Faddrar/gudföräldrar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Hur funderade ni när ni valde gudförälder/gudföräldrar till ert/era barn?
Hur tänkte ni?

Måste alla barn ha gudföräldrar?

Kan man välja en person från "min släkt" och en person från sambons släkt?

Vilken roll spelar gudföräldern/gudföräldrarna under barnets uppväxt?

Väljer ni ur släkten eller ur bekantskapskretsen?



Vi har funderat lite på det här med gudföräldar till vårt kommande barn.
Vi vill kommer att välja någon eller några ur våra släkter.
Ett par bekanta har istället valt en genemnsam kompis. De anser att det är mestadels nackdelar med att välja ngn ur släkten. Framför allt så har de själva upplevt under sina uppväxtår, att ngn gudförälder alltid valt att "favorisera" sitt"sina gudbarn, genom att ge extra många julklappar, mer i födelsedagspengar o.s.v
Vi har i våra syskonskaror aldrig uppfattat någon form av favorisering och vill då ha gudföräldern inom familjen om det skulle hända oss ngt så att vi avlider.

Jag förstår ju naturligtvis att det viss mängder av anledningar till varför man skulle välja släktingar eller varför man skulle välja kompisar.

Så, hur tänkte ni?

Kan man välja en kompis och en släkting?
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

vad jag har förstått så får man välja gudföräldrar precis som man vill... jag har inte egna barn än men väl tre gudbarn... två är mina kusiner o ett är min barndomskompis son...

vet flera i min släkt som tänkt så att vem vill de ha att ta hand om barnet om de skulle hända dom själva nåt? o på så sätt valt gudföräldrar....
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

Gudfäder har idag absolut inget att säga till om vid föräldrars ev dödsfall.
Kyrkan ser gudfäder som några som ska stå för den kristna värdegrunden osv.
Vi valde bort gudmor o gudfar - kan inte se någon funktion och ingen i vår bekantskapskrets kändes rätt.
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

Så fort vi fick reda på att jag var gravid så bestämde vi vilka vi ville ha som faddrar.
Det är två killar på 19 resp 21, som är "tighta" med min sons pappa och har så varit i några år. Dom var hos oss dagligen och stod ut med mina humörsvängningar. Helt ofattbart att dom fortsatte komma upp :angel:

Vårt val var enkelt, vi ville ha 2 personer som var delaktiga i hans liv med en gång och som bryr sig om honom. Killarna i fråga är jättestolta över att vara Dominics faddrar. 21 åringen var inte döpt vid doptillfället, så för att få sitt "fadderbevis" så döpte han sig vid 20 års ålder. Det kan man kalla sann faddervilja :D
Och ja, skulle jag och min sons pappa dö så skulle jag faktiskt vilja att Dominic bodde hos dom än hos våra släktingar.


-----------
Man får välja hur man vill och hur många man vill, det är föräldrarna som väljer.
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

Vi ville ha en från min och en från min mans släkt. Vi ville inte ha kompisar/vänner för 1) ingen av oss har någon så nära vän och 2) min man är fadder till en väns son och den vännen har han noll kontakt med idag. Inte ovänner eller så men det har runnit ut i sanden. Vi resonerade som så att en relation med en nära anhörig inte rinner ut i sanden lika lätt. Förhoppningsvis.
Min syster var direkt val, inget snack. Sedan stod det mellan hans syster och hans far. Valet föll på hans far för att min svärmor (svärfar och svärmor lever inte ihop sedan 41 år tillbaka) kommer från helvetet och är den värsta av alla värsta människor så för att visa henne och min svärfar att det betyder mycket för min man, och mig, att hans far alltid funnits där och ställt upp för honom till skillnad från hans mor så fick han bli fadder.
Men som någon sa: Det där med fadder tycker jag är symboliskt bara. Skulle båda föräldrarna gå bort så kan man bara, medan man är i livet, skriva ett "önskemål" om vem som ska ta hand om barnet och motivera varför. Eller varför man inte vill att tex min svärmor ska få ta hand om vår dotter.
Lycka till! Man brukar bli jättestolt och bli tillfrågad. Brukar säger jag för jag vet faktiskt en tjej som tyckte det var så betungande att vara gudmor så hon tackade nej.
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

Man kan välja som man vill.

Jag valde att inte ha någon till Hampus då det dels inte fanns någon som kändes riktigt 100 och dels tyckte jag inte att det fyllde någon funktion...Så tråkig kan man också vara:angel:
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

Vi har inte valt några gudföräldrar till vår dotter (trots att hon är döpt). Jag är inte van vid det själv och dessutom skulle det vara svårt att välja dem: En ev gudmor är självklar, och egentligen en gudfar också, men så är min man gudfar till en tjej och vi vill faktiskt inte ha hennes pappa som gudfar till vår dotter (pga att det inte är nån av våra närmaste bekanta) - vi hamnar i nån slags tacksamhetsskuldproblematik... Så vi valde bort det här med gudföräldrar.
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

Inget av våra barn har något dylikt.

Jag hoppas de kan få folk som gillar dem ändå, frivilligt liksom.

Och tanken på att blanda in religion i vänskapsband får mig att få rysningar :crazy:
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

Silverkedjan skrev:
Inget av våra barn har något dylikt.

Jag hoppas de kan få folk som gillar dem ändå, frivilligt liksom.

Och tanken på att blanda in religion i vänskapsband får mig att få rysningar :crazy:
Ja, lite så tänker jag, och eftersom vi inte döper vår lilla son utan ska ha en liten fest för honom (om en vecka!) så kippar vi det där med faddrar. Känns som en kvarleva och pappersgrej bara. Dessutom, OM vi skulle ha det är en av dem i Australien nu, känns lite fånigt att hon inte kan vara med på festen då...
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

Jag är verkligen inte speciellt insatt i det här med gudföräldrar känner jag nu, det är väl därför jag frågar en massa... :D

Så, faddrar har alltså med religion att göra?
Jag misstänkte att så var fallet, men tänkte ändå att icke-döpta barn kankse ändå har faddrar och att döpta barn inte har ngn fadder. Kan det vara så?

Ha de verkligen ingen funktion om föräldrarna skulle gå bort?? :confused:
Det var jag helst säker på och måste ha fått helt om bakfoten då..
:confused:
 
Sv: Faddrar/gudföräldrar...

corona skrev:
Hur funderade ni när ni valde gudförälder/gudföräldrar till ert/era barn?
Hur tänkte ni?

Måste alla barn ha gudföräldrar?

Nej

Kan man välja en person från "min släkt" och en person från sambons släkt?

Ja

Vilken roll spelar gudföräldern/gudföräldrarna under barnets uppväxt?

Ingen alls

Väljer ni ur släkten eller ur bekantskapskretsen?



Min bästa kompis

Vi har funderat lite på det här med gudföräldar till vårt kommande barn.
Vi vill kommer att välja någon eller några ur våra släkter.
Ett par bekanta har istället valt en genemnsam kompis. De anser att det är mestadels nackdelar med att välja ngn ur släkten. Framför allt så har de själva upplevt under sina uppväxtår, att ngn gudförälder alltid valt att "favorisera" sitt"sina gudbarn, genom att ge extra många julklappar, mer i födelsedagspengar o.s.v
Vi har i våra syskonskaror aldrig uppfattat någon form av favorisering och vill då ha gudföräldern inom familjen om det skulle hända oss ngt så att vi avlider.


Vill också att hon tar hand om dem om jag dör dock är det juridiskt oviktigt.


Jag förstår ju naturligtvis att det viss mängder av anledningar till varför man skulle välja släktingar eller varför man skulle välja kompisar.

Så, hur tänkte ni?

Kan man välja en kompis och en släkting?
Ja och ja
Mitt ena gudbarn har mig och en kille från Stockholm som fadder, har aldrig träffat honom då han var sjuk på dopet.

Man kan göra som man vill en två eller flera!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Hej alla! Är ju bara halvvägs (v 21) så frågan är väl lite tidig, men man funderar ju över så mycket när man är gravid. Kom att tänka på...
Svar
16
· Visningar
1 405
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp