Fet ponny med föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 783
Sv: Fet ponny med föl

Hade hon föl vid sidan då??? Har fått för mig att då är det lättare om de är vid gott hull.
Min var inte vid gott hull hon var fetma fet...Fettvalkar längs halsen o sidorna o gropar i hela häcken. Det tror jag absolut inte är bra för hormonerna... varför skulle det vara det för hästar när det inte är det för några andra däggdjur? Gott hull ja....överfet nej...
Läs sista meningen i mitt inlägg ovan - det är hittills enda gången hon blivit dräktig...
Och som jag skrev, hon var betydligt mer än i "gott hull", det gick inte ens med milt våld att leta reda på några revben under späcket på henne... Hon var GROTESKT fet...

Fetma oavsett dräktig eller inte är aldrig bra! Spelar ju liksom ingen roll att hon den gången blev dräktig. Fetma är ALDRIG bra på något däggdjur.

Vet du, jag litar faktiskt mer på Kerstin Darenius än på Dig på den punkten... ;)

Dessutom hann hon göra av med HELA övervikten hon hade under högdräktighet och digivning. Hon blev rejält tunn trots tillskottsfoder. Jag vet faktiskt inte HUR jag skulle ha fodrat henne för att slippa ha ett spjälstaket i slutet av diperioden, om hon inte haft en hel del att ta av redan från början.

Precis så tänker jag med vad det gäller vårt welshsto...
Hon kan behöva sin "hydda" när hon ska dige ett hungrigt föl.

Jag brúkar ha mina avelsston i väldigt gott hull.

Precis så tänker jag med vad det gäller vårt welshsto...
Hon kan behöva sin "hydda" när hon ska dige ett hungrigt föl.

Jag brúkar ha mina avelsston i väldigt gott hull.
Jag har alltid blivit itutad att ett bra avelssto är en bra mjölkkossa. Och en bra mjölkkossa ger fölet allt det kan suga i sig och lite till... Och DÅ går det åt näring, massio med näring!
Och ändå ser de där mjölkkossorna snart ut som jerseykossor även om man fodrar dem...

Man kan ju annars be TS om att lägga ut en bild på hennes sto och så får man väl efter det se/tycka vad stoet behöver.

Eller är jag ute och cyklar då :p

sätt på munkorg o låt henne gå kvar hos dom andra.
Fodra mål åt henne vid sidan om ...

Vet du, jag litar faktiskt mer på Kerstin Darenius än på Dig på den punkten... ;)
Ja, det hoppas jag verkligen att du gör. Mej har du ju aldrig träffat eller sett mina hästar!

Dessutom hann hon göra av med HELA övervikten hon hade under högdräktighet och digivning. Hon blev rejält tunn trots tillskottsfoder. Jag vet faktiskt inte HUR jag skulle ha fodrat henne för att slippa ha ett spjälstaket i slutet av diperioden, om hon inte haft en hel del att ta av redan från början.
Jag antar att ditt sto är lite speciellt, och då kan man förutsätta att hon är ett undantag från "normaliteten". Jag brukar ha mina ston i bra hull som de normalt inte alls förlorar under digivning eller dräktighet. Men så har mina ston lite andra förutsättningar från de flesta svenska.

Jag har alltid blivit itutad att ett bra avelssto är en bra mjölkkossa. Och en bra mjölkkossa ger fölet allt det kan suga i sig och lite till... Och DÅ går det åt näring, massio med näring!
Läste du artiklarna som jag länkade till?
I en av dem vet jag att detta tas upp. Att de stona som sägs ge allting till sina föl faktiskt är de som ger minst näring till fölet eftersom deras mjölk inte är tillräckligt näringsrikt.

Fetma är aldrig bra för ett sto. Gott hull är en annan sak!

Läste du artiklarna som jag länkade till?
I en av dem vet jag att detta tas upp. Att de stona som sägs ge allting till sina föl faktiskt är de som ger minst näring till fölet eftersom deras mjölk inte är tillräckligt näringsrikt.
Med tanke på hur fölen ser ut, efter dessa mammor, så får det stå vad det vill i dessa artiklar, som jag inte läst nej.
Men med föl som ser ut som gödgrisar och tunna mammor trots massor med mat, så är slutsatsen för mig självklar => fölet får all näring från stoet.

Jag har även haft ett sto som "mjölkat lättmjölk", trots att hon tunnade ur under digivningen. Men där gjorde fölet det också...

Sen kanske det är så att dina ponnyer har lättare att hålla hullet än vad halvblod och fullblod har? Och att du generellt har haft bättre beten? Jag vet inte, men dina erfarenheter skiljer sig markant från mina i alla fall...

Sen kanske det är så att dina ponnyer har lättare att hålla hullet än vad halvblod och fullblod har? Och att du generellt har haft bättre beten? Jag vet inte, men dina erfarenheter skiljer sig markant från mina i alla fall...
Jag har haft EN connemara-ponny. Resten är ISH (Irish Sport Horse) och fullblod.
Jag har förutom mina egna, jobbat halvtid hos grannen på Irland som har ett stort fullblodsstuteri, så nog har jag sett en hel del fullblod och andra "känsligare" raser under mina dagar.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 346
Senast: Juli0a
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 085
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka