roadkilled

Trådstartare
Vet ej om denna tråd ska ligga opå hästvård eller här men vi testar!

Har en häst som på sistone har börjat falla ur kring "höftpartiet" (där virveln är)
Hon är ganska rund i övrig, revbenen känns men syns inte.
5 kg hö, 1 liter havre, 0,5 liter betfor får hon om dagen och rids ungefär 5 ggr i veckan.
Senaste bilden..
index.php

http://roadkilled.bilddagboken.se/i...kPTExMzk3MzMxOSZ0PTExOTM2OTg4MDEmY3VycmltZz0x

Senast ändrad:
Sv: Faller ur

vad är det för sorts häst låter lite lite med 5 kg hö????
kan ej se bilden

När de tunnar ur just i det partiet brukar det vara brist på grovfoder, vilket inte låter helt osannolikt med bara 5 kg hö i foderstaten.

Såvida det inte är en mycket liten ponny vi pratar om?

Den får helt enkelt för lite mat. Har du ingen analys på höet kanske du har ett näringsfattigt hö, (fem kilo är på tok för lite oavsett, är endast ok om du har ett jättekraftigt hö eller du har en ponny i shettis eller b-ponnystorlek) Jag skulle fylla ut foderstaten med något kilo lucern. Då kommer din häst med all säkerhet bli rund och fin igen, förutsatt att den är frisk och maskfri.

jag tycker du ska ge henne dubbelt så mkt hö! om du inte har höööga värden... 5 kilo är väldigt lite för en häst i den storleken, tittade på bilden, ser ut att vara någon form av kallblod, stor ser den ut o va, iaf inte ponny.

Ser att det verkar vara en d-ponny (eller??) men ändå bör du ge MER hö! Särskilt om du märker att hästen tappar men annars också.
Vad väger den? Om det är en d-ponny i medelstorlek kanske 400kg? (den ser ju ut att vara av kraftigare modell) Då är rekommendationen minst 6kg (1.5kg per 100kg) eller ännu hellre 8kg per dag (2kg per 100kg häst). Det har inte med hullet att göra utan att hästen ska få tillcäkligt mycket att tugga på och få i sig gott om fibrer som förebygger magproblem (kolik).
I ditt fall verkar hästen dock behöva mer också pga hullet.

Det kan vara så också att ditt hö är proteinfattigt och hästen börjar så smått tappa muskler pga proteinbrist. Det kan man förebygag till viss del genom att ge 1-2kg lusern. (dock räcker inte det alltid när höets proteinvärde är på tok för låg)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 853
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 689
Senast: Amelia
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka