Finadyne samtidigt med Prascend (pergolid) ?

Majskolven

Trådstartare
Jag hann inte ens sätta igång med cushings-/PPID-medicinen som vet skrev ut, innan mitt gamla fbl fick sitt livs första fånganfall. Hon står nu alltså med fång och är satt på finadyne.

Är det någon här som har erfarenhet av att ge prascend/pergolid samtidigt som finadyne?

Sv: Finadyne samtidigt med Prascend (pergolid) ?

Jag kommer inte ihåg hur det var, men min f d fånghäst fick butta eftersom han fick äta smärtstillande väldigt länge. Finadyne kan man ju inte ge i mer än fem dagar så det spelar kanske inte så stor roll om du väntar i fem dagar till? Kolla med vetten, h*n borde ju veta. Det som är viktigast är nog att du håller nere sockerhalten i fodret i a f.
Jag TROR att han fick butta och Pergolid samtidigt, men jag är inte säker.

Senast ändrad:

Finadyne vet jag inte hur det är med, det är heller inte förstavalet för en fånghäst. Fenylbutazon har oftast bättre effekt och det kan du kombinera med Prascend.

Som Kryddan säger, få ner sockerhalten i fodret så mkt som möjligt (blötlägg allt hö till du gjort en sockeranalys!). Inget kraftfoder. Betfiber utan melass är bra att ge, och linfrö. Lägg till salt och 2000IU E vitamin (kapslar till människor funkar bra, hästvitaminer har oftast massa tillsatt socker). Du bör också ge något för magen, jäst tex.

Tänk också på att även om tillverkarna påstår att 1 mg räcker för nästan alla hästar, och att Prascend är mer effektivt än andra sorters pergolid, så är mångas erfarenhet att det inte alls stämmer. Min står på 3 mg nu och han är d-ponny. Dvs, höj dosen sakta (0.25 mg ökning var 3e dag tex) tills du märker förbättring.

Har ni märkt av biverkningar av pergolid-medicineringen på era hästar? Isåfall vilka?

Förstahandsvalet av NSAID vid fång verkar bero på vilken veterinär man frågar, samt såklart den individuella hästen och situationen också.

Min pålle står redan idag på endast hö, lusern, jäst och linfrö eftersom hon är konvalescent för en avdragen sena, och jag är redan sedan tidigare medveten om att hon bör äta sockerreducerad kost. Hästen står sedan tre månader tillbaka på boxvila/sjukhage och har kolikrisk ständigt överhängande pga stillaståendet. Har redan haft ett större kolikanfall och hon har en mycket känslig mage, så visst är jag nervös för finadynet. Hade nog varit ännu mer nervös om jag fått butta. Men för längre kurer är såklart butta ett bättre val än finadyne, om magen tål det.

Är hon känslig och står med kolikrisk, ta då bort finadynet så fort som möjligt. Dels gör det magen sämre, dels finns överhängande risk att du faktisk missar ett kolikanfall och inte märker av det innan det är riktigt allvarligt. Ur hästens synpunkt är det bättre att ha ont i hovarna än kraftig kolik. Alla veterinärer jag diskuterat det med varnar för att ge NSAID om det finns kolikrisk.

Prascend får du börja ge direkt om ni skall stoppa fånget från att bli värre. De kan bli lite borta/deppiga precis när man sätter in medicinen, googla pergolide veil. Därför skall man helst börja med en väldigt liten dos och höja den gradvis. I ditt fall skulle jag personligen vara mest fokuserad på att få sjukdomen under kontroll så fort som möjligt och därför öka ganska snabbt.

Har du sockeranalys på höet? Hö kan i vissa fall innehålle extremt mkt socker!
En del PPID hästar tål inte lusern. Min fick troligtvis fång pga lusern (det var givetvis utan melass), ingen vet säkert vad det är de reagerar på i lusernet, men något är det...

Vad hade hon för ACTH värde (om ni testat)?

Jag kan inte säga om det var en biverkning av Pergolid eller inte, men hästen fick bihåleinflammation efter ett tag. Han sköttes som ett spädbarn vill jag bara påpeka så det berodde inte på någon vanskötsel - utan trolig orsak enl vetten var nedsatt allmäntillstånd p g a hans sjukdomsbild. (Han hade inget fel på tänderna heller, det kollades noga på klinik).

Håller med Centaur i allt hon skriver, men jag har ingen negativ erfarenhet av Lusern (Lucern/Alfalfa) till en fånghäst. Sockerhalten är låg i detta foder och min fick lusern varje dag efter fånganfallet för jag valde att plocka bort allt hösilage utom 3 kg per dag. Hästen fick stå på tjockt med spån och en massa halm istället. De futtiga 3 kilona las i blöt i minst en timma och spolades sen noga ur. Han fick även sockerfri betfor + vitaminer/mineraler. Här fick jag slänga nästan allt jag hade för när jag lusläste innehållsförteckningarna visade det sig att det var någon form av socker i nästan allting. Han drog 220 i SMRP och det behövdes inte så mycket för att komma upp i det. Halm vet jag att C har haft sina åsikter om när det gäller sockerhalten... :) Men. Normalt sett så har inte halm speciellt mycket socker i sig, utan det kanske är om det är dåligt tröskat i så fall? Jag har inte hittat en enda länk där halm inte står så nära sockerfritt man kan komma. Allt foder innehåller lite socker, det finns inget som är helt och hållet sockerfritt. Självklart har jag inte läst ALLT som finns, länka gärna till något som säger annat ang halm. På svenska tack! :D

Kan svara mig själv lite nu... i FASS på finadyne står det under interaktion att: NSAID's har en hög proteinbindningsgrad och kan därför konkurrera med andra läkemedel med hög proteinbindningsgrad vilket eventuellt kan ge upphov till toxiska effekter.

Och på prascends bipacksedel att: Pergolide mesylate is approximately 90% bound to plasma proteins in humans and laboratory animals; caution should be exercised if it is co-administered with other drugs known to affect protein binding.

Så det känns klokast att försöka att starta med pergoliden efter att finadynkuren är slut. Med denna häst finns det så många parametrar att ta hänsyn till utöver de hälsoproblem jag tagit upp här, så det är inte helt lätt att veta i förväg hur man ska prioritera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 321
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 344
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 808
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?