Fettknölar på min schäferhane

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare txxiva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 556
T

txxiva

Undrar om det e nån som har en aning om varför min hane hela tiden får fettknölar?? :confused: Nu har jag hittat 4 (!) st. Han tål bara det foder som jag ger honom nu, Royal Canin Breed (German Sheperd Adult) Min tik äer samma foder o hon har inte en enda knöl.. Vore tacksam för hjälp/tips snarast.. :D

Sv: Fettknölar på min schäferhane

Han hade bara en när jag va där o då var det ingen fara tyckte hon, men nu har det ju bara "ploppat" upp fler o fler...

Det kan vara protein knölar, Jag har själv haft det på en av mina hundar. Och det är oftast djur som är lite protein som får det i förstora mångder och då bruka man får se till att man ger foder som inte har så mycket protein.

Du kan ju test annars att minska lite med protein så mårker du bara efter nån dag om knölarna går bort.

en dum fråga, :D Hur minkar jag på det?? Han tål ju bara detta foder... :confused:

en dum fråga, :D Hur minkar jag på det?? Han tål ju bara detta foder... :confused:

Okay finn sdet ingen annan foder han tål? Annars kan det blir svårt för jag fick själv byta jag, funkar ju inte att minska på mänden för då blir det ju för lite och hunden blir smal. Men kan du inte ge han nå kött foder eller nå under kanske 2-3 dagar?

Prova att byta ut en del av fodret mot välkokt ris. Ris är ju dietmat. Men som sagt välkokt, inte 20 minuter som det står på förpackningen utan snarare 1 timme.

Men är det fettknölar då?
Det kanske är såna där, pinsamt, jag tappade namnet på vad det heter :o

Körtelknölar... nää, det är typ som inflamerade finnar! Hur gammal är din hund? Min hade har haft en sån som han började klia på , den blev inflammerad och vi var till vet och fick antibiotika och den försvann. Alldeles efter fick han en till som bara finns där och jag väntar på att den ska försinna. Ahh,talgkörtel ska det va. Så länge de inte har besvär av dem ska man låta dem vara, annars kan man operera bort dem. Det finns vissa raser som tyvärr får fler än andra och schäfer tillhör dem. Min tik har heller aldrig haft någon och enligt hennes uppfödare ska man bara låta dem vara för de försvinner.

ställer samma fråga som fiffi1. är det fettknölar? hur ser de ut? har du gjort en biopsi?

Liknande trådar

Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: GardenAngel
·
Hundhälsa Hej! Snälla hjälp mig med tips och tankar då mina egna har tagit slut - trots att inlägget är långt!! Förra året började min...
Svar
4
· Visningar
1 228
Senast: dpmatte
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: LinnLaakso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka