Fångbenägen häst

gulkiwi

Trådstartare
Någon som kan tipsa om något bra man kan ge för att hålla hästens mage i schakt, speciellt såhär i början på grässäsongen? Eller något annat som sägs vara bra för eller motverka fång.

Förra året gav vi en liten dos loppfrö dagligen och det tror jag fungerade fint faktiskt, lyckades ha honom lite på gräs i begränsade hagar i alla fall.

Sv: Fångbenägen häst

Probiotika pasta och bakjäst gav jag när jag ville stabilisera magen och hålla den i chack.

Sedan är det ju inte säkert att hästen kan gå på gräs ändå, men om den ska det så långsam invänjning är ju ett måste. Och inte släppa på "risk gräs".

Vanlig bakjäst håller ju magen i en bra form men hjälpte loppfröna förra året så är ju inte det fel att ge också. Däremot tror jag inte att varken bakjäst eller loppfrön hjälper om hästen får för mycket gräs utan det är hård koll på gräsintaget som gäller iallafall.

För min häst är protein = pruttein och det som funkar bäst för att hålla magen i schack är att dra ner på hösilaget och/eller betestiden när han blir gasig eller lös i magen.

Sen kör jag förstås med lång invänjningstid, och ser till att han har halm att tugga på inne.

Gräset kommer vi hålla oss lugna med ett bra tag framöver, vi håller stenkoll på honom och checkar puls osv varje dag. Och när det blir dags att öka på gräsgivan kommer det att ökas succesivt såklart.

Hittade loppfrön med probiotika i, det kanske kan vara nånting?

Gräset kommer vi hålla oss lugna med ett bra tag framöver, vi håller stenkoll på honom och checkar puls osv varje dag. Och när det blir dags att öka på gräsgivan kommer det att ökas succesivt såklart.

Hittade loppfrön med probiotika i, det kanske kan vara nånting?

Det var intressant.
Jag googlade och hittade en sort. Tyvärr hittade jag ingen innehållsförteckning och det var ju ett väldigt saftigt pris.
Kan tänka mig att vanliga loppefrön plus bakjäst nästan är precis lika bra.

Jag ger min fångponny "Probimin", inte jättebilligt men hon har inte haft minsta tecken på fång sen jag började med det, det är någon form av probiotika. Sen är motion viktigt, ju mer de hålls igång, desto mer klarar magen att hantera gräset, det är iaf vad jag lärt mig :)

Magnesium stabiliserar blodsockret och är alltid bra att ge till hästar som ligger i riskzonen. Annars så skulle jag hålla mig till så rena fodermedel som möjligt med låg sockerhalt.

Ja precis Fjordtokan. Att hålla en låg sockerhalt är a och o. Samt att ge magnesium och krom har jag hört är bra. Vet någon var man hittar krom i?

Halm som någon skrev ska man vara försiktig med eftersom det kan innehålla höga sockerhalter. Samt det eviga att blötlägga hö för att dra ur sockret, vilket jag gör just nu.

D&H har Yea-sacc, som stimulerar tarmens miljö. Är det någon som har erfarenhet av det.
Tror också på att ge någon form av foderjäst, men har man en kräsen häst så är det svårt samt dyrt att testa olika. Just nu finns en stor hink foderjäst som han inte äter av. Har även testat vanlig bakjäst! Gick inte.

Tillämpa "strippbete" man spänner en tråd över hagen och flyttar den dag för dag en liten bit. Men man ska även vara försiktig med det som är avbetat eftersom grässtubbarna lagrar fruktan ( vattenlöslig kolhydrat, ett slags socker ).
Ta bort spannmål och majsprodukter. Ibland kan det vara en liten extra mängd fruktan som är droppen som får bägaren att rinna över.....

En eloge till alla som gör allt för sina hästar:bow:. Det är inte lätt att veta vad man ska göra annat än att själv införskaffa kunskap och kolla hästen varje dag.

Hittade denna förklaring på http://aledjurklinik.se/hastavdelning/rad-och-tips/fang/

Fruktan.
En sockerart som är särskilt svår för hästen att klara av är sockerarten fruktan. Fruktan kan inte brytas ner i hästens tunntarm utan kommer intakt ut i hästens grovtarm. Hästens grovtarm är designad att med hjälp av mikroorganismer bryta ner cellulosa och inte för att ta emot lättlösliga sockerarter. Lättlösliga sockerarter leder till en feljäsning i grovtarmen och stor risk att fång utvecklas.

Fruktanhalten varierar i gräset under dygnet. Fruktan bildas i större mängder i gräs när gräset är stressat, som vid mycket hög dagstemperatur och stark sol eller vid kyla och frost. Detta ger en förklaring varför hästar utvecklar fång på hösten när betet är relativt magert men när det är frost nattetid. Det betyder också att fruktanhalten i höet kommer att variera beroende på hur vädret varit vid skördetillfället och vid vilken tid på dygnet höet är slaget.

Fjordtokan!
Bra tips, kan du rekommendera någon speciell sort? (magnesium)
Jag har använt något kornigt som min ponny inte äter upp.
Tack på förhand.

Proviva fungerade ypperligt på den fånghästen jag hade. Hon fick dock inte gå på något gräs alls förrän 1½ år efter fånganfallet. Då släpptes hon på magert skogsbete efter midsommar. Fick inte vänja in sig på det kraftiga vårgräset utan började vänja för hand vid gräs en bit in på säsongen. Fick proviva + halm under betet.

På så vis lyckades jag ha henne på bete och hålla henne fångfri i flera säsonger efter anfallet. De sista två åren fick hon även gå i en ganska normal beteshage, dock med superkoll på henne nästintill dygnet runt. Men hon klarade det!

Så proviva, skogshage, bete först en bit in på säsongen och tidvis halm var framgångsreceptet för henne.

Min erfarenhet är att bakjäst eller foderjäst ska man inte ge i onödan eftersom den påverkar tarmen, har man en bra mage så ska man låta den sköta sig själv. Sen är det jätteviktigt att hålla koll på just magen eftersom det är en tidig indikation ifall nått är påväg att gå galet.

Westernponny: Jag har tidigare gett BioMag (i en näve väl sköljd betfor) men ger nu Makrosyl eftersom de tar upp makrosylen redan i slemhinnan i munnen så då får de i sig större koncentration.

Saigon Proviva har ju väldigt hög sockerhalt i sig så i så fall är det ju bättre med bakjäst om magen är i obalans.

Jag försökte ta reda på om sockerhalten stiger i hö som är slaget när solen skiner för några år sedan. Ringde SLU och alla foderexperter som jag kom på. Vi hade en häst som fick fång och ville då ha så låga värden som möjligt. Det var ingen då i allafall som kunde svara på det, men alla tyckte att det var en intressant frågeställning. Vi slog hur som helst allt hö på småtimmarna innan solen gick upp och grannarna hade något att prata om:rofl: Det var ju iallafall lägst halt då. Dessutom var det svalare att sitta i traktorn så något vann vi på det i allafall.
Hästen mår idag bra och har inte fått något återfall. Vi brukar låta henne gå kvar i våran stora vinterhage, med de andra i sommarhagen bredvid, när sedan gräset i vinterhagen och det i sommarhagen är i samma nivå framåt juli så får hon gå över dit. Vi brukar ge mag/tarmbalans vid alla foderomställningar för säkerhet skull.
Fjordtokan; Magnesium var ett bra förslag, det ska vi prova.:idea: Biomag vet jag var jag får tag på men var köper man Makrosyl?

Bra tips! Vad ska man köpa för magnesium? Vilka märken eller butiker har det?

Tack fjordtokan.
Har läst om makrosyl och skall beställa detta.
Jag ger ju båda mina ponnies 1 1/2 pkt jäst per dag (en som aldrig haft fång och en som hade fång 2010).
Det kanske inte är så bra som du skrev om magen är bra innan, trodde att det skulle främja magen till det positiva.
Mycket skall man tänka på!
Tack för dina bra kunskaper.
Fortsätt med att ge råd. :idea:

Min erfarenhet är att bakjäst eller foderjäst ska man inte ge i onödan eftersom den påverkar tarmen, har man en bra mage så ska man låta den sköta sig själv.

Jästsvampen, saccaromyces cerevisiae, förhindrar att tarmfloran slås ut. Det kan man ge i förebyggande syfte för att bygga upp hästens tarmflora. Det finns vad jag vet inte ngt som visar att det skulle vara skadligt.

För den som vill läsa mer:

"When the digestion of starch in the small intestine was saturated, the effect of the addition of a S. cerevisiae preparation appeared to limit the extent
of undesirable changes in the intestinal ecosystem of the horse"

Effect of a preparation of Saccharomyces cerevisiae on microbial profiles and
fermentation patterns in the large intestine of horses fed a high fiber or a high starch diet, B. Medina, I. D. Girard, E. Jacotot and V. Julliand

"When the digestion of starch in the small intestine was saturated, the effect of the addition of a S. cerevisiae preparation appeared to limit the extent
of undesirable changes in the intestinal ecosystem of the horse"

Effect of a preparation of Saccharomyces cerevisiae on microbial profiles and
fermentation patterns in the large intestine of horses fed a high fiber or a high starch diet, B. Medina, I. D. Girard, E. Jacotot and V. Julliand

Varför ska man ge en massa stärkelserikt foder till en fånghäst?

Vore det inte bättre att låta bli att ge stärkelserikt foder till en fånghäst? Då finns det nämligen ingen anledning till att ge hästen jäst överhuvudtaget.

Sen är det dessutom så att de allra flesta hästar får fång på grund av att de är insulinresistenta och inte på grund av en störning i tarmfloran.

För de allra flesta hästar är det helt meningslöst att ge jäst och något botemedel mot fång är det definitivt inte. Det bästa sättet att undvika fång är att ge hästen en balanserad foderstat med låg socker- och stärkelsehalt samt så mycket motion som möjligt.

Har du för övrigt överhuvudtaget läst denna studie som säger att: ”Yeast supplementation had almost no effect on microbial counts in the cecum and colon.”

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 281
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat