• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Malin76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 333
Sv: Fång!!!

Men, tänk om den som ställer frågan är lika osäker och tror att det är ett bra råd? I detta fallet skulle det vara rena rama katastrofen för hästen.
Jag tycker helt klart man ska vara försiktig med att ge handgripliga råd när det handlar om sjuka hästar - i synnerhet som man "bara tror". Visst kan man vara med i diskussionen och lära sig ändå?

Immer

Men, tänk om den som ställer frågan är lika osäker och tror att det är ett bra råd? I detta fallet skulle det vara rena rama katastrofen för hästen.
Jag tycker helt klart man ska vara försiktig med att ge handgripliga råd när det handlar om sjuka hästar - i synnerhet som man "bara tror". Visst kan man vara med i diskussionen och lära sig ändå?

Immer

Som jag skrev innan så håller jag verkligen med dig men det känns ändå inte riktigt bra. Jag kan nog inte riktigt förklara vad jag menar. Jag läste på forumet ganska länge innan jag började skriva själv men det var först då som jag kunde sortera bland de som skriver. Det måste man naturligtvis göra men ju mindre man kan själv desto svårare är det naturligtvis.
Men jag undrar hur är du med i en diskussion om du inte får tillföra den ngt? Jag kan ofta tycka att det är ett sätt att testa om mina funderingar håller att presentera dem här. Jag har lärt mig mkt genom att delta i diskussionerna som har varit.

Men jag tror inte egentligen att det är det du vill komma åt. Jag kan hålla med om att när det handlar om en sjuk häst är det på ett annat sätt.

Anledningen till att jag reagerade var att jag minns hur jobbigt jag tyckte att det var när jag skrev här i början, den användare som detta handlar om är ju ny här.

Samtidigt kan man ju aldrig vara säker, det här med fång är ju verkligen ett bra exempel. När jag var ung berodde det på för mkt protein. Det finns de som tror det än i dag. Sedan berodde det på för mycket icke strukturella kolhydrater framförallt fruktan Nu har jag förstått att de inte är så säkra på det längre- Jag har läst ngt om att det kan handla om insulinet istället, antagligen finns det många orsaker.

Ja, det är just det där med råd angående sjuka hästar som jag reagerar på. I övrigt är det väl bara bra att folk för fram sina olika åsikter och teorier, och det kan bli en diskussion som i bästa fall kan få folk att tänka efter själva.

Jag tror vi menar samma sak egentligen :)
Och jag har också en fånghäst i mitt stall.

Immer

Jag tror vi menar samma sak egentligen :)
Och jag har också en fånghäst i mitt stall.

Immer

denna diskussionen har väl varit utanför ämnet hela tiden hoppas att det är OK

Jag tror också att vi menar samma sak egentligen.

Det om fång var mest riktat till alla andra som läser detta för att förtydliga vad jag menar.

Senast ändrad:

Min ponny har fått fång, jag har aldrig haft någon häst/ponny förut som har haft det :confused: så nu vill jag ha hjälp, tips och råd ifrån er hur jag bäst behandlar honom!

Mycket tacksam för alla svar!
Ställ hästen på sand både i box och i sjukhage. Det ska vara mycket sand. Inget kraftfoder alls. Be veterinären skriva ut metacam (stavning). Jag tycker att den fungerar bäst att ge fånghästar. Ha den i stillhet några dagar innan du tar ut den. Ge den bra hö och gärna massage.

Jag har hört att man ska gå mkt med hästen, ta gärna kontakt med veterinär, och låt inte hästen lägga sig ner och rulla.. få ist upp den och gå, gå, gå.. jag är inte heller så bra på det där, säger bara vad jag själv har fått höra

Det var det knäppaste jag har läst på denns sidan året inne på buke tror jag.

Jag vet inte säkert vad som kan ha orsakat det, han har varit lite överviktig ca 2år inte fet men en kulmage. Han har gått på olika beten både magrare och kraftigare utan problem. Förra året gick han på fri tillgång av hösilage också det utan problem, men i år strax efter dom börjat få hösilage så börja han visa tecken. Det var ändå inge hastigt byte av foder för dom hade fortfarande gräs i hagen och jag började med att portionera ut hösilage.

Har en shetlandsponny som fick fång vid 5 års ålder.Han fick en hovbenssänkning men blev ej utdömd.Han fick fång upprepade ggr och vi var maktlösa.Han fick ingen som helst kraft eller dyligt.Vi fick tips om ett pulver preparat som heter Probemin.Det är ett naturmedel kan man säga med narturliga bakterier i som behövs för magen.Idag är han 17 år och har ätit detta preparat i kombination med fjolårshö samt lite betfor.Han får aldrig äta gräs och går i en hage där det enbart finns jord och mossa och han mår som en kung.En gång fång,alltid fång,rekommenderar dig att aldrig chansa.
Hör av dig om du vill ha telenr till leverantören./Kajsa

Jag skulle gärna vilja ha telnr dit!

Jag ringde min foderleverantör .
Vi bor i skåne, fördelen med detta medel är att man bara ger det i ca 6 dagar . Om du vill så kan du få telnumret av mig.
Fång är knepigt, min ena fånghäst kan numer äta gräs några timmar om dagen, men min andra tror jag aldrig mer kommer att kunna göra det.
Tänk på att fruset gräs är nåt av det värsta för fånghästar då det är mycket fruktan i det.
Om du söker på fång på denna sida så kommer du hitta jättemycket råd och info !
Hej från hambo

Är intresserad av allt som kan hjälpa min livs kamrat, så jag vill gärna ha tel.nr.

Min ponny har fått fång, jag har aldrig haft någon häst/ponny förut som har haft det :confused: så nu vill jag ha hjälp, tips och råd ifrån er hur jag bäst behandlar honom!

Mycket tacksam för alla svar!

Har oxå en shettis som haft fång för 2 år sedan. Alla här har upplevt olika, beroende på vilka veterinärer dom här har.
Första dagen jag såg min shettis anlitade jag både veterinären och min gamla hovis (som var en av sveriges bästa o även en släkting). Shettisen fick behandling o han fick stå på boxvila i 1 vecka o lite mer. Men han repade sig mycket snabbt. Han är väldigt tapper, må jag säga!
Han fick t o m 1/4 pkt bakjäst sedan jag fått rekommendationen av en mkt kunnig bukefalist härinne.
Han fick fortfarande äta hö och halm. Men kraftfoder tog jag bort. Sedan efter detta började han äta betfor, bakjäst, lusern.
Så allt med sk färdigfoder får han aldrig.
Han går i lösdrift, skall tilläggas. Jag fick gå med honom på korta promenader vilket oxå fungerade. Blodcirkulationen i hovarna ska ju kunna jobbas bättre, o det ska inte vara stilla. Det är lite olika från häst till häst.

Men i min ponnys fall repade han sig snabbt.

Sedan dess har han hållit sig kry från fången. Har haft honom sedan han var 2.5 år gammal o nu är han 6.
Han träningskörs och trivs med livet som det är. Han äter lusern, linfrökaka, mineraler/vitaminer o har hö på fri tillgång. Han går ihop med mina damer (vbl.).

Lycka till med din häst hur du än gör. Tänk nu på att ge inte den färdigfoder som innehåller stora mängder spannmål.
Släpp inte ut den på bete nästa sommar. Ge den rena fodermedel för det är skonsammare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har gjort ungefär likadant med min fast hon går inte på lösdrift.

Till ts
Det är nog alltid svårt att veta varför de får fång.
Jag tror att min ponny fick det när hon gick på gräsvallen och åt fruset gräs, en av de få frostdagarna vi hade under förra vintern. Fruset gräs är farligt för fånghästar. Dessutom var hon inte smal precis. Tjocka hästar har lättare för att få fång än sndra. Jag har förstått det som att det räcker med lite övervikt ded behöver inte vara jättefeta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
446
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka