Fälttävlans bana

H

Henchen

Vår klubb har fått ett erbjudande om att med hjälp av ägaren till stallet bygga en terrängbana där.

Vad skulle detta kosta? Och med underhåll, arbete allt?
Om det är nån som har lust att hjälpa.

Om vi vill ha en tävlingsbana, vad ska man tänka på då?

Vi tänkte ta hjälp utav en rutinerad ft-person. Men det kan ändå vara bra att ha lite tips.

Sv: Fälttävlans bana

En liknande tråd hittar du här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=630612

Allt när det gäller priser och övriga kostnader beror på vilka tillgångar man har i materiel, verktyg, maskiner (traktorer/grävmaskiner) och hur mycket folk man har tillgång till.

Men enkelt räknat så kostar ett terränghinder mellan 3-5000:-
beroende på i vilket material man bygger och vilka som bygger. Måste man hyra in grävjobb och liknande så kostar det runt 600-700:-/h för en grävmaskin, skulle jag tro.
Ett vattenhinder är dyrare och där beror allt på hur det ska se ut, ska det vara en "öppen sjö" eller ska det vara som en grav med kanter runt om så är det helt olika prisbilder.

Det är lite svårt att ge konkreta förslag på denna "öppna" fråga.
Om man tex ska bygga en tävlingsbana så finns det en hel del annat att tänka på än om man ska bygga några hinder att träna på bara.
Men om ni redan nu planerar att ta hjälp av en rutinerad person så ska denna kunna ge er dom svar ni behöver.
Gå in på ert distrikts hemsida och se om ni inte har någon fälttävlansansvarig på distriktet som kan hjälpa er. Annars kan du söka på fälttävlansfunktionärer via förbundets hemsida, under tävling/funktionärer.

Okej tack! Maskiner finns redan, och material ganska mycket iaf. Tror ni att det skulle finnas en efterfrågan på en tävlingsbana, eller träningsbana, så man kan få det att gå runt?

Efterfrågan är stor på banor, speciellt i mellansverige i klasserna 090 upp till CNC*. Det är också i dom klasserna som man som klubb oftast kan få det att gå ihop ekonomiskt utan allt för stora uppoffringar.

Enligt mina erfarenheter så tränar ryttarna/ekipagen hellre på en bana där det även anordnas tävlingar och inte bara träningar.
I Södermanland finns det ingen känd terrängbana som arrangerar tävlingar (vad jag vet) men det finns en träningsbana utanför Katrineholm. Närmaste banor finns i Norrköping, Segersjö/Örebro och i Stockholmsområdet. När det gäller Segersjö så har dom bara högre klasser så då blir närmsta banan västerut således Örebro.

Att få det att gå runt första året kan vara knepigt (dock ej omöjligt) om man inte hittar bra sponsorer. Nyköping hade/har en bana men den har nog stått oanvänd (kanske ridskolan/privathästarna där tränar på den) i några år nu.

Nä jag har inte för mig det heller, det blir att åka till Botkyrka för att träna. Ja, vi ska prata lite mer om det här senare. Men det känns som att det är en väldigt bra sak att bygga upp.

Men hur gör man med underlaget? räcker det med att grusa/annat på olika ställen där det blir som mest uppridet?

Det kan man inte säga så här utan att ha sett marken. Men man brukar behöva grundlägga med lite bärmaterial vid hinder och andra känsliga partier. Sen måste man veta om det finns extra blöta partier eller liknande på banan. Men det ska en erfaren fälttävlansperson (banbyggare eller teknisk delegat är att rekommendera) kunna lista ut.
Sen bör man alltid ha 0-8 eller 0-16 grus hemma och kunna bättra på vartefter tiden går och där det blir uppridet.

Henchen skrev:
Vår klubb har fått ett erbjudande om att med hjälp av ägaren till stallet bygga en terrängbana där.

Vad skulle detta kosta? Och med underhåll, arbete allt?
Om det är nån som har lust att hjälpa.

Om vi vill ha en tävlingsbana, vad ska man tänka på då?

Vi tänkte ta hjälp utav en rutinerad ft-person. Men det kan ändå vara bra att ha lite tips.

Vart i sörmalnd bor du? :) jag bor också där (här) haha!

Vad kul om det blir nåt där.. Jag som hade tänkt att prova på fälttävlan.. Jag bor i malmköping så det är inte så långt..

Jaa okej! det finns många klubbar här omkring :D men det är svårt med det sugiga distriktet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 435
Senast: Mia_R
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 130
Senast: ameo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 054
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar