Erfarenhet hovhälta fram, ej varm/svullen?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Vad har ni för erfarenhet av hältor som sitter i hoven, och där hältan inte medfört någon svullnad, värme eller puls? Tack på förhand!

Sv: Erfarenhet hovhälta fram, ej varm/svullen?

Kan komma från strålben, strålbensbursan. Kräver behandling av vet, och rätt beslag.

Kan vara ett stentramp. Min häst hade det i våras. Tog in honom från hagen för att rida och han var MYCKET halt, även i skritt. Gjorde rent hovarna, klämde med fingrarna och hittade en punkt nära trakten, mellan strålen och hovväggen, där han ömmade rejält för tryck. Ringde hovslagaren, som bad mig avvakta då det kunde vara stentramp. Efter en veckas vila var hästen helt ohalt.

Har även lite erfarenhet av hovböld, men det brukar medföra värme och puls.

hovledsinflammation?

Min häst har såna hältor med jämna mellan rum. Är faktiskt på väg ur en sån "period" just nu. Hon har varit på hältutredning, blivit röntgad och gått på butta. Efter något år tog jag ut en massör. Hon hittade en MASSA spänningar i bog och bring muskulaturen och även mellan frambenen. Så nu har jag fått lära mej att massera bort lättare spänningar och att vara mer noggrann med stretching. Ska tilläga att hon har en gammal skada i sitt vänstra framben. Den framkallar alla spänningar.

Är du säker på att hältan kommer från hoven? Det kan nog vara svårt att skilja olika låga hältor åt, så är du säker på att det inte kan vara kotledsproblem, eller senproblem?

Är du säker på att hältan kommer från hoven?

Kan man någonsin vara säker? :confused: Jag förstår din tanke men ja, jag är tämligen säker att det sitter i hoven. Vi har nämligen redan varit hos vetrinär och gått igenom böjprov, longering, bedövning etc. Allt tyder på att det sitter i hoven, och som jag förstått det finns det massor det kan vara då. Vi ska tillbaka och röntga i nästa vecka men jag vill läsa på så länge. Funderar och funderar och pendlar mellan hopp och förtvivlan!

Tror "tyvärr" inte att det är stengalla heller, hovslagaren har varit där i helgen så inte heller tyder det på hovböld (om det inte sitter längre in & "hoppas" kan man ju alltid).

Pållen är mer diffust halt, märks nästan inget på rakt spår (har vilat i tre veckor, tidigare syntes det nickning rakt oxå) utan vid longering i vänster varv (det gäller vänster fram).

Läste på om strålbenshälta och det där med diffus hälta stämmer in, dock inte avkortat steg, det ser ut som vanligt. Andra idéer?

Om vet har bedövat så gissar jag att hovleden har bedövats, och då släcktes inte hältan? Och när vet bedövade hela hoven så släcktes hältan?
Hovbensfraktur osv borde det inte vara, då hade nog hästen varit mera halt. Har det varit någon skada, eller har hältan smugit sig på?
Om man har bytt hovslagare, eller om hästen har problem med hovarna så att trakterna blir låga, så kan det väl bli extra påfrestningar på infästningar av diverse senor i hoven.
Det finns också många ligament i hoven som kan skadas, de syns inte på röntgen heller.
Men röntgen kan ju kanske ge en del svar, det kan finnas någon pålagring eller något benfragment som gör ont.
Men det kan väl fortfarande vara enkla saker, min häst blev jättehalt på betet, vet hittade inget, men hovslagaren såg vid skoning ca 8 v efter skadan att det hade varit en blödning i hoven.

Om vet har bedövat så gissar jag att hovleden har bedövats, och då släcktes inte hältan? ....Har det varit någon skada, eller har hältan smugit sig på? Om man har bytt hovslagare, eller om hästen har problem med hovarna så att trakterna blir låga, så kan det väl bli extra påfrestningar på infästningar av diverse senor i hoven. Det finns också många ligament i hoven som kan skadas, de syns inte på röntgen heller.
Men röntgen kan ju kanske ge en del svar, det kan finnas någon pålagring eller något benfragment som gör ont.
Men det kan väl fortfarande vara enkla saker, min häst blev jättehalt på betet, vet hittade inget, men hovslagaren såg vid skoning ca 8 v efter skadan att det hade varit en blödning i hoven.

En rättelse från min sida, jag skrev lite slarvigt, vet bedövade hovleden och då släcktes hältan, eller njaa inte helt 100. Vet bedövade därför oxå kotan och då försvann ytterligare lite. Sen gick vi in i en manege och då var hältan helt borta. Vi ska ju tillbaka och röntga så vi har inte fått fullständigt utlåtande än, men jag frågade vad vetrinären trodde och fick då svar att hältan satt i hoven (jag gissar att det även då kan vara hovleden.?.) men att kotan och andra delar påverkas av ursprungsproblemet.

Ja, låga trakter ja. Det är ny hovslagare sedan innan sommaren. Hästens hovar växer fort och nu är jag ingen expert på hovar men de har varit väl långa med understuckna trakter vad jag kan se. Vet noterade oxå att det syntes en förändring mitt på hoven, nästan lite fång hov, som då skulle varit ca 2,5 mån sedan, men tyckte ej övriga symptom stämde in på fång. Jag önskar att det är något lätt typ hovböld men är rädd för att det inte är det. Men hoppas vidare så klart! Vill som sagt passa på att läsa in mig så länge. Fler idéer med denna info som grund?

Om det släcker i hovleden (eller huvuddelen av det), och kotledsbedövning släcker ut det sista, då har du ju en hovleds- och kotledsinflammation? Och inte så många frågetecken.

Så såvida bedövningen sattes just i hovleden, och inte släckte 'hela hoven' så har ni ju hittat var i hoven det sitter??

Håller med Alexandra om att det du skriver låter som hovleds- och kotledsinflammation. Om de inte hittar pålagringar så är det väl bara att spruta lederna. Sedan beror ju inflammationerna på något, men skoningen låter ju som en möjlig orsak. Att hästen inte visar hälta på mjukt underlag är väl helt normalt, då hältan inte var stor.
Men jag skulle pronto byta hovslagare, det låter inte bra vad du skriver om hovarna, långa tår är att be om problem. Kliniken kanske har en egen hovslagare som kan göra en riktig skoning, då är det lättare för en "vanlig" hovslagare att fortsätta sedan. Jag skulle pratat med vet om det.

Är det verkligen så enkelt? :confused: Det tror inte jag. Enligt aktuell vetrinär och andra vet jag träffat på och det jag läst är det inte riktigt så enkelt och just i hoven finns det många saker det kan vara. Jag kan inte det där med bedövningen, men om hovleden bedövas, släcks väl hoven oxå? Öhh, jag blir osäker med bedövningen nu iaf. Jag är dock säker på att vet sa att det trol kommer från hoven.

Håller med Alexandra om att det du skriver låter som hovleds- och kotledsinflammation. Om de inte hittar pålagringar så är det väl bara att spruta lederna. Sedan beror ju inflammationerna på något, men skoningen låter ju som en möjlig orsak. Att hästen inte visar hälta på mjukt underlag är väl helt normalt, då hältan inte var stor.
Men jag skulle pronto byta hovslagare, det låter inte bra vad du skriver om hovarna, långa tår är att be om problem. Kliniken kanske har en egen hovslagare som kan göra en riktig skoning, då är det lättare för en "vanlig" hovslagare att fortsätta sedan. Jag skulle pratat med vet om det.

Oj vi skrev visst samtidigt! Syns hovledsinflammation på röntgen? Jag får läsa på och känna om det stämmer överrens med symptomen. (Det är inte min häst så det är inte jag som avgör ang hovslagare, men jag gissar att ägaren anser detsamma).

Är det verkligen så enkelt? :confused: Det tror inte jag. Enligt aktuell vetrinär och andra vet jag träffat på och det jag läst är det inte riktigt så enkelt och just i hoven finns det många saker det kan vara. Jag kan inte det där med bedövningen, men om hovleden bedövas, släcks väl hoven oxå? Öhh, jag blir osäker med bedövningen nu iaf. Jag är dock säker på att vet sa att det trol kommer från hoven.

Man kan släcka 'hela hoven', och så kan man släcka med riktat, t ex hovled. Släcker hovled anser man i första ledet att det är en hovledsinfl. Dock så kan t ex strålbenen vara involverade, och det är lite 'trångt' med strukturerna där i hoven, så om man behandlar mot hovledsinfl t ex, och det kommer tillbaka alt inte svarar kan man behöva gå vidare.

I första läget med det du beskriver så är det tämligen 'klassiskt' hovledsifl med avlastning på kotlederna eller vice versa (det första är dock vanligast) OM nu inte alltihop är symptom från problem bak t ex. Men man får ju ta ett steg i taget.

Däremot kan det vara så att hovledsblockad inte släcker, då blir det genast knivigare. Man kan bedöva bort hela hoven, släcker det så har du problemet någonstans i hoven. Kruxet är som sagt att det finns en massa strukturer där. Hovbrosk, strålben, mjukdelar, hovben, du har djupa böjsenan vid strålbenet etc etc. Så då är det knivigare hitta helt rätt.

Så är det lagd en ALLMÄN bedövning i hoven, då är jag med på det du beskriver. Men släcker hovleden är jag inte med, då ser jag inte varför de inte behandlar hovledsinflammationen?

Ledinfl ses inte på rtg. Det som syns är pålagringar och liknande. Oftast vid 'hovlåga' hältor rtg man hovled och strålben. Dock är förändringar på strålben på rtg inte tillräckligt för att säga att det är strålbensproblem. Så man kan få en 'felkälla' där.

Men som sagt, det tycks saknas info eller vara felaktig/missuppfattad information. För det du beskriver är en lokaliserad hälta, lokaliserad till hovled. Är då rtg ren så har du iaf i första läget en hovledsinflammation att ta ställning till.

Min häst var i våras precis som du beskriver din. Han hade trampat på en sten och fick en blödning i sulan. Han vart ohalt efter 10 dagar på Butta. Numera skos han med sulor fram, han har kassa hovar + väldigt tunna/sviktande sulor.

Man kan släcka 'hela hoven', och så kan man släcka med riktat, t ex hovled. Släcker hovled anser man i första ledet att det är en hovledsinfl....

....Så är det lagd en ALLMÄN bedövning i hoven, då är jag med på det du beskriver. Men släcker hovleden är jag inte med, då ser jag inte varför de inte behandlar hovledsinflammationen?

....Men som sagt, det tycks saknas info eller vara felaktig/missuppfattad information. För det du beskriver är en lokaliserad hälta, lokaliserad till hovled. Är då rtg ren så har du iaf i första läget en hovledsinflammation att ta ställning till.

Du har säkert rätt Alexandra! Det är jag som missförstått / förklarar galet. Sorry! När jag tänker efter så vet jag inte om vet sa exakt vad som skulle bedövas bort, men det var nog hela hoven. Var sätts sprutan mer exakt om det är hela hoven resp hovleden som bedövas? Jag skulle behöva en bild på ett ben / hov! Blir osäker nu, vart är exakt hovleden?

Ok, om det skulle vara hovledsinflammation vad kan det bero på och vad är utsikterna för tillfrisknande? Hur lång tid kan det ta? Hästen är för övrigt väldigt inåttåad...

Min häst är halt i ett framben som kommer ifrån hoven vä fram. Har varit på klinik och när dom släckte hovled blev det ngt bättre, kotled ingen skillnad. Röntgen visade ingenting. Hade även kotledsinf. hö bak. Så sprutades och sen butta och återbesök efter 3 veckor som var i dag. Bak bättre men vä fram var exakt likadan. Alltså ingen förbättring :cry: Dom är säkra på att det sitter i hoven, eller ja, så säker som man kan va. Nu väntar sjukbeslag och återbesök igen om 3 veckor, och är hon inte bra då så gäller det att smöra för försäkringsbolaget och göra en magnetröntgen.

Inte så mycket hjälp för dej kanske.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
786
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 804
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 827
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka