Färggentik???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annaJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 603
Sv: Färggentik???

Berätta gärna VAD det är du vill veta, vi är många här som är rätt bra på färggenetik....

Det jag är intresserad av är, när vet man att hästen är svart?
Man reagerar inte på bruna, fuxar eller skimmlar om "de" skiftar i färg.
Antingen mörknar dom eller ljusnar dom.
Färgen ändras under årstiderna och vid sommar-vinter päls.
Men om det händer en svart häst, så är inte hästen svart längre, eller?
Kan inte en svart häst också skifta i färg?
För man kan säga att "detta" är brunt och den här är en fux.
Men när är hästen svart?

Hej.
Jag fick mitt testsvar från USA och det såg ut så här.

E/e = heterozygous for the black “E” and red factor “e” gene (The horse is not homozygous for black). Expected to pass with a 50% probability either "E" or "e" to each foal.

a/a = two copies of the recessive non-agouti “a”; this allele does not restrict the black hair in EE or Ee horses, and the base color is black; no visible color effect in an “e/e” (red-based) horse.

Jag testar alla mina hästar det är ett måste om man vill ha svarta föl.
Detta är bara endel av alla tester som kan göras. Här kan man tussa ihop olika färger så får man en % på vilken färg fölet får, men då måste man veta vad föräldrarna har för agouti gener, eller så gissar man och hoppas på det bästa.:idea: För bästa tänkbara avel när det gäller färg och man vill ha svart så ska man försöka finns avelsdjur med aa agouit gener inte AA. Lycka till
www.colouredthoroughbred.se

http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

Hur mycket kostar det att skicka ett hårprov för analys och hur lång tid brukar det ta?

(Jag har bestämt mig att köpa en svart arab)
De hästar jag har tittat på har haft skiftande toner i brunt.
Säljare säger att hästen är svart.
Jag har tyckt att hästen är svartbrun.
Hur ser man på det yttre?
Vet någon något arabstuteri som jag kan fråga?

Om man tittar utomlands benäms hästar ofta som svart fast vi skulle säga svartbruna har jag tyckt. Läser man på equinecolor.com om just den svarta färgen så säger de att vissa svarta kan skifta i färg, dvs bli solblekta. De stöter då i rött (möjligen även gult). Har för mig att även Bo Furugren tar upp det i sin bok Hästens Färger.
Eftersom jag ägeren häst som är reggad svartbrun men enligt mig är just svart har jag kollat det hela en del. Har sett bilder på Friser som ska vara svarta men stöter i rött. Min häst blir solblekt på sommaren - syns extra tydligt i man och svans. Dessutom har hon med åren blivit ljusar där sadel/täcken etc gåe emot (inte vita strån utan bara ljusare).
Slutsats: Jag tror att de hästar du titta på är svarta men solblekta, men jag har inte gentestat min och för att veta säkert är det ända sättet....

De hästar jag har tittat på har haft skiftande toner i brunt.
Säljare säger att hästen är svart.
Jag har tyckt att hästen är svartbrun.

Svartbrun är en SVART häst med tydligt brunt på "mjuka" delar, som nosen och ljumskar. Inte en mörkt brun häst alltså.

Om hästen man har är svartbrun, mörkbrun eller ser ut att vara svart så måste man testa för att få rätt på vilken färg den har.
Jag har köpt ett sto på Irland som står som brun i passet med det visade sig vara helt fel. Hon är helt svart med ett rött anlag.:)
Jag har betäckt med en hingst som har genuppsättningen Ee Aa

Det finns väldigt mycket troende och tyckande vad gäller svart färg på hästar. En sak som många tror är att svart är något väldigt ovanligt och exotiskt, så om det finns minsta lilla skiftning åt brunt någonstans så skriker de "mörkbrun!!"
Riktigt så enkelt är det inte!

Det som styr huruvida en häst är svart eller inte är dess gener.
En svart häst kan, precis lika mycket som vilken annan färg som helst, dels variera litegrann i nyans, mellan bleksvart och kolsvart, där den kolsvarta även kallas "rapp" av gammal tradition.
Och dels kan den solblekas i topparna utan att dess genetiska färg förändras.
Detta är en svart, möjligen bleksvart häst, som blivit väldigt solblekt:
matilda.jpg

Man VET att den är svart för att den är svart under manen, på andra sidan. Och den är framförallt svart i hela ansiktet.

En häst som är svartbrun eller mörkbrun är TYDLIGT brun runt nosen, vid ögonen och ljumsken. Tydligt exempel
Såvitt jag har förstått så har man genetiskt kunnat konstatera att en svartbrun häst är en väldigt mörk mörkbrun häst.

Senast ändrad:

Såvitt jag har förstått så har man genetiskt kunnat konstatera att en svartbrun häst är en väldigt mörk mörkbrun häst.

Som jag uppfattade den undersökningen var att de hittat att alla testade svartbruna har begränsningsanlaget. Men det kan ju betyda att det svarta är begränsat så det inte når ut till mjukdelarna, men att den är svart på kroppen.

Min är ju ett sådant exempel på en svart häst som ser blekt ut.

Förra året när hon var riktigt blekt:
4216305.jpg

medan hon samma tid på året i år såg ut såhär:
14213507.jpg

dvs inte alls lika blekt.

på våren
9339456.jpg

och på vintern
7282119.jpg

mitt i sommaren:
11756776.jpg

Så i år har min inte blekts alls lika mycket som året innan. Hon är alltid kolsvart större delen av året, är typ juli-sept som hon kan vara lite blekt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka