Erfarenhet av smärtminne?

SoNo

Trådstartare
Min häst är mysko just nu.
Hon har varit inne 3 ggr på klinik, första gången för ca 2 månader sedan då hon fick diagnosen hovledsinflammation båda fram.

Efter 2 återbesök så är hon nu läkt efter detta.

År 2003 hade hon också en spricka i vänster ben samt att hon i höstas blev halt pga hovböld i samma ben pga ett spiktramp hon hade gjort innan jag köpte henne 8 månader tidigare. (fick ej veta detta vid köp)

Nu när jag har börjat skritta igång henne så går hon helt normalt på lång och halvlång tygel.

Men så fort jag kortar upp henne och ska jobba henne lite så hon arbetar med ryggen så gör hon konstiga huvudrörelser som om hon vore halt, benen haltar inte men hela huvudet för sig på det viset :confused:
När hon sätter ner vänster fram så åker huvudet upp... Sista återbesöket skedde för en vecka sedan och bara dagen efter så var hon på detta viset när jag skulle börja med hennes igångsättning, allt var bra vid böjprov och återbesök, jag gjorde t.o.m ridprov.

Det spelar ingen roll om jag arbetar henne från marken eller från ryggen så är hon på samma sätt...

Det jag har fått tips om är att hon kan ha ett så kallat smärtminne...
Hur länge kan detta tänka sig att sitta i? Försvinner det någonsin?

Kan ni med erfarenhet av smärtminne berätta vad som har hänt, hur er häst har varit och om det har försvunnit någongång?

Sv: Erfarenhet av smärtminne?

Jag skulle nog fundera över varför hon fick inflammationerna från början, att det är något annat som gör att hon avlastat o fått inflammationer? Jag tror inte smärtminnet är så starkt på det sättet, ok att de kan vara skeptiska o man får "rehab" träna lite i början efter en skada, men så snart de känner att de fungerar igen o man tar det lugnt med igångsättningen ska de inte markera som om de har smärta. Det är iaf min erfarenhet.
Sedan kan ju också den smärta hästen haft i och med inflammationerna ge avlastning i sin tur o låsningar/spända muskler/andra problem, precis som hos oss.
Bra klinik, bra osteopat och tid brukar lösa det mesta.

Haft två med "smärtminne" men då kopplat till specifik sak/situation.

Den ena hade ett smärtsamt minne från sadeln från inridningen. Den reagerade med att explodera i panik när det bads om steg under ryttare. (Det var då det gjort om). Det tog måååånga år innan det försvann helt, och kunde komma tillbaka i lightversion första stegen även många år efter.

Den andra hade smärtsamma minnen från hovslagaren i allmänhet och sömning i synnerhet. Tog även där lång tid innan hästen vågade känna efter först, och inser dte ju inte gjorde ont. När det var som värst blev han stressad bara han såg hovis. Idag står han och sover i princip hela skoningen, helt avslappnad. Kan ibland "glömma sig" och vara påväg att förutsätta att sömislagning gör ont, men nu ser man hur han spänner sig, håller andan och känner efter. När han isner det inte känns återgår han till att sova vidare.

I båda fallen har förbättringen kommit gradvis, ibland varit lite ett steg fram och två tillbaka. Men redan från början när dte onda varit borta har det direkt kommit små glimtar av förbättring, även om varaktighet dröjt länge.

Så, jag skulle fundera på om din inte har kvar någon form av obehag, muskulärt eller annat, som gör att den reagerar. Den kanske överreagerar (dvs visar stora symptom på litet besvär) men att det skulle vara bara smärtminne om det bara syns på kort tygel/när ryggen aktiveras känns spontant lite för konstigt för jag skulle vilja avfärda det med smärtminne.

Har varit med om ett par hästar med smärtminnen men när du skriver kotledsinflammation så får jag samma funderingar om vad som var orsaken att de kom. Är ju inget ovanligt sekundärt symtom

När hon reagerar när du kortar upp tyglarna känns det som ryggen och halsen mm kan vara en god ide att kolla upp.

Reagerar hon lika om du samlar ihop henne från marken?

Visst kan det vara ett smärtminne, men lika gärna spänningar som föregående sagt. Ta ut en duktin equiterapueft eller liknande och kolla :) Så du får lite mer konkret att gå på angående rehab. Hoppas allt blir bra! :)

Som jag skrev så är hon genomkollad av veterinären.
Då kollades även ryggen, spattkollades, fångkollades, knän kollades m.m.

Troliga problemet till inflammationen är sadel som vi inte har använt sen detta hände och den dömdes ut vid ridprovet av veterinären.

Som jag beskriver så gör hon så här med huvudet både när jag rider och när jag går med henne från marken, enbart när jag har kort tygel, aldrig när den är halvlång eller lång, man kan jobba ihop henne en aning på lång tygel och då gör hon inte så heller.
Hon visade knappt något vid ridning från marken i sidepull, alltså bettlöst.

Hon höjer ryggen näst intill direkt, om nu veterinären missat något så borde hon ju inte höja ryggen alls.

Nästa vecka kommer vet ut och kollar munnen på henne, men utöver detta så är hon helt genomkollad av veterinären som sagt...

Hur gick de för er?

Låter som du är på god väg och låter troligt som du skrev att hon nästan var symtomfri vid bettlöst. Håller tummarna!

Har dock haft en häst som pga tidigare mkt dåliga erfarenheter av bett aldrig gick att rida/köra med bett igen. Han stod och kastade med huvudet bara man tränsade honom men utan bett var han en filbunke

Jodå, vi hade bokat ut veterinären och väntade i över 5 timmar men inget veterinär kom, tyvärr har jag inte tagit tag i det igen så ingen veterinär har ännu varit ute och kollat munnen.

Har bytt bett till ett rakt men problemet kvarstår, dock så har jag kommit fram till lite annat nu när vii har börjat komma iigång med ridningen igen.

När hon går på lång tygel så går hon på soom vanligt.

När jag kortar upp tygeln och inte jobbar henne så går hon konstigt med huvudet.

När jag jobbar henne på kort tygel, hon lyfter ryggen, tuggar på bettet, öronen mot mig så går hon som hon ska, inga dumma huvudrörelser.

Där emot om hon fuskar, tappar ryggen eller blir koncentrerad på något annat så formen störs så börjar hon med sitt huvud igen.

Hon är väl genomgången av veterinären men jag ska i månads skiftet ta ut en kiropraktor som går igenom henne grundligt. (har redan haft en ute men då hittades inget speciellt)

Antingen så är det bara fjant från hennes sida, eller så kommer något i kläm när hon höjer sig men inte jobbar och när hon jobbar så försvinner det som orsakar huvudrörelserna eller så är det något annat, det för tiden utvisa.
Ska få ut veterinären och kolla tänderna också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 138
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 210
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka