Fångbenägen häst

Sv: Fångbenägen häst

Emin har Mg Pulse, magnesiumtillskott med smak av äpple. Fint pulver! Bra pris!
Min kräsne häst äter det och har gjort hela vinter/vår då jag läst en forskningsrapport ang. magnesium till fånghästar.

Jag har läst den, för ett tag sedan, brukar inte länka till sådant jag inte har läst. Ditt citat av texten, har inte letat upp det i artikeln, motsäger inte det som jag själv citerar nämligen att jästsvampen minskar de skadliga effekterna i en situation där hästen har fått för mkt stärkelse. Det finns massor av studier som visar att för mkt stärkelse eller fruktan till en häst triggar igång ett fånganfall. Att du sedan i tråd efter tråd envisas med att detta inte stämmer är nog ditt problem. Jag har inte påstått att man ska ge mkt stärkelse till en fånghäst men det kan vara svårt att veta exakt vad en häst stoppar i sig.

En biologisk organism är betydligt mer komplicerad än vad man först kan tro. Man ska nog akta sig för att påstå att man är helt stensäker på hur ett sådant system fungerar. Den som gör det har nog inte insett hur komplicerat det faktiskt är i verkligheten. Men denna brist på insikt verkar tyvärr inte vara alltför ovanlig även bland de som har detta som yrke, foderrådgivare tex.

Men jag bryr mig egentligen inte - inte för egen del.

Men om magen fungerar bra varför tillsätta något utifall att. Äter du penicillin konstant ifall du ska bli sjuk? Jäst är jättebra vid obalans i magen annars tror jag på att störa den så lite som möjligt, positivt eller negativt.

Senast ändrad:

Jag blir lite skeptisk när magnesiumet ska ha en smak av äpple men i innehållsförteckningen så står det bara magnesiumfosfat...

Bästa och rimligaste magnesiumtillskottet är det från Horze. Det är magnesiumoxid. Biomag är också helt okej, dock magnesiumfosfat så det är inte lämpligt om man redan har mkt fosfor i foderstaten.

Ja det var ju en dålig innehållsförteckning? Äpple är ju egentligen inte heller bra!Är det någon som har ett tips på det "renaste" magnesiumet och är det någon som vet var man hittar krom i för tillskott?
Ska kolla Horze och Biomag....

Centaurs förslag på MG är också bra, det beror ju lite på vad som saknas eller inte i foderstaten vilket MG som är bäst.

Jag tycker Markosylet är bäst eftersom det påverkar de andra balanserna minst.

Saigon Proviva har ju väldigt hög sockerhalt i sig så i så fall är det ju bättre med bakjäst om magen är i obalans.

Ja, det är helt sant. Trots det har jag och mga med mig fått otroligt bra resultat av Proviva. Så bra att Hbg djursjukhus rek. det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 281
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat