsrik för att bli ihågkommen långt efteråt. Kolla tex på Bonfire eller Shutterfly. Färgen hjälper helt klart.

Sedan tror jag att många just kommer ihåg Milton för att vi är uppvuxna med honom. Jag var tex 13 när han avtackades och var på plats i Göteborg och jag får fortfarande rysningar när jag hör Simply the best spelas.
 
Milton är ihågkommen trots att åren går, kan tänka mej att Totilas kan kommas ihåg och beundras om ett gäng år han också.

Sen tror jag utstrålningen och därtill färgen hjälper oerhört om man får vara ytlig ;)

De andra som nämnts är superhästar också, men för mig, inte WOW på alls samma sätt som Milton och Totilas.
 
Milton är ihågkommen trots att åren går, kan tänka mej att Totilas kan kommas ihåg och beundras om ett gäng år han också.

Sen tror jag utstrålningen och därtill färgen hjälper oerhört om man får vara ytlig ;)

De andra som nämnts är superhästar också, men för mig, inte WOW på alls samma sätt som Milton och Totilas.

Jag håller med, Milton och Totilas är i samma klass. Det handlar inte bara om resultaten, utan om resultaten i kombination med utseende, utstrålning, osv. Baloubet kanske var lite liknande, en sån häst med massor av utstrålning, som också gjorde resultat. När Milton tävlade var han ju som jag minns det ganska ensam vit skimmel i startfältet, jämfört med nuförtiden när skimlar blivit väldigt mycket vanligare på hoppbanorna, det gjorde väl också sitt till att han stack ut som "sagohäst"? Skulle Milton tävla idag skulle han inte sticka ut hälften så mycket, och skulle man ställa honom bredvid t ex Cornado så tycker jag nog Cornado egentligen är ännu häftigare och mer kattlik, men då, för sin tid i dåtidens startfält, så stack Milton ut. Det är ju lite de där hästarna som blir de första av sitt slag, som visar på något nytt i hur en häst kan vara, och som dessutom vinner mycket och har en lång karriär så man hinner lära sig vilka de är, det är de som blir superstjärnor.

Cornado:

Milton:
 
Fibonacci kanske? Kritvit som Milton om inte annat, lär väl förhoppningsvis stanna hos samma ryttare och verkar ju ha kapacitet?
 
Jag håller med, Milton och Totilas är i samma klass. Det handlar inte bara om resultaten, utan om resultaten i kombination med utseende, utstrålning, osv. Baloubet kanske var lite liknande, en sån häst med massor av utstrålning, som också gjorde resultat. När Milton tävlade var han ju som jag minns det ganska ensam vit skimmel i startfältet, jämfört med nuförtiden när skimlar blivit väldigt mycket vanligare på hoppbanorna, det gjorde väl också sitt till att han stack ut som "sagohäst"? Skulle Milton tävla idag skulle han inte sticka ut hälften så mycket, och skulle man ställa honom bredvid t ex Cornado så tycker jag nog Cornado egentligen är ännu häftigare och mer kattlik, men då, för sin tid i dåtidens startfält, så stack Milton ut. Det är ju lite de där hästarna som blir de första av sitt slag, som visar på något nytt i hur en häst kan vara, och som dessutom vinner mycket och har en lång karriär så man hinner lära sig vilka de är, det är de som blir superstjärnor.

Jag minns även det som att Milton var ganska ensam om att vara vit. Var han inte ganska ensam om att inte ha flätad man då med?

Jag minns honom som mer ponnylik i huvudet än vad han är när jag ser honom på bild nu. Jag minns även att hans utstrålning var annorlunda än många andras. Han älskade att hoppa och att visa upp sig och det märktes. Visst märks samma sak hos andra hästar både nu och då men i kombination med att han var duktig, ville så mycket och stack ut utseendemässigt. Sen får jag för mig att det finns mycket fler hästar på den nivån idag än vad det gjorde då, då kan det bli lite lättare att sticka ut med.
 
Nä, och inte Gladstone heller? Jag svarade kommentaren ovan om att Totilas räknas som en av få superstjärnor :)

Helt klart krävs det mer än att bara vara framgångsrik för att bli ihågkommen långt efteråt. Kolla tex på Bonfire eller Shutterfly. Färgen hjälper helt klart.

Sedan tror jag att många just kommer ihåg Milton för att vi är uppvuxna med honom. Jag var tex 13 när han avtackades och var på plats i Göteborg och jag får fortfarande rysningar när jag hör Simply the best spelas.

Jag var också där! :D Det var helt otroligt när han kom in för att tävla (de hade ju tidigare sagt att han inte tävlade längre) och hela Scandinavium blir tyst och sedan vrålar :D
 
Av redan pensionerade hästar tänker jag spontant på Baloubet du Rouet, Ninja och Totilas. De var alla stora på sin tid, och hade det där "extra" på något sätt. Balou hade ju en fantastisk utstrålning allmänt, Ninja kan ju inte ha varit 1 mm över 160 cm (med tanke på hur kort RGB är och de facto att han inte såg liten ut på honom....) och hoppade ändå 160 cm och Totilas hade ju både färg och gång.
Av fortfarande aktiva stjärnor tror jag att Casall och Valegro helt klart har potential, av självskrivna anledningar. Men även t.ex. Parzival har nog en chans kanske, då jag tycker att han har rätt mycket utstrålning också!
 
Han blev ju en legend verkligen, otroligt känd och älskad av hela världen. Men finns det någon häst som tävlar idag som kan mäta sig med honom, som kan bli lika känd? Vad tror ni. Vilken häst skulle ni gissa på?

Vallegro kanske? Eller Casall? Eller någon annan :p
Jag är säker på att hopphästarna i WC idag är bättre än vad Milton var på sin tid. Dels är banorna betydligt svårare för varje år, och aveln har gjort sitt den också. Milton var en häst som stod ut i mängden med sitt utseende, kvickhet och hoppglädje samt scope. Men Quidam de Revel och Baloubet du Rouet är två stora favoriter som dessutom levererar fina hopphästar efter sina karriärer.
 
Han blev ju en legend verkligen, otroligt känd och älskad av hela världen. Men finns det någon häst som tävlar idag som kan mäta sig med honom, som kan bli lika känd? Vad tror ni. Vilken häst skulle ni gissa på?

Vallegro kanske? Eller Casall? Eller någon annan :p


Äsch. Vackra vita Milton, Lilla underdog Jappeloup, och Stora långbenta Big Ben - det var tider då det fanns RIKTIGA HÄSTAR. Det var alltid nån av de tre som vann... :love: :bump:



ps: jag hade Milton-bäddsett, Milton-filmen, Milton-boken, you name it...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 565
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 327
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp