• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Malin76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 333
M

Malin76

Min ponny har fått fång, jag har aldrig haft någon häst/ponny förut som har haft det :confused: så nu vill jag ha hjälp, tips och råd ifrån er hur jag bäst behandlar honom!

Mycket tacksam för alla svar!

Sv: Fång!!!

Jag har hört att man ska gå mkt med hästen, ta gärna kontakt med veterinär, och låt inte hästen lägga sig ner och rulla.. få ist upp den och gå, gå, gå.. jag är inte heller så bra på det där, säger bara vad jag själv har fått höra

Jag har hört att man ska gå mkt med hästen, ta gärna kontakt med veterinär, och låt inte hästen lägga sig ner och rulla.. få ist upp den och gå, gå, gå.. jag är inte heller så bra på det där, säger bara vad jag själv har fått höra

Hörrö du, en häst med fång ska inte gå, den ska stå still på mjukt underlag.

Till Ts: Ring vet. så fort som möjligt så du får påbörja behandling så fort som möjligt, ta bort allt vad gräs o krafftfoder heter, helst bara halm det första dygnet. Ställ hästen på box med mjukt underlag, allra helst finkornig sand där den kan bädda in hovarna i det, annars mkt av vad du nu har. Saltsten ska helst plockad bort. Ring även hovis för att korta av tån så mkt som möjligt

Om den har kolik möjligen...

Till TS
Antar att du ha har tagit kontakt med veterinär. Mitt bästa tips är att hålla tät kotakt med veterinär och hovslagare och ta emot ders råd och tips.
Hur fången behandlas och hur man går vidare kan vara väldigt individuellt hos olika hästar.

Hoppas att allt gåt bra!!

Jag har varit till vet. med honom och han står nu på boxvila i tjockt lager av spån, där ska han enl. vet. så 3 veckor och sen inte arbetas/tränas på 4-6 månader kanske upp till 1 år. Han har fått med. som han ska äta i 12 dagar.
MEN det jag funderar på är om det finns något bra "medel" för att få magen att fungera bra igen och är det bra att promenera med honom sen när han är symtomfri, det måste väl vara bra för att få igång magen, eller!?

När min häst fick fång så stog hon på boxvila först i 3 veckor sen åkte vi till kliniken o röntgade, hon var inte helt fräch då så hon fick en kur "Butta" till o ytterligare 3 veckor i box, sen återbesök med röntgen. Fick efter 6 veckor släppas ut i liten sjukhage, inga promenader. Fick dessutom sko henne med tåriktad sko o sula efter första klinkbesöket, hon blev snabbt symptomfri efter skoningen (har i hela sitt liv gått barfota). Nu är det 2,5 år sedan hon var sjuk,men går fortfarande inte på bete, äter inte kraftfoder, end. lite betfor o Lusern samt hö med bra värden. hon gick konvalecent i ca 9 månader innan vi började jobba över huvudtaget.
Rådgör med din veterinär samt hovslagare hur du bäst ska gå tillväga.

Det finns nåt som heter "pro ecco ". Det är bakterier som tagit från friska hästar att ges till fånghästar .
Min häst hade fång i 2 månader men blev frisk på 2 dygn när han fick det .
Hej från hambo

Har en shetlandsponny som fick fång vid 5 års ålder.Han fick en hovbenssänkning men blev ej utdömd.Han fick fång upprepade ggr och vi var maktlösa.Han fick ingen som helst kraft eller dyligt.Vi fick tips om ett pulver preparat som heter Probemin.Det är ett naturmedel kan man säga med narturliga bakterier i som behövs för magen.Idag är han 17 år och har ätit detta preparat i kombination med fjolårshö samt lite betfor.Han får aldrig äta gräs och går i en hage där det enbart finns jord och mossa och han mår som en kung.En gång fång,alltid fång,rekommenderar dig att aldrig chansa.
Hör av dig om du vill ha telenr till leverantören./Kajsa

Jag ringde min foderleverantör .
Vi bor i skåne, fördelen med detta medel är att man bara ger det i ca 6 dagar . Om du vill så kan du få telnumret av mig.
Fång är knepigt, min ena fånghäst kan numer äta gräs några timmar om dagen, men min andra tror jag aldrig mer kommer att kunna göra det.
Tänk på att fruset gräs är nåt av det värsta för fånghästar då det är mycket fruktan i det.
Om du söker på fång på denna sida så kommer du hitta jättemycket råd och info !
Hej från hambo

Min ponny har fått fång, jag har aldrig haft någon häst/ponny förut som har haft det :confused: så nu vill jag ha hjälp, tips och råd ifrån er hur jag bäst behandlar honom!

Mycket tacksam för alla svar!

Vad tror du orsakade fången?

Och MiiaLi, läste du verkligen FÅNG? Om du råkar ut för att en häst får fång skulle du förhoppningsvis inse (om du har minsta sunt förnuft) att det du hört är helt FEL. Hästen kan knappt gå när den har fång!

MEN det jag funderar på är om det finns något bra "medel" för att få magen att fungera bra igen och är det bra att promenera med honom sen när han är symtomfri, det måste väl vara bra för att få igång magen, eller!?

Jag ger vanlig bakjäst till min, ungefär ett kvarts paket. Den hjälper till så att det blir en bra miljö för mikroorgansimerna i tarmen. Sedan får hon betfor och lusern som också är bra för magen. Det är nog också bra att ge hästen mat ganska ofta så det inte blir för långt mellan gångerna.

Jag ger också bakjäst. Har hållit på nu i tre veckor och han verkar må jättebra av det. Håller med Forest Autumn. Jag fodrar också min fångis så förutom att jag inte ger betfor. Ska nog däremot köpa betfiber då jag är lite skeptisk till min och socker. Det enda socker han får är melassen i hackad strå.

Bakjäst är för övrigt ett bra råd till alla med hästar med problemmagar. Min gamling har verkligen fått ordning på sin mage sedan även han började få. Från löst och tråkigt bajs har han fått ordning på allting verkar det som.

Jag har lärt mig det nu, jag kan inte göra så mkt mot att jag har lärt mig fel..Alla är så arga!

Det är nog som alla andra säger att du har fått höra det om kolik. Ditt råd om att en fånghäst ska gå mycket blir tyvärr djurplågeri om en oerfaren trådskapare följer det. Inte lätt att veta allt men kanske klokt att inte uttala sig då.

Jag fodrar också min fångis så förutom att jag inte ger betfor. Ska nog däremot köpa betfiber då jag är lite skeptisk till min och socker. Det enda socker han får är melassen i hackad strå.

En del hästar verkar vara känsliga för socker, min är nog inte det. Men jag häller av blötläggningsvattnet från betforen för säkerhets skull. Jag har förstått det som att mycket av det lätt-tillgängliga socker som finns i betfor försvinner med vattnet.

Men förlåt, det är vad jag har fått höra..alla kan väl inte allt på den här sidan..

Men om du inte är säker på att det är sant behöver du väl inte vidarebefordra sådana råd!
Det finns ingen som helst anledning att svara på en fråga här på Bukefalos om man inte har ett bra råd att ge.

Immer

Jag håller med dig men ändå inte riktigt. Visst var det dumt för att inte säga direkt olämpligt att komma med det rådet till en fånghäst. Men samtidigt skrev h*n att h*n inte var säker. Jag tänker alltid på att det jag skriver läses av många olika personer med olika förutsättningar. Men jag tycker nog ändå att du nästan skrämmer bort folk från att skriva här. Jag tycker att man kan delta i en diskussion även om man inte är expert bara man klart talar om att man inte vet säkert. Det gör jag ofta och det är möjligt att det retar andra. Dessutom är det ju faktiskt så att man kan aldrig vara riktig säker bara mer eller mindre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: jennylu
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
446
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka