Fet ponny med föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 783

Ela

Trådstartare
Jag har precis skaffat ett dräktigt welsh mountain sto som har föl vid sidan.
Hon är så fet... och behöver egentligen banta..
Men hur gör man, hon behöver ju ordentligt med foder eftersom hon ger di samt är dräktig.
Idag går hon på gräs men det är ganska kraftigt. Ska jag flytta henne till en hage med mindre gräs??
Fast då får hon och fölet gå själva eller med shettisen. I dagsläget går hon med de andra stona med föl... och fölen har ju jättekul.
(de andra stona behöver betet)

Hur skulle ni ha gjort??

Sv: Fet ponny med föl

jag skulle tagit bort henne från det kraftiga betet annars stor risk att hon får fång mycket farligt, och gett henne näringsrikt kraftfoder istället för bukfyllla= gräs

Jag hade tagit bort henne från det kraftiga betet. Det är farligt för HELA kroppen att vara för fet.
Sätt henne på tunnare bete och låt ungen dia ur henne fettet som finns på kroppen.

Sedan tycker jag att ni ska motionera stoet om det behövs. Bra början på avvänjningen också för fölet som finns vid sidan just nu.

Jag gör mer eller mindre vad som helst så jag slipper fång, för det är en riktig djävel att få på hästarna. Speciellt på feta små ponnier.

Jo de va min första tanke också att släppa in henne till de övriga ponnyerna på ett magrare bete. Får väl göra det så inte hon blir sjuk. Tror hon har varit överviktig ganska länge...

Det tråkiga blir ju att fölungen blir ensam... men det får väl bli så..

tyvärr är hon varken riden eller körd så det är svårt att ge ordentlig motion, men det finns ju lite andra alternativ att motionera henne på.

Jag skulle inte tagit bort ett digivande dräktigt sto från betet och från sin flock! Så här nu på eftersäsongen är det inte särskilt högt näringsvärde i betet - om de inte går på återväxt eller betesputsad hage med klöverinslag, eller liknande?

Digivande ston har högt näringsbehov och hög ämnesomsättning, och därmed oftast relativt liten risk för fång. Det kan t o m vara så att om du byter bete och därmed foder åt henne kan det foderbytet (och därmed följande rubbning av tarmfloran) snarare utgöra en större fångrisk.

Ett digivande (låg)dräktigt sto behöver massor av näring, och hennes fölunge behöver också bra bete som introduktion till grovfoder.

Har stoet haft fång tidigare? Exakt hur fet är hon? Klotrund med valkar på båda sidor om ryggraden och hals som ett kvarnhjul, eller "bara" normalt rultig? Fölston ska vara feta och bli fetare!

Fölston ska vara feta och bli fetare!
Nej, det ska de verkligen inte vara! Fettet lägger sej som en barriär runt fostret och det kan inte växa lika bra då det inte finns plats.
Ett fölsto ska ha bra hull där man känner revbenen men inte ser dem, precis som alla andra hästar.
Hjärtat tar enormt mycket stryk av att vara överviktig, om stoet dessutom är tungt av dräktigheten tar det ännu mera stryk.
Hellre ett sto som är lite för smalt än ett som är alldeles för tjockt. Och hellre ett sto som mår bra än ett som inte får tillräckligt med syretillförsel till kroppens alla delar!

Det är farligt med fetma, även hos hästarna! Bättre att banta ner stoet ett par veckor. Näring finns ju i fettet hon har lagrat om ingenting annat!

Jag skulle inte tagit bort ett digivande dräktigt sto från betet och från sin flock! Så här nu på eftersäsongen är det inte särskilt högt näringsvärde i betet - om de inte går på återväxt eller betesputsad hage med klöverinslag, eller liknande?

Digivande ston har högt näringsbehov och hög ämnesomsättning, och därmed oftast relativt liten risk för fång. Det kan t o m vara så att om du byter bete och därmed foder åt henne kan det foderbytet (och därmed följande rubbning av tarmfloran) snarare utgöra en större fångrisk.

Ett digivande (låg)dräktigt sto behöver massor av näring, och hennes fölunge behöver också bra bete som introduktion till grovfoder.

Har stoet haft fång tidigare? Exakt hur fet är hon? Klotrund med valkar på båda sidor om ryggraden och hals som ett kvarnhjul, eller "bara" normalt rultig? Fölston ska vara feta och bli fetare!

Jag håller med dig fullständigt.
OM nu inte ponnyn är av modellen"Klotrund med valkar på båda sidor om ryggraden och hals som ett kvarnhjul"... då kanske jag valt ett annat alternativ än att låta den gå på bete dygnet runt.

det är ju ganska otroligt ovanligt att ett fölsto, som är höglakterande, samt med det dåliga bete som varit iår, kan vara så fet som trådskaparen beskriver:angel:

Håller med er. Hade absolut inte tagit dem från fölflocken.
Har själv ett welshsto som ser ut som en padda med föl vid sidan.
Hon är även dräktig igen.
Risken för fång är som ni säger minimal när de ger di. O nu är det dessutom inte mycket näring kvar i gräset så hon bantas automatiskt.(ps... vi har haft ett grymt bra bete i år)

Däremot ska hon bantas ner när fölungen är avvand.
Hon behöver ingen foder ökning innan fölungens (den i magen) 3 sista månader, när tillväxten sker.

Vad gäller TS sto.
Låt henne gå kvar i flocken...för fölets o stoets lugn.
Annars är risken stor för spring o skrik o nu när det är blött är risken för att de halkar o gör sig illa stor .
Även att de i den andra flocken inte är snälla mot en fölunge.
Förhoppningsvis ska väl kanske fölungen få gå med någon av de andra fölungarna sen efter avvänjning o då är det ju dumt att sära dem nu.

Senast ändrad:

Nej, det ska de verkligen inte vara! Fettet lägger sej som en barriär runt fostret och det kan inte växa lika bra då det inte finns plats.
Vad har du för belägg för det?
Ett fölsto ska ha bra hull där man känner revbenen men inte ser dem, precis som alla andra hästar.
Det håller jag med om...förutom i slutet av dräktigheten beroende på häst.
Har själv ett sto som faller ur kopiöst under första 2 månaderna för hon ger allt till fölis. Hon mår bättre om hon är i mycket gott hull innan fölning.
Hjärtat tar enormt mycket stryk av att vara överviktig, om stoet dessutom är tungt av dräktigheten tar det ännu mera stryk.
Men TS sto ska väl ändå föla nästa år o bör ju knappast vara tung av dräktigheten nu. Hon har gott om tid att få ner stoet i hull innan hon blir tung av dräktigheten också. Men det kan vänta tills hon inte ger di längre.
Hellre ett sto som är lite för smalt än ett som är alldeles för tjockt. Och hellre ett sto som mår bra än ett som inte får tillräckligt med syretillförsel till kroppens alla delar!
Självklart ska man sträva efter ett bra hull på hästen. Men att hästen är för smal är inte bra snarare sämre än ett som är lite i överhull. Vad har den smala hästen att ge till sina muskler?
Att syret inte skulle gå runt låter något överdrivet tycker jag.

Det är farligt med fetma, även hos hästarna! Bättre att banta ner stoet ett par veckor. Näring finns ju i fettet hon har lagrat om ingenting annat!
Inte den näring hon behöver till att ge di o att ha ork med en jobbig fölunge.
Om sedan alternativet är att hon ska gå med en helt ny flock utan fölungar så känns den risken större för henne än att hon är lite fet.

det är ju ganska otroligt ovanligt att ett fölsto, som är höglakterande, samt med det dåliga bete som varit iår, kan vara så fet som trådskaparen beskriver:angel:

hon är kraftigt överviktig! annars hade jag inte skapat den här tråden.
Flera av de andra ponnyerna är också tjocka men men inte allt för kraftiga! Det är skillnad på ett sto med lite väl gott hull och en med övervikt.

Hon har inte haft fång tidigare, så då kanske risken för fång inte är så stor.
Jag är väldigt rädd för fång då jag har haft ett arabsto med fång en gång. (dräktig samt digivande) Iofs hade hon haft fång tidigare.

Nej min första tanke var inte heller att jag ville ta ur henne från den övriga flocken. Fölen har kul och det är bra socialt för dem att ha lekkamrater och övriga hästar runt sig. Men jag är lite orolig för stoets hälsa.

Jag tror att hon ska få gå på bete med de övriga på dagen och på natten kommer jag att ta in henne och fölet. (Jag har ju fler hästar inne så hon blir ju inte ensam.)
Och sen får jag försöka att banta henne ordentligt när fölungen är avvand.

Själv är jag av den åsikten att ett fölsto gärna får vara i gott hull dock inte överviktig.

Vad har du för belägg för det?
Mitt förra Connemara-sto var en riktig fetknopp. Hon var omöjlig att få ner i vikt dessutom, så jag gav liksom upp. Hade lite för många hästar för att kunna lägga ner flera timmar på henne varje dag.
Hur som helst så fick hon alltid lite spetiga fölungar och när de väl kom ut växte de jättefort!! Jag pratade med veterinären om detta och han sa att det var för att stoet var för fet, men jag tänkte inte mer på det. Jag fick aldrig något samband mellan hur stoet var för fet och hur fostret inte växte.
Sen förklarade min amerikanska tränare för mej hur fettet lägger sej som en oelastisk barriär runt magen så att den inte kan expandera. Jag var mycket kritisk till det, men efter att jag hade sökt på internet en hel del så börjde jag tro på henne.

Under mitt letande på internet hittade jag att överviktiga ston dessutom ofta hade sämre mjölkproduktion, vilket säkerligen gör att man om feta märrar ofta säger att de inte ger någonting alls till fölet utan bara tar allting själv.
(Medans man i många fall säger att ston som faller ur, ger allting till fölet.)

Dessutom är överviktiga ston svåra att få i föl igen, eftersom hormonbalansen blir skev.

Jag slänger in några länkar jag sparade på Bokmärken. Nu vet jag inte vilken som säger vad och jag ska ut i stallet nu så jag har inte tid att leta igenom dem.
http://64.233.183.104/search?q=cach...fat+mare+foal+growth&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se
http://www.extension.org/pages/Feeding_the_Stallion_or_Broodmare
http://64.233.183.104/search?q=cach...fat+mare+foal+growth&hl=sv&ct=clnk&cd=3&gl=se
http://www.petalia.com.au/templates/StoryTemplate_Process.cfm?Story_No=1714

Mkt intressanta artiklar.
Jag ska läsa igenom dom noggrannare senare, har bara skumläst dom.

tackar:bow:

Ok. Alltid kul att lära sig något nytt.
Mitt welsh sto som verkligen varit kraftig har dock blivit dräktig på första försöket alla 3 ggrna. O fölen har varit stora. Dessutom är hennes hingstunge som hon fått i år(den enda hos mig) som en köttbulle...o STOR.129cm o 4 månader. (mamma 147 pappa 143, smått bakom).
Men alla regler har ju undantag.

Vårat arabsto gick ju inte att få dräktig alls i år pga hormonella störningar pga för långvarig fetma.(enl vet)
Vi fick hem henne i april så det är inte vi som gött henne...

Dessutom är överviktiga ston svåra att få i föl igen, eftersom hormonbalansen blir skev.
Fast DET DÄR är nog en myt!
När jag hade mitt sto hos Kerstin Darenius så var hon av storleken "höggravid flodhäst", dvs gigantiskt smällfet och lite till. Och när jag ursäktade mig för det så sa Kerstin lugnt att Det gör inget, det är bara bra att de är i högt hull för det är lättare att få dem dräktiga då...
Och ärligt talat, det är nog inte många som har mer erfarenhet än hon har vad gäller att få svåra ston dräktiga, så jag tror nog att hon vet vad hon talar om. Och mitt sto blev dräktigt då, hittills enda gången...

Hade hon föl vid sidan då??? Har fått för mig att då är det lättare om de är vid gott hull.
Min var inte vid gott hull hon var fetma fet...Fettvalkar längs halsen o sidorna o gropar i hela häcken. Det tror jag absolut inte är bra för hormonerna... varför skulle det vara det för hästar när det inte är det för några andra däggdjur? Gott hull ja....överfet nej...

jag skulle tagit bort henne från det kraftiga betet annars stor risk att hon får fång mycket farligt, och gett henne näringsrikt kraftfoder istället för bukfyllla= gräs

Har du blivit "skogstokig"!? Hästen är en grovfoderomvandlare och tar hand om proteinet i ett grovfoder mycket bättre än i ett kraftfoder. Kraftfoder använder man i de fall grovfodter inte "räcker till", och "toppar" foderstaten med.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 346
Senast: Juli0a
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 085
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka