DeadOrchid
Trådstartare
Jag har kollat igenom de stora fångtrådarna, men då de senaste inläggen verkar vara några år tillbaka sedan så skriver jag en ny här då jag verkligen behöver svar (mod får gärna flytta annars). Jag har en b-ponny som alltid varit i fint hull och vi flyttade över henne+min andra ponny för en månad sedan till deras sommarhage. Allt gick fint och jag hade vant dom vid betet i några veckor innan. Fodrade även med hö som komplement, då bägge föredrog att äta det också. Dock har hon nu magrat, trots betet och jag undrar hur det ställer sig till möjligheten för att hon kanske har fång? Om det är överfodring borde hon väl inte magra, eller?
När jag hittade henne i hagen igår så låg hon ner och vägrade ställa sig upp till en början. När jag till slut fick upp henne så markerade hon tydligt på bakbenen och det syntes att hon hade ont. Jag tänkte direkt på fång, och vet. trodde också detta. Men vi hittar ingen puls i benen och hovarna är inte varmare än normalt, hon blir stundom piggare men jag har ställt henne på boxvila nu ändå med enbart hö som foder. Kan det vara något annat än fång? Hon andas ibland ansträngt, men hon har inte ställt sig i "den klassiska fångställningen" någon gång, utan hon lägger sig hellre ner. Kolik trodde inte vet heller att det var.
När jag hittade henne i hagen igår så låg hon ner och vägrade ställa sig upp till en början. När jag till slut fick upp henne så markerade hon tydligt på bakbenen och det syntes att hon hade ont. Jag tänkte direkt på fång, och vet. trodde också detta. Men vi hittar ingen puls i benen och hovarna är inte varmare än normalt, hon blir stundom piggare men jag har ställt henne på boxvila nu ändå med enbart hö som foder. Kan det vara något annat än fång? Hon andas ibland ansträngt, men hon har inte ställt sig i "den klassiska fångställningen" någon gång, utan hon lägger sig hellre ner. Kolik trodde inte vet heller att det var.