Fånghäst

EVMF

Trådstartare
Hej! Någon som har några bra tipps på vad man kan göra för att snabba på läkningen av en fånghäst?

Tack för svar

Sv: Fånghäst

Hej! Någon som har några bra tipps på vad man kan göra för att snabba på läkningen av en fånghäst?

Tack för svar

Finns nog inga genvägar. Stillhet, sandbädd eller massor av spån(ej bädd), blanda hö och halm så den har lite att göra i boxen. Sen tycker jag du ska ringa och rådfråga veterinären om den behöver smärtstillande, sen är det upp till veterinären om han skriver ut det eller kommer och kollar.

Håller med föregående. Finns inga genvägar. Alla är idag överens om att vila (ej för mycket rörelse) är a och o för läkningen. Det tar helt enkelt massa tid. Och extra omsorg kring mat och övrig omvårdnad. Och smärtstillande och antiinflammatoriskt behövs förstås alltid till en häst som har akut fång.

Jag har läst din andra tråd om din halta häst.
Fång är en sjukdom som det för hästen kan ta upp till ett år att hämta sig ifrån. Man kan bli tvungen att ha den i box länge för att sedan så sakta ha den i en sjukhage, gå korta promenader med den. Man bör vänta tills hovbenet har hamnat i rätt läge igen innan man börjar rida den och det kan ta flera månader. Det akuta stadiet är dessutom oerhört plågsamt för hästen.

Så det man måste göra är att se till att det kommer ut en veterinär som ger hästen smärtlindrande medicin och råd om hur man ska sköta den. Jag kan inte tänka mig att en jourhavande veterinär säger att det får vänta till efter midsommarhelgen!!! Fång är en alldeles för allvarlig sjukdom för att inte behandlas på en gång.

Det finns massor av råd här om hur fånghästar ska skötas om. Det allra viktigaste, förutom mjukt underlag och boxvila är att se till att ta bort det som satte igång anfallet. Om man inte lyckas med det är risken stor att hästen bara blir sämre och anfallet fortsätter.

Hoppas att det ordnar sig med din häst!

Snabb behandling är mycket viktigt.
Om det är samma häst som gamla tråden. inte kontaktat veterinär,inte behandlat hästen som fånghäst under tiden så är det nog för sent att snabba på läkningen.
Men det kan endast konstateras på klinik.
En stor del av hoven måste växa ut igen tar ca 1 år.
Ett fånganfall under tiden så är man på ruta 1 igen.

Som fler andra skrivit, skynda på går inte!

Dock är ju hovvården mycket viktig, utifrån vad röntgenbilderna visat ifråga om hovbenets läge.
Fodret såklart samt tjockt, tjockt med strö, minst 30 cm.
Boxvila länge....

Grannens häst som fick fång för precis ett år sen har ännu inte fått börja rida, för att inte belasta hovarna. Då fanns en liten rotation. Hästen verkad var femte vecka, samt senare specialskodd.

Lycka till med din häst!

Hej! Tack till alla som har svarat. Jag har fyllt på med spån och har även gjort lite grus ute i en minihage så att hon ska få stå ute (som hon älskar). Jag går dagligen ut och kollar och sköljer hovarna med lite kallt vatten (ett förslag av hovis). Det är bara sorligt att se henne stå inne eftersom hon så gärna vill gå ut, det var därför jag gjorde en liten grushage till henne så att hon skulle få känna friska luften.

Du ska inte låta henne gå ut alls. Hon ska överhuvudtaget inte lämna boxen utan du får mocka när hon är där. Allt för att inte göra skadan ännu större. Det spelar ingen roll att hon älskar att gå ut för nu är det bara så att hon ska inte röra sig.
Vad säger veterinären? För snälla, säg att du har haft veterinär ute så att din häst har fått smärtstillande. Det gör fruktansvärt ont på hästen att ha fång och hästen ska inte behöva lida.
Om du vill att din häst ska ha största möjliga chans att överleva det här så se till att få ut veterinären idag, nu! Om du inte redan har haft någon ute.

snabba på och snabba på? Det tar låg tid för hästen att bli frisk från fång.

En av mina fick det i agusti föra året och det första är nära kontakt med vet för att kuna ge rätt mängd antiflamatoriskt och smärtstilande och nära samarbete med duktig hovis.

Efter att vet konstaterat fång gick hon inte ute ett steg utanför boxen på 10v.
Efter som hon inte rids har jag inte några plåtar på hovarna men borde göras om man skall sätta igång hästen efter fång.

Det värsta man kan göra är att tycka synd om hästen, har sätt många som tycker så synd om den och inte håller den på box utan tar ut den i allafall, folk som tycker att 1 eller fler godisar inte gör så mycket för det är så synd om hästen, dessa hästar har aldrig blivit bra.

Så fortast går det om man lysnar på vet och följer det vet har sakt.

Lycka till och gör som vet säjer.

Man behöver inte rida hästen för att ta plåtar
Min fångis har inte ridits en dag i sitt liv men ändå röntgade vi för att kunna verka o sen fångsko henne på rätt sätt

Till TS

Har du inte redan haft veterinär ute så är det hög tid att ta ut en NUUUUUUUUU. Hästen har oerhört ont o ska inte lämna boxen, inte ens för en liiiiiiiiiiiiiiiten stund medans du mockar. Det är varje hästägares skyldighet att se till att djuren får behövlig veterinärvård. Den måste ha smärtstillande omedelbart.

En fånghäst har så ont att den behöver smärtstillande och boxvila i flera veckor.
Den får inte lämna boxen pga av smärta och att skadan förvärras.
Kan tänka mig att känns som att dra ut tånaglarna och sen ha på sig för trånga skor.
Badda med vatten vi pratar om att låta de rinna över hela benen under lång tid för att göra nytta.
Snälla, hoppas veterinär har varit där eller att det är en trolltråd för att provocera.

Kan bara hålla med övriga! Hästen ska stå mjukt, och när det blir aktuellt att kunna gå ut så ska det definitivt inte vara på grus, utan en tjocksandbädd!

Har ju nyligen tagit bort min fånghäst :cry:TROTS att jag gjorde exakt som veterinär ordinerade! Det är enda chansen att få hästen frisk, och inte ens det hjälper alltid!

Fång är väldigt individuellt. Det finns hundratals olika grader på fånganfall. Min ponny fick fång för några vintrar sen, maten reducerades kraftigt, men jag lät henne gå kvar ute i hagen (mjuk) trots ordinerad boxvila. Ponnyn är en lösdriftshäst och hon skulle inte vara lycklig i en box, och röra sig mer i den än ute. Efter 10 dagar åkte vi in till kliniken, där dom hade förberett en jättemjuk box osv. men det behövdes inte alls. Veterinären kände och klämde och konstaterade att hon utan problem kunde stå på gruset och asfalten. Han hade inte sett en häst återhämtat sig så snabbt. Självklart var jag öppen och berättade för veterinären att ponnyn stått ute, så han visste om det.

Sen gäller det att känna sin häst och vara uppmärksam, en annan häst kanske min metod hade blivit motsatta effekt. Jag hade förberett en mjuk box till ponnyn och var hela tiden beredd på att ställa in henne om det skulle behövas. Man får man utgå efter dom omständigheterna dom finns.

Kolla med din veterinären, det kanske inte är några problem att din häst får komma ut i en mjuk sjukhage under dagarna. Försök dock inte snabba på läkeprocessen, låt det ta sin tid. Fång är inget att leka med..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 131
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka