Få vit häst med vinterpäls ren

CoNo

Trådstartare
Ja , hur 17 gör man ? Han har en flera cm tjock vinterpäls och handavtrycken syns när man klappar på rumpan . HUR får man honom ren ? Stog igår i en timme på varje sida med först rotborste , sedan ryktsten , och sist ryktborste . Och han blev inte mycket renare ! Hur gör man för att få skitgrisen ren igen ? :rofl:

Sv: Få vit häst med vinterpäls ren

Har han hela vinterpälsen kvar? En kur b-vitamin knaske kan hjälpa på traven.

Schamponera, eller gnugga med potatismjöl har jag hört ska funka bra!

Hej!

Jag har en alldelse egen skitgris i hagen, en sån som ska vara vit men oftast är grå/brun/gul/grön och numera även ROSA!!! (falurödfärg är mysigt att klia sej på)..

Det enda som funkar på min (som också har lite vinterpäls kvar- hon tappar alltid sent) är bada, duscha, tvätta, skrubba..

Borsta gör vi som mys, ska hon bli ren är det skurhinken som gäller..

/ Lavinia, som var hos veterinären med häst med rosa svans.. Han skrattade åt oss... mummel mummel..

Har han hela vinterpälsen kvar? En kur b-vitamin knaske kan hjälpa på traven.

Schamponera, eller gnugga med potatismjöl har jag hört ska funka bra!

Hur gör man med potatismjölet? ska man bara ta lite på handen och gnugga? Eller ska man doppa en svamp i det? Jag har ingen aning...:crazy:

Hej!

Jag har en alldelse egen skitgris i hagen, en sån som ska vara vit men oftast är grå/brun/gul/grön och numera även ROSA!!! (falurödfärg är mysigt att klia sej på)..

Det enda som funkar på min (som också har lite vinterpäls kvar- hon tappar alltid sent) är bada, duscha, tvätta, skrubba..

Borsta gör vi som mys, ska hon bli ren är det skurhinken som gäller..

/ Lavinia, som var hos veterinären med häst med rosa svans.. Han skrattade åt oss... mummel mummel..

Haha jo det där med färgerna stämmer bra på min pålle med , fast han blir rosa när han haft ett rött ylletäcke på sej ;)

Man tar i handen och gnuggar ordentligt över hela fläcken. Sedan borstar u bort det med en rotborste. Klart!

Om man som jag har en oftast gulfläckig skimmel, så är det shampo som gäller.

Ibland, så är damen "tro't eller ej" bara rejält dammig. Då brukar jag "snatta" torv av boxgrannen (efter att ha bett om lov, så klart), gnugga in i pälsen och borsta ur det värsta och så rykta. Torv är i sig själv lite fuktigt och drar åt sig damm. Knepet lärde jag mig av duktiga hästskötare och på ridskoleteorin på min ridskola för många år sen.

Det är alltså inte det att han har gula fläckar , utan han ser helt ren ut , men så kommer den j*vla stallägaren och klappar hästen på rumpan :devil: !
Haha nej men smutsen ligger alltså under pälsen , och när man duschar honom så står man länge och väl , hästen ser ut som en fotomodell , och när han torkar så klappar man - handavtryck på rumpan :rofl: Så jag antar att det bara att vänta ut pälshelv*tet :p
Men tack för alla svar hittills ! :banana:

Min skimmel är alltid vit! :D :angel:
Men det är för jag missbrukar torrshampoo och pälsglans.
Torrshampot kan jag verkligen rekommendera faktiskt, det funka jätte bra på våran kritvita också..

Ge mej tips om torrschampot. Märke och försäljningsställe. Jag är villig att bli "missbrukare" också. Min skimmel älskar att rulla sig, skrubba sej etc. Tack och lov nästan aldrig kiss- och bajsfläckar, för han är renlig i boxen. Men allt annat har han ju...
Är det nån som har tips om hur man får svansen riktigt vit. Mina gamla knep (grummesåpa, Ajax, skimmelschampo) som funkat förut, biter inte på den nedersta delen av svansen. Det är som om tagelstråna är helt impregnerade av gult. Det förtar lite effekten av en nybadad vit häst :crazy:

Ge mej tips om torrschampot. Märke och försäljningsställe. :

Jag använder det torrschampo som finns på Hööks,
en vit flaska med ett häst på. Det står torrschampo på flaskan.

Den funkar också till svansen. :D

Jag provade häromdagen ett tips jag fick att tvätta min skimmel med Silver schampo, som man kan köpa på en frisörsalong. Folk använder det för att få bort gula toner i sina hår. Och på min häst fungerade det toppen. Han blev jättefin! Och det bet faktiskt på den gula svansen med så att den blev vit å fin. Sedan kanske man inte ska tvätta med det här schampot varje dag i flera veckor för då kan man nog tyvärr få en häst som skiftar i blått :) Men inför tävling och då och då är det perfekt. :D

Men menar du seriöst att hästen har full vinterpäls NU????? :crazy:

I såna fall skulle jag heller ringa veterinären än köpa shampo.... Då är det något fel på hästen.
Fäller den inte öht? Eller har den extra tjock sommarpäls? Isf borde du klippa den nu!

När jag skrev det hade han full vinterpäls . Han har tappat på halsen men under magen och på rumpan har han fortfarande relativt tjock päls .

Det är väl kanske inte så konstigt om vinterpälsen ännu sitter kvar. Kanske bor hästen långt norrut och där har det för bara ngr dagar sedan faktiskt snöat.. en tanke bara....

jo jag tycker det är jättekonstigt. fällningen har med ljuset att göra också, inte temperaturen...

det är ju faktisk slutet av maj nu, jag skulle vara väldigt orolig om mina hästar fortfarande hade full vinterpäls...

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 439
Senast: qitis
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 099
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka