Färgfråga

MissFideli

Trådstartare
Jag beställde tyg till nya köksgardiner. Det smalrandiga. I samma serie fanns flera olika, så jag tänkte man kunde ha lite annat på kuddar och så. Men matchar verkligen dessa färger? Jag tycker det skiljer väldigt mellan de randiga och det rutiga/enfärgade.
Nu ska de inte sitta ihop nått, men ändå. De kommer ju vara i närheten av varandra.
20240710_155302.jpg
 
Det är ju inte exakt samma nyans men det är absolut nyanser som gör sig väl tillsammans. Jag personligen tycker att det är snyggare med flera nyanser som passar ihop än att saker går exakt ton i ton. Så kör på säger jag! :up:
 
Det är ju inte exakt samma nyans men det är absolut nyanser som gör sig väl tillsammans. Jag personligen tycker att det är snyggare med flera nyanser som passar ihop än att saker går exakt ton i ton. Så kör på säger jag! :up:

Problemet är väl att jag tycker det skär sig. Lite som att blanda knallrosa med gammelrosa.
 
Jag skulle lägga till en till grön så temat blir hellre " olika ljusgrön" än " två ljusgrön som inte matchar.
 
Problemet är väl att jag tycker det skär sig. Lite som att blanda knallrosa med gammelrosa.

Tycker inte du om det så ska du ju givetvis inte ha det :) Färgåtergivningen i bilder blir ju aldrig helt exakt, så tycker inte du att det ser bra ut när du har tygerna framför dig så lita på den känslan.
 
Tycker inte du om det så ska du ju givetvis inte ha det :) Färgåtergivningen i bilder blir ju aldrig helt exakt, så tycker inte du att det ser bra ut när du har tygerna framför dig så lita på den känslan.

Nej, men jag har i det närmaste OCD när det gäller sånt här och måste ibland försöka ta mig utanför boxen.
Så ibland behöver jag få höra att det jag låser mig vid, inte nödvändigtvis är det enda sättet.
 
Det tycker jag är jättesnyggt 😁
Jag gillar när man vågar lite och tänker utanför lådan. Dötrist när allt går i samma nyans och ton. Ett liv i greige 😴

Tja, allt behöver ju inte gå i grått och beige? Men jag är kluven, det är mer harmoniskt med liknande nyanser. Olika färger som skriker, blir lätt stressigt.
 
Tja, allt behöver ju inte gå i grått och beige? Men jag är kluven, det är mer harmoniskt med liknande nyanser. Olika färger som skriker, blir lätt stressigt.

Nej men att våga utmana lite är kul 😁
Jag hade kört på flera varianter av grön, blanda smala ränder med breda ränder och rutor lär bli mer stressigt att kolla på.
 
Tja, allt behöver ju inte gå i grått och beige? Men jag är kluven, det är mer harmoniskt med liknande nyanser. Olika färger som skriker, blir lätt stressigt.

Jag tycker att så pass milda färger som de gröna nyanserna du visat, inte "skriker" även om det inte är exakt ton i ton :) Men jag håller med dig om att det är något i färgerna som inte känns helt "rätt" tillsammans, dock svårt att sätta fingret på vad.

För egen del hade jag nog hållit mig till det smalrandiga och det enfärgade, och kanske lagt till något diskret mönstrat i en något djupare grön nyans (tänk åt det mossgröna hållet). Men det är förstås bara mina preferenser. Överlag tycker jag att hem brukar bli som finast och trevligast om det återspeglar smaken hos den/de som bor där :)
 
Jag tycker att så pass milda färger som de gröna nyanserna du visat, inte "skriker" även om det inte är exakt ton i ton :) Men jag håller med dig om att det är något i färgerna som inte känns helt "rätt" tillsammans, dock svårt att sätta fingret på vad.

För egen del hade jag nog hållit mig till det smalrandiga och det enfärgade, och kanske lagt till något diskret mönstrat i en något djupare grön nyans (tänk åt det mossgröna hållet). Men det är förstås bara mina preferenser. Överlag tycker jag att hem brukar bli som finast och trevligast om det återspeglar smaken hos den/de som bor där :)

Det var därför jag köpte detta, för att det inte skulle skrika. Det randiga har exakt den gröna jag var ute efter, en mildare grågrön/lindblomsliknande. Här är referensbilden jag beställde efter. Tycker den är mer harmonisk i färgskillnaderna.
Screenshot_20240710_170826_Messenger.jpg
 
Jag tror det blir bra. Särskilt när de inte ligger precis bredvid varandra. Men idén att lägga till en eller fler gröna nyanser (jag hade nog satsat på något enfärgat) skulle också bli bra :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 877
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 682
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 306
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp