Sv: Fångbenägen häst
Jag har läst den, för ett tag sedan, brukar inte länka till sådant jag inte har läst. Ditt citat av texten, har inte letat upp det i artikeln, motsäger inte det som jag själv citerar nämligen att jästsvampen minskar de skadliga effekterna i en situation där hästen har fått för mkt stärkelse. Det finns massor av studier som visar att för mkt stärkelse eller fruktan till en häst triggar igång ett fånganfall. Att du sedan i tråd efter tråd envisas med att detta inte stämmer är nog ditt problem. Jag har inte påstått att man ska ge mkt stärkelse till en fånghäst men det kan vara svårt att veta exakt vad en häst stoppar i sig.
En biologisk organism är betydligt mer komplicerad än vad man först kan tro. Man ska nog akta sig för att påstå att man är helt stensäker på hur ett sådant system fungerar. Den som gör det har nog inte insett hur komplicerat det faktiskt är i verkligheten. Men denna brist på insikt verkar tyvärr inte vara alltför ovanlig även bland de som har detta som yrke, foderrådgivare tex.
Men jag bryr mig egentligen inte - inte för egen del.