Erfarenheter att sko skadad häst.

mimus

Trådstartare
Min valack står ju med en gaffelbands skada + skadat förstärkningsband och "liten" skada på ytliga böjsenan.

Hur gör jag vid skoning av det friska benet när han måste lägga all vikt på det skadade?

Hur har ni andra gjort som varit i samma sits?

Funderar på om man ska sko i två etapper, dra av skon och verka ena dagen, och få skon påslagen dagen efter.

Att sko det skadade benet borde ju fungera om man ber hovis att var snabb.

Bakhovarna tänkte jag ta vecka efter.

Sv: Erfarenheter att sko skadad häst.

När V hade sin senskada (djupa böjsenan bak, ont hade han med) så fick han (i samråd med veterinär) smärtstillande inför skoningen, och så tog veterinären det i så korta etapper som det gick, så att han fick ställa ner benet och vila med täta intervaller. Vi gjorde lika på båda bak, både det skadade (kan ju kännas i skadan även när benet är lyft), och ffa på det oskadade, eftersom det var det han avlastade på.

Så i princip av med skon, vila en stund, verka liten stund, ner och vila, verka vidare, vila med osv.

Mycket kaffe gick det åt, och tog sin lilla tid, men det fungerade. Vid några tillfällen visade hästen även fast vi tog det i korta etapper att det var jobbigt, och då fick han vila naturligtvis, men på det stora hela gick det bättre än jag hade hoppats (med tanke på att han när vi UL:ade det skadade benet två veckor tidigare och blev tvugna att lyfta det friska för att han skulle stå på det skadade, skakade av smärta).

Jag var inne på att dra av skor ena dagen och verka, och slå på skor nästa, men vi beslöt att prova ta det i ett svep med pausmetoden, och avbryta om hästen reagerade negativt.

Fram var inga problem, han kunde avlasta bak ändå som han ville när vi skodde fram, han stod helt enkelt mest på det friska och med 'bara' tån i på det onda, men med öronen framåt och verkade helt nöjd.

när min ponny hade sin senskada tog jag av alla skorna för hon stog mycket i box och klarade sig utan skorna, så gjorde jag iallafall hoppas din pålle blir frisk och kry igen :)

när min ponny hade sin senskada tog jag av alla skorna för hon stog mycket i box och klarade sig utan skorna, så gjorde jag iallafall hoppas din pålle blir frisk och kry igen :)

Jag var inne på att göra så, dra av skorna. Men jag går ju med honom och inför vintern så känns det säkrast med snowgrips och brodd.

Var inne på att ge smärtstillande men funderar på om det är så bra egentligen.
Det är kanske bra att de känner sina begränsningar och visar när dem inte orkar. Jag är ju rädd att det blir en ny blödning och att det förvärras.

Små etapper som ni gjorde än nog det bästa, istället för att dra ut på det.
Och bakhovarna kan man ju göra en annan dag.

Vad gav du för smärtstillande?
Har finadyn hemma, ska på återbesök i morgon, men vill ha lite funderingar med mig när jag frågar om allt.

Var inne på att ge smärtstillande men funderar på om det är så bra egentligen.
Det är kanske bra att de känner sina begränsningar och visar när dem inte orkar. Jag är ju rädd att det blir en ny blödning och att det förvärras.

Små etapper som ni gjorde än nog det bästa, istället för att dra ut på det.
Och bakhovarna kan man ju göra en annan dag.

Vad gav du för smärtstillande?
Har finadyn hemma, ska på återbesök i morgon, men vill ha lite funderingar med mig när jag frågar om allt.

mm, det är ju bäst att kolla med vet ang smärtis, ibland är det ju okej, ibland rent olämpligt, beror väl på skada, samt grad av smärta (min var ju inte smärtfri med smärtis, men hade inte sådär hysteriont)

Han fick finadyne.

Har han ont?

Om inte skulle jag linda frambenen o be hovis skynda på lite.
det är ju gjort på en "pisskvart".

Jag tror inte att det är ngn fara alls. En erfaren hovis hajjar hur han ska gå tillväga. * ooo vad svamligt*
Bak avlastas ju mest på det andra bakbenet.
Det är ju viktigast att han står rätt- fråga Coari.

När min val. fångverkades första ggn hade hovis överséende med att han sa till att det var svårt emellanåt.

hur länge till ska han stå?

Jag var inne på att göra så, dra av skorna. Men jag går ju med honom och inför vintern så känns det säkrast med snowgrips och brodd.

okej, min fick också skadan under vintern kommer inte ihåg hur jag löste det, hon hade boxvila i 1 månad kanske.. är 6 år sedan så minnet är kort.

vad är snowgrips? har aldrig hört :crazy:

vad är snowgrips? har aldrig hört :crazy:

Snösulor, sådana med rör innanför skon. HUf grips, snow grips, snösulor - kärt barn har många namn.

Till mimus - min herre skadade sig ju i okt förra året, även jag resonerade som dig, att det är viktigt med bra grepp och inga styltor under promenaderna. Och vet påpekade ju också vikten av att gå på ett fast, stadigt underlag, absolut inte djupa och/eller slippriga. (Annars hade jag också skott av under konvalescensen, men nu var det viktigare att han hade så bra grepp osv som det någonsin gick under de där promenaderna)

KL
Jag skulle ochså ge rådet att dra skorna, men så läste jag att du inte ville det. Men finns det inte typ av boots som man kan sätta på hoven med brodd i då du är ute och går?
gulan

KL
Jag skulle ochså ge rådet att dra skorna, men så läste jag att du inte ville det. Men finns det inte typ av boots som man kan sätta på hoven med brodd i då du är ute och går?
gulan

Har funderat på det med, men då behöver jag sätta av och på dem flera gånger dagligen och det blir ju också en påfrestning.

Ja, hårt underlag ska det vara. Jag hr ju egentligen inte fått börja gå än för benets skull, men han åkte ju på kolik, så jag har inget val.

Men hoppas ju framöver att kunna öka på promenaderna.

Kul det där med halt och slipprigt underlag nu när det är plusgrader och regnar...I dagsläget vill jag ha frost, så marken blir hård..

Har han ont?

Om inte skulle jag linda frambenen o be hovis skynda på lite.
det är ju gjort på en "pisskvart".

Jag tror inte att det är ngn fara alls. En erfaren hovis hajjar hur han ska gå tillväga. * ooo vad svamligt*
Bak avlastas ju mest på det andra bakbenet.
Det är ju viktigast att han står rätt- fråga Coari.

När min val. fångverkades första ggn hade hovis överséende med att han sa till att det var svårt emellanåt.

hur länge till ska han stå?

Jag kan inte bedömma om han har ont, men har ännu inte vågat mig på att kratsa den andra framhoven än. Däremot så har han ju börjat lägga vikt på det skadade frambenet.

Har pratat med hovis om att han måste göra ett "snabbjobb", men han är inte så jättesnabb i vanliga fall. Däremot förstår han ju allvaret och vill göra det så lätt för hästen som möjligt. Han anser inte heller att man bör avvakta med skoningen ett par veckor iom att tån ska vara så kort som möjligt pga att únderlätta överrullningen.

Det är så svårt att ta rätt beslut.

Hur länge han ska stå, jag vet inte, men nu är det fem veckor och han får egentligen inte gå alls.
Jag hoppas idag efter åb att få ett rehabprogram, men vet sa ju från början minst 6 månader i boxvila, men med promenader som ska ökas på succesivt. Jag kan ha misssuppfattat iom att jag blev rätt chockad över att det var så pass allvarligt..

Älskade fick en gaffelbandsskada sista året hon levde och skoddes "som vanligt" av hovis men fick kortare tå och längre skänklar bak för att minska genomtrampet. Jag hade även "dressyrsenskydd" på henne som gav extra stöd. Hon behövde inget smärtstillande under skoningarna.

Älskade fick en gaffelbandsskada sista året hon levde och skoddes "som vanligt" av hovis men fick kortare tå och längre skänklar bak för att minska genomtrampet. Jag hade även "dressyrsenskydd" på henne som gav extra stöd. Hon behövde inget smärtstillande under skoningarna.

Min herre fick också korta tår, däremot inga längre skänklar etc, eftersom skadan var av sådan typ och satt så till att det inte påverkade. Detsamma med stöd (den satt på djupa böjsenan, nere vid förgreningen av djupa och ytliga böjsenan, under kotan, nere i karleden)

ta av skorna det är bara bra för hovarna om hästen går utan en tid;)

hästen kan väl gå utan skornär det är snö oxå eftersom den inte rids.
jag vet många som tar av skorna när det är snö

ja men hästen står ju på boxvila

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
35 36 37
Svar
729
· Visningar
53 212
Senast: Ray
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 843
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 584
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 743
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka