Fång eller inte?

DeadOrchid

Trådstartare
Jag har kollat igenom de stora fångtrådarna, men då de senaste inläggen verkar vara några år tillbaka sedan så skriver jag en ny här då jag verkligen behöver svar (mod får gärna flytta annars). Jag har en b-ponny som alltid varit i fint hull och vi flyttade över henne+min andra ponny för en månad sedan till deras sommarhage. Allt gick fint och jag hade vant dom vid betet i några veckor innan. Fodrade även med hö som komplement, då bägge föredrog att äta det också. Dock har hon nu magrat, trots betet och jag undrar hur det ställer sig till möjligheten för att hon kanske har fång? Om det är överfodring borde hon väl inte magra, eller?

När jag hittade henne i hagen igår så låg hon ner och vägrade ställa sig upp till en början. När jag till slut fick upp henne så markerade hon tydligt på bakbenen och det syntes att hon hade ont. Jag tänkte direkt på fång, och vet. trodde också detta. Men vi hittar ingen puls i benen och hovarna är inte varmare än normalt, hon blir stundom piggare men jag har ställt henne på boxvila nu ändå med enbart hö som foder. Kan det vara något annat än fång? Hon andas ibland ansträngt, men hon har inte ställt sig i "den klassiska fångställningen" någon gång, utan hon lägger sig hellre ner. Kolik trodde inte vet heller att det var.

Sv: Fång eller inte?

Det låter märkligt, men jag vågar inte utesluta någonting. Det jag läst mig till i fångtrådarna är att hästarna kan visa väldigt olika symtom!
OM det är fång skall hästen ha behandling, så den slipper ha ont. Så fort vi misstänkte fång på min shetlandsponny fick vi en akuttid till kliniken för röntgen. Det går liksom inte att göra en vettig fångdiagnos utan hovröntgen!
Och visst kan det väl vara fång även om ponnyn magrat, det måste ju inte ha med hullet att göra- det handlar ju om att "fel" mat kommer ner i större mängder i magen och att gifter då växer till. Fast jag är ingen expert, och fång är... svårt. Och komplext :(

Jo visst, det är klart att det är individuellt. Har fått butta nu iaf och ska köra boxvila först nu i 10 dagar enligt vet...

Hur går hon nu om du tar ut henne på stallgången? Och får hon smärtstillande? Isf går det nämligen inte att bedöma hur hon mår, det du upplever som piggare ibland kan vara de perioder som smärtlindringen når högst koncentration.

Det finns flera olika sjukdomar som kan ge de symptom som du beskriver, jag skulle be veterinären komma tillbaka och ta ett blodprov där han kollar CPK och AST (korsförlamning), levervärden (förgiftning) och om det finns några tecken på infektion. EHV-1 ger tex svaghet och smärta i bakdelen.

Har inte gett smärtlindrande förens nu, det var under gårdagen som hon stundvis verkade piggare. Bra idé, det ska jag absolut göra!

Fast inte ska man åka in direkt på röntgen? Att transportera en häst under pågående anfall känns lite riskabelt om det nu inte är så att anfallet är väldigt segdraget? Då man kan behöva röntga för att se hur "allvarligt" det är.

En fånghäst får oftare ont i frambenen/hovarna vilket leder till att den skjuter fram framben och bakben för att avlasta tyngden.
Ett kännetecken är att de ofta står och flyttar tyngden mellan hovarna/väger från ena sidan till den andra. Ett annat är att de har mkt svårt att vända i tvära svängar. Ett tredje är säkert att de ligger ner mkt, det gjorde min i alla fall.

Därmed inte sagt att din häst har fång. Men eftersom din veterinär tror det så...

Jo.. Har ringt ut veterinären nu precis, då hon har svårigheter att andas och ligger helt "passed out" i boxen.. Känns sådär..

Jag är inte alls bra på olika hästsjukdomar, har bara lyckats lära mig en del (ganska mkt) om fång. Men det verkar nästan vara ngt annat? har hon inte fått smärtstillande? Även om det inte alltid hjälper helt så borde det väl ändå göra ngn nytta?

Hoppas att veterinären kommer snart och du får klarhet i vad det är för fel - och naturligtvis att din häst blir bra snart!

Jag håller tummarna att det går bra för din häst!
Skönt att veterinär är på väg ut.

Usch det låter inte som fång, ev extremt svår fång. :crazy: KAN hon stå upp? Hästar får ju svårt att andas om de ligger ner också, även om de bara ligger och sover så andas de ansträngt.

Hoppas vet kommer snart och att h*n kan hitta vad som är fel! Berätta hur det går!

Usch, det låter inte roligt för dig och hästen. Hoppas att veterinären kan hjälpa er. Har mycket begränsad erfarenhet av fång, men har haft ett par hästar genom åren som fått erlichia, och det har gett väldigt olika symtom, men en gemensam nämnare har varit hög feber i den akuta fasen. Har din feber? Har du sett några fästingar på hästen? Har den fått förebyggande behandling mot de otäcka krypen? Lycka till!

Nu har vet. varit ute och kollat. Det visade sig vara akut fång och hon fick en spruta direkt.. Har sedan dess lugnat sig och står upp igen. Känns så hemskt då hennes förra ägare sade att hon "alltid varit frisk" och att hon bara "var glad i maten ibland"... Vet. sa dock att hon direkt kunde se att hästen haft fång flera gånger, det kändes i benen, och enligt vet. hade hon inte klarat sig länge om vi inte hade ringt så det känns riktigt pissigt att förre ägaren utsatte hästen för sån fara. Hade jag vetat om tidigare fång hade jag aldrig släppt henne på bete på det sättet. Men nu har vi fått smärtlindrande och ska ha återbesök om några dagar, så vi hoppas på det bästa.

En fråga vad menade vet med att hon inte klarat sig länge ? och hur kunde vet känna på benen att hon har haft fång?

Styrke kram i eländet till dig och hästen
Tesora

Hur länge har du haft hästen?
Vad menar du med att förra ägaren utsatt hästen för risk?
Det är ju inte säkert att hästen haft märkbar fång tidigare?

Fång man kan se på hoven är vad som skett inom ett år.

Svar till alla, jag har bara haft henne i två månader, och förra ägaren har ägt henne hela livet, men enligt vet. så kändes det i benen att det varit på g länge och att hon var rätt säker på att det brutit ut innan. Hästen var helt borta när vet. kom och andades enbart ibland, och hon trodde inte att hon skulle orka länge till (bara vidarebefodrar besked). Men hon mår lite mer ok idag, hovis ska komma och följa restriktioner vid verkning så jag hoppas det blir bättre.

Oj allt låter mycket märkligt. Har hon inte haft värme eller förstärkt puls i hovarna? Hon har alltid varit i fint hull men du har bara ägt henne i 2 månader och då har hon tappat hull under den korta tiden... Som Raggsock skriver kan man se det på hoven ett år efter och inte på benen vad jag vet. Var det en bra hästvet du hade ut eller en av dessa kovetttar som knappt kan mer än en annan..

Det går inte att känna på benen och konstatera att hästen varit nära att få fång. Där har nog veterinären varit lite otydlig.
Ibland kan fånganfall ge s.k. fångränder som kan synas på hovarna i efterhand. Kanske är det sådana veterinären har sett? De kan förväxlas med vanliga foderränder, d.v.s. linjer i hovarna som beror på att hästen bytt foder (vilket är naturligt med säsongsvariationerna).
Hovslagaren kan garanterat visa dig om du frågar!

Liknande trådar

Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 923
Senast: lizzie
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 786
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 497
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Vilka raser passar in?
  • Bildtråd