fångfoderstat

_ox_

Trådstartare
Min gamla herre fick fång i januari.
Har nu börjat att sätta igång lite smått.
Poängen nu är att han är väldigt mager (har haft väldiga problen att lägga på sig i hela sitt liv).

Så nu skulle det vara intressant att få höra vad man ska ge för att få upp honom i vikt igen + vad man absolut inte ska ge alls.

Tacksam för svar

Sv: fångfoderstat

Lucern och linfröolja hade jag gett honom. Foderjäst, bryggerijäst och samtidigt bakjäst för bakteriekulturens skull. Jag ger själv foderjäst för att jag en gång fått höra att jästen hjälper äldre hästar att bättre tillgodogöra sig näringen.

Undvik spannmål, tex. havre och korn.
Lucern brukar de flesta fånghästar tåla bra, det sägs i vissa forskningar också att det är bra mot fång, i förebyggande syfte alltså. Det finns en sån tråd här på buke, du kan söka på det.
Olja gör susen för många med dåligt hull, och ger skonsam energi.
Krafft Rehab är ett foder som inte är fritt från havre/annan spannmål men många tycker det funkar bra på fånghästar. Min fick det när jag började sätta igång honom efter fången, och en bra tid efter. Det funkar väldigt bra för att få upp hästen i hull.

Lusern (pellets eller hackat strå), linfröolja eller linfrökaka, betfor (mkt fibrer som är bra för magen, beroende på om din häst KAN äta det, men det är ju skonsamt för magen) och bakjäst.

Har själv en shettis, som haft fång men som klarat sig bra i år. Han får dessa foder som jag nämnt ovan. Han klarar av att äta betforn jättebra, o jag kommer att fortsätta fodra honom med detta. Han är pigg o gillar att springa. Jag använder honom till körningen, bl a.

Hitta ett riktigt bra grovfoder, med lägst 6 g smb rp/MJ, vänj in det sakta och ge sen så mkt han kan äta av det... :D

Det tog mitt lättfödda halvblodssto ett halvår att lägga på hullet igen efter att hon haft fång + sen vart utlånad ett halvår och inte lagt på sig ett dugg... När hon fick fri tillgång till hösilaget ´så blev hon äntligen rund o fin igen!

KL

Ameo, kan en fånghäst äta hösilage utan problem? Min shettis åt hösilage oxå. Men jag funderade lite på om torrsubstansen har nån betydelse? Och hur mycket MJ o Smrp ska en fånghäst ha, ungefär? Du skrev 6 MJ. Men smrp?

En fånghäst är ju dock ändå en häst med SAMMA näringsbehov som innan den blev sjuk. Så den ska ha den näring den ska ha helt enkelt...Varken mer eller mindre.

KL

Ameo, kan en fånghäst äta hösilage utan problem? Min shettis åt hösilage oxå. Men jag funderade lite på om torrsubstansen har nån betydelse? Och hur mycket MJ o Smrp ska en fånghäst ha, ungefär? Du skrev 6 MJ. Men smrp?
SOm sagt, en fånghäst har samma näringsbehov som innan den indjuknade, samma värden. Min erfarenhet är att det snarare är så att de får ett större näringshov när de haft fång... 6 gram smältbart råprotein/MJ är det normala underhållsbehovet för hästar. Per MJ alltså, energibehövet finns det tabeller för... :angel:

Det är väl halvbra med hösilage till fånghästar jag har jag förstått. Det funkade bra till min häst i alla fall, hänger säkert ihop med när och hur det skördats och vad det är för tshalt. Mitt hösilage var andraskörd, sent tagen men med bra näringsvärden. (till och med det högdräktiga fullblodsstoet håller hullet på enbart detta!!)

Har själv fått rådet av fångexpert på Ultuna att inte ge foder med melass i. För mycket snabba kolhydrater. Rådet med linfröolja o linfrökaka o lusern verkar bra. Ge 1 dl olja typ raps eller linfrö per dag för att öka hullet.

Läste du tidigare inläggen, överhuvudtaget?
Vi som skrev härinne har fånghästar själva, o du såg väl vilka foder vi ger våra fångisar?
Jag har tyvärr svårt o få tag på lusern helt melassfritt, o eftersom han verkar inte ha några problem att äta sånt får han Krafft lusern hackat strå med melass i, o så får han även betforn för magen o ev. byte av vallfoder som han verkar klara sig bra på, linfröolja (dom har inte linfrökaka hemma, även om jag ville ha det), och bakjäst får min häst oxå. Sen kommer det viktiga : mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 037
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 168
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 454
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka