fånghäst....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare milles mamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 451
M

milles mamma

har ett b-ponnysto på 10år som fick fång i oktober,tog ut vet och fick smärtlindrande å beh henne i ca 5 dagar...tog även ut hovslagaren i samma veva....allt har varit bra så länge hon går på smärtlindrande....sympt kom tillbaka efter de dagarna vet skrev ut en omg smärtlindring igen....har nu behan henne igen i 6dagar och utan med i en dag så blir hon sämre.....hovslagaren funderade mkt över detta då hon ibland inte stödjer helt på höger framben utan avlastar det....tänkte lite på rotation på benet...har hört att det ibland e vanligt...hur går man t väga att få reda på det?? värmekamra?röntgen? vad e kostnader på det? går det på försäkringen? e tacksam för snabba svar.....

Sv: fånghäst....

kan tillägga att när hovis var här så ramlade hon hela tiden när han verkade fram hovarna....usch tycker det e så hemskt när man bara får smärtlindrig och det hjälper inte efter behandligens slut...snyft...vill ju inte att hon ska ha ont mer....ska ringa vet omg imorn och be han komma ut omg!! vill bara veta lite av er som har erfarenhet av hästar med fång och ev hovbensrotation?

Jag har röngtat min shettis i våras och det visade en lindrig rotation. Kostnaden blev nog omkring 2000:- med röngten, hovslagren och sjukbeslag.
Min försäkring tog kostnaden och ersatte även en omgång hovslagare och sjukbeslag.

Tycker du ska kolla upp med röngten eftersom hon inte svarar på behandlingen, frågan är bara om du kan transportera henne i det skick hon är nu om hon har så ont av att stå. Vet att det finns veterinärer som har röngtenutrustning som de kan ha med ut i stallet, fast det kostar nog därefter oxå!

Vad är ponnyn behandlad med? Ta kontakt med närmsta klinik för röntgen.
Min fångröntgen gick på runt 2000kr för bilder på alla 4. Försäkringen täckte utan problem

OCH DET HJÄLPER INTE samtidigt ska hon ju inte lida.....kan man beh fång hästar på nått annat sätt än smärtlindring....tycker så synd om henne...snyft...vet ska komma ut imorn så jag får se vad han säger....

Be veterinären skriva en remiss till röntgen så snart som möjligt!

Mitt sto fick fång första maj, behandlades med Butta i fem dagar och den 9:e kom veterinären på återbesök. Hästen var då fortfarande halt, varför vi fick remiss till röntgen.
Alla fyra hovarna röntgades den 14:e maj och plåtarna visade inga förändringar. Hästen var dock fortfarande halt. Veterinären på kliniken skrev ut Finadyne för tio dagar och efter det har hästen inte haft ont.

Immer

hon e behandlad me finadyn.....

Be att få en kur Fenylbutazon (stavas?), enl. min vet på kliniken är det den bästa behandlingen vid fång.
Min fånfis svarade inte på Finadyne o Metacam när hon hade fång, men blev snabbt smärtfri av Butta.
Beställ tid för röntgen så du får reda på hur det står till inne i hoven
Du behöver ingen remiss för det

får man röntga hästen om den inte har fåttsitt pass?? jag har nämligen skickat efter ett men det har inte kommit....

Ja det får du göra, min hade inte heller pass när jag var o röntgade o de frågade inte efter det heller

Ja det får du. Jag har tom. haft min inlagd på djursjukhuset i 9 dagar utan pass. (Hade inte heller kommit än)

nu har vet varit ute(för några dagar sen) och skrev ut fenylbutazon,som hon ska gå på i 10 dagar,det eller avlivning direkt var de enda alternativen...tyvärr så är det inte helt ovanligt me biverkningar som diarre och får hon det så sa vet att då finns det inget att göra.....så vi frå se hur det går......

Men - vad är det för veterinär du har :eek:

Självklart kan hästen få diarré när den äter starka mediciner, men det finns en del olika medel man kan ge för att underlätta för hästens mage. Kraffts MagTarm är ett exempel, man kan ge vanlig bakjäst, MikroBalans och en massa andra preparat. Sa verkligen veterinären ingenting om detta?

Immer

men denna diarren e så pass kraftig att det tar ut hästen helt...jag har en del vänner som har varit tvungna att ta bort sina shettisar efter en sådan beh....men då har dom inte enbart fått diarre,utan feber och så.....

Tycker också att din veterinär har uttryckt sig lite underligt. Självklart kan jag nästan säga kommer en häst som medicineras med ett starkt preparat få diarré, men som Immer (var det va..minnet *hmm*) sa så finns det mkt som man kan göra för att lindra risken för diarré.

Har du bakjäst hemma så peta i den det direkt, det hjälpte min shettis att hålla magen i trim under hela hennes medicinering.
Jag gav henne 1pkt om dagen under medicineringen och sedan gick jag ner till ½ paket för att sen sluta helt.
Fick detta rådet av min veterinär..

tack för svaren! hon e nu beh i 2dagar och e mkt bättre! ingen diarre ännu,får se hur det blir efter 10bh dagar..om hon blir lika dålig....innan när vet kom så hade hon så himla ont!! gjorde ont i mej att se henne ha ont en liten stund ,men det behövde hon ju inte ha så länge.....känns skönt att hon går på medc nu och mår bra!

Hej!
jag hade också en ponny som fick "akut fång" två gånger då hon inte alls kunde röra sig. vi fick smärtstillande men det kom tillbaka

Vid kliniken så visade det sig att hon hade en kraftig hovbenssänkning..

jag skulle åkt till kliniken pront!!!!!!

Jag skulle åkt till en klinik och kolat upp saken.. inte avlivat..Och frågan är varför inte din vet. inte redan har skickat dig eftersom att han/hon bara lindrar smärtan och inte letar efter felet..!

Kontakta närmaste klinik och beställ tid.. Varför avliva hästen i onödan..

När jag var inna med min förra ponny kostade röntgen bara 1400 kr hel otroligt.. för 4 plåtar..

Liknande trådar

Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 504
Senast: akleja
·
Hästvård Har letat men inte hittat något bra svar. Såhär är det. Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan. anledningen...
2
Svar
28
· Visningar
6 613
Senast: gylle
·
Foder & Strö Jag har ett äldre ponnysto född -87 av den grövre modellen, som jag har haft i tio år. Hon har aldrig haft fångproblem tidigare, men i...
Svar
3
· Visningar
3 548
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 200
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka