Sv: Fånghäst
Fång är väldigt individuellt. Det finns hundratals olika grader på fånganfall. Min ponny fick fång för några vintrar sen, maten reducerades kraftigt, men jag lät henne gå kvar ute i hagen (mjuk) trots ordinerad boxvila. Ponnyn är en lösdriftshäst och hon skulle inte vara lycklig i en box, och röra sig mer i den än ute. Efter 10 dagar åkte vi in till kliniken, där dom hade förberett en jättemjuk box osv. men det behövdes inte alls. Veterinären kände och klämde och konstaterade att hon utan problem kunde stå på gruset och asfalten. Han hade inte sett en häst återhämtat sig så snabbt. Självklart var jag öppen och berättade för veterinären att ponnyn stått ute, så han visste om det.
Sen gäller det att känna sin häst och vara uppmärksam, en annan häst kanske min metod hade blivit motsatta effekt. Jag hade förberett en mjuk box till ponnyn och var hela tiden beredd på att ställa in henne om det skulle behövas. Man får man utgå efter dom omständigheterna dom finns.
Kolla med din veterinären, det kanske inte är några problem att din häst får komma ut i en mjuk sjukhage under dagarna. Försök dock inte snabba på läkeprocessen, låt det ta sin tid. Fång är inget att leka med..