'Fånghäst' och gräs

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 534
C

cerrox

Har en häst som haft fång i februari och april, ska nu inte gå på bete/gräs denna sommaren utan utfodras med hö istället. Nu har vi det bra då det finns tillgång både till grushage och gräshage som man kan växla mellan, men ska flytta nu och där finns ingen tillgång till grushage och enligt veterinären så ska/bör han inte gå på gräs en hel dag. Hur gör man då? Det är mycket gräs på nya stället som växer för 2 hästar att beta av, men kan man ha en mindre hage som man klipper med gräsklippare? Funderade på 'betesmunkorg', men känns lite grymt? Fast nu har jag iofs aldrig använt en sådan, men kan tänka mej att den kommer att åka av, då denna hästen är väääldigt pillig och uppskattar inte när man pillar på mulen. :crazy:

Så råd önskas tack... :bow:

Sv: 'Fånghäst' och gräs

Skogshage? Finns det?

Där är det oftast inte så mycket gräs och din häst kan gå där och få hö samt kompisen i en hage bredvid på "vanligt" bete.

Min fångis går nu i en skogshage och det går bra bara han inte kommer in i en obetad skogshage. Han dammsuger ju allt gräs och om någon häst har "förbetat" skogshagen så fungerar det. Dvs inte för mycket gräs på en gång och inte för tvära byten.

Håller man på att flytta en häst mellan två hagar kan det ge en reaktion eftersom det blir byte av foder varje flyttning. Så det är inte alltid det fungerar.

Tyvärr finns ingen skogshage just där på nya stället, men han går i gammal skogshage just nu (7hästar till som betat av det mesta) max 3 timmar och redan efter det börjar han få 'fångkänning' så vågar inte låta honom gå där mer..det är möjligt att det går bättre nästa år eller efter misommar eller så att äta gräs, men just nu känns det som om han kommer att få fång igen så fort han går i denna skogshage mer än 3 timmar.. :crazy:

Är det mindre 'kraft' i gräset på trädgården än i en 'vanlig' hage?

Aha, jag hade nog inte vågat flytta till ett ställe där du inte har tillgång till grushage om hästen fortfarande är så känslig.

Min hade fång i september, gått i grushage hela vintern och släpptes i skogshagen i april. Detta pga att han då trampade ner det mesta gräset men ändå fick en kuperad hage. Flyttade honom precis nu (i fredags) till en ny skogshage och där har han fått en känning men jag har lite is i magen - det finns inget mer gräs...

Min häst har haft fång många gånger tyvärr :(

Det är i vissa fall samma gräs i gräsmattan som i vissa hagar, bla ängsgröe är vanlig i både och om jag har läst innehållsförteckningen rätt.

Finns det ingen liten hage i nya stallet där du kan blöta upp marken och därmed skapa en lerhage? I en lerhage finns ju inget gräs och det bör ju (förhoppningsvis) att torka snart och du har en hage med lite/inget gräs...

Annars om du inte kan göra så kan du göra som jag gjorde precis i början innan jag flyttade min häst till ett stall med grushage. Jag strödde ut halm och hö i en hage på ca 20x20. Detta dödade allt gräs efter ett tag och iom jag klippte gräset innan och sedan la på detta så det lilla som stack upp borde inte gjort någon skillnad.

Två lite desperata ideer kanske, men en fånghäst på gräs så snart och dessutom har känningar i en skogshage redan... Inte bra!

Måste flytta då det vart bestämmt innan han fick fång, så platsen är uppsagd...ev. kan han få gå kvar ett tag till, men inte roligt att gå själv, då dom andra 7 är nere på betet..

Det kanske är lite för tidigt att gå på gräs öht, men anledningen till att han har fått komma ner till skogshagen där dom andra går är att han annars får vara själv 24h/dygn och det tycker han är lite tråkigt + att vi skulle se hur han tog det att äta gräs..men som sagt 3h max går bra, men sedan så vågar vi inte mer...veterinären sa också det att absolut inte gräs ens en halv/hel dag i år, möjligen lite mer efter midsommar..

På nya stället har han turen att iallafall ha ett lättfött russ som kan hålla honom sällskap hela sommaren...det kan finnas möjlighet att ev. göra någon form av grushage/'lerhage', dock kommer inte hagen att vara speciellt stor..

Är också rädd för att han ska få flera fånganfall, är så svårt när man aldrig haft en häst innan med fång och inga att rådfråga, så får man läsa sej till och prata med veterinärerna..

men tack så mycket för dina svar!! Ska som sagt se om en liten grus/ler-hage kan fixas...men hur stor/liten bör den vara till en på 155 och en på 118? Räcker det med 20*20, eller större? Dom kommer ut på promenader ganska så ofta iallafall.. :)

Jag har oxå en fångponny, en shettis. Jag gör allt för att han ska leva ett vanligt hästliv. Men han går ute dygnet runt o går i en beteshage, men gräset är inte grönt det är fattigt på gröna gräset kan man säga. Men han kan inte ens stå inne i boxen hela dagarna o nätterna. Det är inte snällt mot honom, alls :crazy:
Han äter lusern, betfor o bakjästen, tokosel o så får även han mineralslicksbalja som jag flyttar på varje dag in hos märrarna (mor o dotter i en stor beteshage) o till shettisen.

Han går i en hage där det är liten skogsdunge så att han kan gnaga lite på träden o så. Han har klarat sig bättre i år, dock. Han fick fång för första gången förra vårvintern. vet inte riktigt vad eller varför han fick det. Men en sak tror jag att det berodde på att han var väldigt fet! :o

Nu har han gått ner i vikt o blivit väldigt fin. Men ett riktigt muskelpack, många tycker att han ser fet ut. Men han har muskler. Han kördes en hel del o så går jag ut med honom på promenader så ofta jag kan. Inte varje dag, men typ 3-4 ggr i veckan så att han rör på sig.

I skogen är det väl inte så mycket gräs? Mest andra växter o sånt.

Det är ju så ibland får man göra det bästa man kan av situationen.

Min häst går ju själv så kan din få sällskap så är det toppen!

Hur stor lerhage får du göra? Kan du gör den ca 20m bred (kan vända om hästarna jagar varandra utan att behöva studsa in i varandra) och gärna 40m eller lite mer lång så de kan komma upp i hastighet lite.

Ska ni ge silage eller hö?

Fång är svårt eftersom det finns så många olika anledningar till varför det kommer upp.

Vet du om din häst blir känsligare med mer socker eller stärkelse? Har du sett något positivt tex när du slutade med havren (om du nu gav det) eller när du slutade med betfor (om du nu gav det). Bara om du har en känsla av vad som orsakade problemet. Eller var det så att det var ett plötsligt foderbyte?

Jag har fått lära mig att ju kortare gräset är ju mer kraft när det spirar. Bäst för fånghästar är det höga näringsfattiga gräset.

Min fånghäst går med gräsreducerare. Det fungerar kalas, då kan hon gå på bete med de andra, men får inte i sig lika mycket gräs. Jag började att låta henne gå bara nån timme som jag sedan ökade på. Nattetid går de i en hage med minimalt med gräs och då får hon gå utan. Hon har fri tillgång på hö och gräsfröhalm. Gräsfröhalmen har hon inte brytt sig om på hela vintern, men så fort gräset började komma, satte hon igång och äta gräsfröhalm istället för hö. Så de sköter sånt rätt bra själva om de har möjligheten. Varmt lycka till!

*knapplån*

Det bästa vore om ni kontaktade Ove Watle (tror jag han hette det var ett tag sedan jag var på föreläsning av honom). Han jobbar på SLU och forskar på just fång.

Han tyckte bla inte att man skulle släppa hästen i en hårt nerbetad hage då det gräset var så stressad att det fulkomligt vimlade av fruktan. Det bästa för en fånghäst var ett bete med normalgräs.

Sen så skulle man vara mycket försiktig med vad det var för temperaturer på dagen och natten. Är det stor skillnad så blir gräset stressat = mycket fruktan = fång.

Jag har själv haft en fånghäst och det var därför jag var på hans föreläsning.

En del utav det han sa lät konstigt i mina öron då det var tvärtemot vad man har lärt sig. Men efter en del funderande så lät det mycket vettigt. Jag blev också då lite mörkrädd med tanke på hur lite vissa veterinärer kan om fång. Vissa säget till och med fortfarande att det beror på mycket proteiner.

Men som sagt ta kontakt med honom. Han är mycket trevlig och bra att ha att gör med.

Mvh

Tora

Det beror ju lite på varför hästen får fång. Det kan vara fructanet som är problemet men också att hästen i sig är känslig för sjävla foderbytet, eller annat.

Kort gräs är stressat i vissa fall, inte alltid. Det beror på varför det är kort, hur vädret är samt vad som ev betar.

Jag har läst för läääänge sedan och vet inte sanningshalten i det, har ingen källa (fotostatkopia som just då inte intresserade mig) att när en ko betade ner gräset var gräset mindre stressat än om det fick växa ohämmat samt mycket mindre stressat än när en häst betade. Kommer du ihåg om Ove sa något om detta?

:bow: Precis! Det finns så förbaskat mycket felaktiga, gamla och föråldrade råd ang. fånghästar som är direkt skadliga. Träffade så sent som i helgen en liten utmärglad fångshettis som okunniga ägare svälte i rent oförstånd :cry: Den gick i grushage utan tillgång till grovfoder, fick en tuss hö, morgon och kväll:cry:

Det är FRUKTANSVÄRT att dom svält deras fångshettis :cry: :cry:

Jag skulle skjuta mej själv i pannan om jag gjort så mot min shettis. Lagom med protein/fett/fibrer är bra för dom.

Det är intressant det här med Ove Wattle. Får väl kolla om man hittar hans mailadress, så kan jag maila till honom om lite tips o råd.
Där min shettis går är gräset rätt så långt, men näringsfattigt. Det är inte så konstigt som han klarat sig så bra ifrån fången i år!
Det var endel gräs lite varstans där, men nu är det "gammalt" gräs, som han äter lite då o då bara för o har nånting att göra, tror jag.

Han får även stödfoder varje dag, o jag tar ut honom på promenader för att få fart på blodcirkulationen i benen. Jag har oxå dåliga erfarenheter av några veterinärer jag haft...Letar nu efter nån bra veterinär pga vaccinationer, osv o även en bra kontakt med veterinären, som kan ställa upp o ryckas in ifall nåt händer nån av mina hästar. De flesta bryr sig inte när det gäller shettisar, vilket är synd!

Shettisar är som stora hästar i miniformat. Härliga små envisa liven! Som man absolut ska respektera, men ändå har en fast hand. ;)

Det beror ju lite på varför hästen får fång. Det kan vara fructanet som är problemet men också att hästen i sig är känslig för sjävla foderbytet, eller annat.

Kort gräs är stressat i vissa fall, inte alltid. Det beror på varför det är kort, hur vädret är samt vad som ev betar.

Jag har läst för läääänge sedan och vet inte sanningshalten i det, har ingen källa (fotostatkopia som just då inte intresserade mig) att när en ko betade ner gräset var gräset mindre stressat än om det fick växa ohämmat samt mycket mindre stressat än när en häst betade. Kommer du ihåg om Ove sa något om detta?

Har inte hört något om att det skall vara någon skillnad på vad det är som håller gräset kort. Det som jag kan tänka mig är att gräs som är kortvuxet i sig är mindre stressat medan långvuxet gräs blir stressat oavsett vad som gör att det blir kort (tex gräsklippare, ko, häst osv). Sen betar inte korna av gräset utan de rycker av det med tungan. De kan alltså inte beta gräset lika hårt som hästar. Kanske är det det som påverkar. Men detta är helt egna gissningar. Det bästa är som sagt att kontakta Ove och prata med honom.

Men som sagt det finns mycket myter och felaktig information om fång som cirkulerar mellan hästfolk. Det bästa är att vända sig till någon riktig expert och undvika de självutnämna experterna.

Mvh

Tora

Det är en hel djungel av myter och fakta om fång. Frågan är bara vad som är relevant gällande just denna hästen och denna gången...

Min häst kan inte gå på långt gräs han får i sig för stora mängder även om det är en skogshage. Däremot verkar det gå bra när det är kort. Detta är gissningsvis mängden gräs som påverkar honom. Om det är själva fructanet som gör det eller om det är annat som gör det vet jag inte. Han är inte tjock så det är inte själva kalorierna.

Skulle gärna ha ett eget litet labb så jag kunde göra analys på allt gräs som finns i hagen och se vad som stressar gräset, vart gränserna går etc... Bara lite ouppnåligt :angel:

TS: Hur går det, hur har du tänkt att göra?

Nu är flytten avklarad..fånghästen går just nu själv i en upptrampad mindre 'jord'hage med fri tillgång på hö/halm med lågt värde i då det inte finns så mycket gräs och har gått där nu i 3 dagar och *pepparpeppar* så funkar det bra... Ska släppa ihop fånghästen med russet sen när den andra hagen är klar, lite större då, även den är mest jord och upptrampad, så inte mycket där heller..

Usch ja, fång är grymt, jätte svårt!! Vet inte vad det beror riktigt på.. Ger varken havre eller betfor, eller har bytt foder, så vet inte vad fången berodde på...första gången kom i februari, samma foder som hela vintern innan, inga byten, det enda va att han vart lite överviktig...sedan kom ju nästa i april, 2 dagar efter avmaskning..

Nästa år kan han förhoppningvis går på mer gräs, men vågar inte det i år, tänk om han får fånganfall igen.. :crazy: I skogshagen är det ju gräs, men det är ju 'gammalt' så man tycker ju att det är konstigt att han fick fång där...men han fick det iallafall.

Liknande trådar

Foder & Strö Har börjat vänja in min fångponny vid gräs igen, tanken är att han ska gå i gräshage med de 3 andra hästarna till vintern, men är...
Svar
18
· Visningar
5 013
Senast: sassiball
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Har en rätt stor gräshage här just nu där gräset är över 1 meter högt :eek: Jag kan inte lägga dit hästen för att äta det här gräset...
Svar
8
· Visningar
8 167
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 283
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10