Ett hundbett

Mynta2

Trådstartare
Ja, tänk vad ett bett kan göra stor skada. Vovven och granntiken rök i hop i går, varför dom gjorde det är för mig och granntikens ägare en gåta. Det har aldrig någonsin hänt, och dom umgås ändå flera ggr/veckan, och har känt varandra i typ 1 år. Rastningen var slut, vi stod utanför min port och skulle säga hej då. :confused:

2300:- kostade kalaset och då är ändå inte antibiotikan och de smärtstillande pillrena inräknade. :angel: Bettet var INTE stort, man såg att den andre hundens huggtand gått in där dräneringen sitter nu...men det blödde inte så värst mycket, och dagen efter så det snyggt ut...MEN har vart med om djurbett förut och vet ju att varfickor blir det nästan jämt. Och det var en mycket djup ficka. Men tänk alla hundar som får bett och ägaren bara nonchalerar detta ? Alltså, sår kan ju se jätteynkliga ut, men ändå vara illa på djupet. Tex min ena hittekatt. Helt plötsligt såg hon lite bullig ut på ena knden, efter några dagar enormt svullen och plötsligt spricker det..var och blod rinner ut. MEN, så fort det slutat blöda/vara så ser det fint ut. Vi åker ändå till vet efter några dagar, och såret ser nästintill läkt ut. En sårskorpa är det på..vet drar bort skorpan och under är värsta infektionen.

Inte så kul med tratthund när man har en 11 månaders som måste pilla hela tiden.....

IMAG0034.jpg

Sv: Ett hundbett

Det ser alltid hemskt ut med tratten. Speciellt i början när de går in i saker och inte klarar av att hoppa upp i soffan för att tratten är i vägen. Vissa lär sig fort och andra lite långsammare.

Att de rök ihop händer ibland helt enkelt. Kanske var den ena lite tyken eller något annat som inte passade damerna.

Mina två kan ryka ihop ibland över en godisbit, en leksak eller något liknade. Oftast så låter det bra mycket hemskare än vad det ser ut. När två kompisar ryker ihop och det blir så pass stor skada som det blev hos dig så är det nog snarare fråga om "olycksfall i arbetet" dvs det var inte meningen att det skulle ta så hårt som det gjorde.

Mvh

Tora

Äsch, jag tycker att det beror sig på helt. Min lilla hund har blivit påflugen ex antal gånger varav två gånger har det punkterats. Jag har ringt vetten vid dom tillfällena och blivit ombedd att tvätta rent ordentligt,gärna så det blöder lite och aldrig låta det bli sårskorpa eftersoma att såret ska läka inifrån och ut. Bästa lösningen på problemet är först att spola in rejält med koksalt i såret, sedan tvätta runtom med tvål och vatten för att till sist spraya in en rejäl skvätt väteperoxid så att bakteriera kolar vippen. Sedan ska man alltid åka till vetten om man är osäker, givetvis. Min hunds sår har ite varit i närheten soå otäckt som din hunds!

Var in med min katt tidigare i veckan och det kalaset gick 2465 kr, på fredag ska vi in och ta bort dräneringsröret och senare ska styngnen bort. Antibiotikan gick ca 300 kr. De är dyr de här djuren.

Senast ändrad:

Usch, inte kul med varken hundbett eller dränage.
Min hund blev biten i halsen för strax två år sedan och fick gå med ett ganska långt drän genom skinnet hon med. Dock hade veterinären blandat ihop medicinerna och skrivit ut fel antibiotika till hunden, så dränet fick sitta kvar längre än vad det borde, och svullnaden hon hade kring bettet lade sig inte.
Hon blev för övrigt påflugen förra helgen då någon tappade sin hanhund som satte sig i nacken på henne. Jag slet bort honom under tiden som ägaren skrek helt hysteriskt och undkom, tack och lov med bara "lite avsliten päls".

Ett liiiitet hål kan resultera i riktigt otäcka efterföljder!

Min hund blev påflugen vilket vid första anblick inte verkade ha blivit något alls.
Hittade senare på kvällen ett pyttehål i huden och fick tid hos vet. nästa morgon. De rakade och satte drän, men eftersom det var söndag och apoteket hann stänga så tyckte de att det räckte om vi hämtade ut antibiotika på måndagen.

På söndagnatt vaknar vi av att vovve ligger och krampar hysteriskt på golvet, det blev ilfart in till akuten. Han hade då 42 graders feber! De rakar lite till, hittar ytterligare två små hål, sätter nytt drän och behåller honom för observation.

Räkning, 5500:-

Från första veterinären får vi ett "ojdå, hoppsan :o" när vi gör återbesök för att ta bort dränet.

Efter det är jag livrädd för hundbett!

Det blir ofta stora fickor, framför allt efter huggtänderna.
Jag har haft dränage satt på en hund som var 18 cm långt, längs hela strupen. Det var ett hål stort som en femkrona uppe vid hakan, och ytterligare ett jack ungefär i mitten av halsen. Dessa hål orsakade den stora fickan. Jag har för mig att 4 olika dränage sattes för att få ut allt.

Några små hål som blivit, som sett väldigt oskyldiga ut, har också fått dräneras.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 071
Senast: Arabizar
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 464
Senast: MulleMonster
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 769
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka