Erfarenheter att sko skadad häst.

Sv: Erfarenheter att sko skadad häst.

ta av skorna det är bara bra för hovarna om hästen går utan en tid;)

Jag har gjort ett val att mina hästar har snowgrips och brodd under vinterperioden om de antingen är rid/tävlingshästar, eller ska promeneras på väglag där det riskerar att bli halt.

Som unga eller om jag vet att de endast går i hage under vintern så låter jag dem vara oskodda. Ex tinkern och shettisen.

Men min skadade ska ledas under kontrollerade former för hand, och förhoppningsvis börja få jogga så småningom.
Jag anser att riskerna att halka är värre än oron för själva skoningen.

Rent teoretisk så skulle han klara att gå utan skor, han har bra hovar. Blir det en konvalecens som sträcker sig över våren och sommaren så ska jag ta ditt förslag under beaktande

Senast ändrad:

Älskade fick en gaffelbandsskada sista året hon levde och skoddes "som vanligt" av hovis men fick kortare tå och längre skänklar bak för att minska genomtrampet. Jag hade även "dressyrsenskydd" på henne som gav extra stöd. Hon behövde inget smärtstillande under skoningarna.

Ska höra mig för om längre skänklar bak. Det låter klokt.

Det har jag jämt- iallafall på den stora.
Men iom att den har plattfottendens så läggs inte traktarmarna utåt, utan mer inunder allra längst bak-lite som en äggsko. Får bra stöd av det.

KL

Efter åb idag så sa vet att det inte skulle vara några problem alls att sko honom som vanligt.
Mer än att han skulle ha korta tår och att skon skulle tåriktas.

Det var viktigt inför vintern att han hade både snowgrips och 4 brodd, för han får under inga omständigheter alls halka.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
35 36 37
Svar
729
· Visningar
53 205
Senast: Ray
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 843
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 584
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 743
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka