färghjälp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Stallflicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 122
S

Stallflicka

ska skicka in några papper på min hund och behöver luska ut vad denna färg + teckning kan heta. lust att hjälpa mig? det är en blandras mellan vit herdehund och tervueren.

24706737.jpg

24706742.jpg

24706738.jpg

Sv: färghjälp

vad är det för papper du ska skicka in? en korrekt färgbeskrivning brukar inte vara nödvändig. min schäfer är "brun och svart" i försäkrings- och veterinärpapper. samma färg kan också heta olika sak beroende på vilken ras färgen sitter! men det vanligaste för din färg borde vara fawn (med svart mask).

tack!
det är registrering i skk och jordbruksverket som ska ordnas.

Röd med svart mask! Finns inga fawnfärgade belgare även om de SER ut så. Färgen heter röd men kan vara blek. Sen reggar inte Skk några blandraser.

Inte en aning :P
Har för mej att man ska ange det på ägarregistreringen med. det har jag alltid fått göra iaf.

men det är ju ingen belgare utan en blandras. röd är för mig pincher/kh tax-färg. enklast blir väl om hon skriver "ljusbrun med svart mask".

rätt uppfattat. man ägarregistrerar även blandraser i skk. :)

okej, tack för svaren allihopa. funderar på att skriva antingen röd eller ljusbrun (med svart mask) som ni säger. :). vilket funkar bäst? ;) hur viktigt är det att det blir hundra procentigt korrekt?

94951_1191762135.jpg

24538_1207333975.jpg

min vovve har de färgerna men är ju mörkare och mindre vit än din hon står som "trefärgad" hos både veterinären, jordbruksverket och försäkringsbolaget m.m.

kollade oxå hennes besiktningsintyg:
80570_1227810854.jpg

kolla där, det borde stå där!

Senast ändrad:

men det är ju ingen belgare utan en blandras. röd är för mig pincher/kh tax-färg. enklast blir väl om hon skriver "ljusbrun med svart mask".

Var genetiskt sett skulle det bruna komma ifrån då menar du? Hon är röd om än "urvattnad" (hittar inget bättre ord för att beskriva). Det finns många varianter på rött. Ta till exempel Irländsk setter som är riktigt djupröd.

Var rent genetiskt sett skulle det bruna komma ifrån menar du? Hon är röd även om färgen är väldigt urvattnad. Finns som sagt många nyanser på rött. Ta tex Irländsk Setter som är riktigt djupröd i färgen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
857
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
2 235
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 036
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka