Era tankar om föräldrautbildningen......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

För att man "ska", kanske? Eller för att alla andra gör det? Eller för att det är en rättighet man har som vuxen? ... :(
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag tänker inte säga emot dig, då du har din åsikt klar..

Men jag kan berätta att pga att jag själv har problem att hålla min vikt i vanliga fall har haft enorma bekymmer efter graviditeten och under amningen att inte rasa för fort. Efter ca tre veckor med helamning har jag vägt mindre än jag gjorde då jag blev gravid.
Alltså, 3 av mina 4 barn är ammade ca 1-2 månader och sedan har de gått över på tillägg. Denna tillvänjning har för oss tagit ½ vecka ungefär, per barn. Har inte varit några bekymmer öht. 4e barnet tålde inte min bröstmjölk redan på bb och så fort vi kom hem så fick hon minimax (sojasemp) (då jag hade det hemma eftersom ena brorsan drack sådan som surrogat för välling då även han är laktosintolerant men visat sig senare än vid födsel.) Vi provade sätta in vanlig ersättning så fort vi handlat och ungen började skrika som en galning, blir dessutom flammig över hela kroppen. Vi fortsatte några mål med detta och det blev värre och kunde återigen byta tillbaka utan större bekymmer till minimax och flickan slutade skrika och huden såg normal ut. (hon har ju sedan dess fått diagnos)

Det jag vill få fram är att det inte alls behöver vara svårt att byta bröst till flaska eller innehållet i flaskan.

När tredje barnet föddes valde jag att börja jobba 2 dagar i veckan då han var ca en månad. Jag ammade på morgonen, åkte till jobbet och maken gav tillägg, första två veckorna så åkte jag hem alt. maken kom in med sonen till jobbet då vi matchade tider med bvc etc. så ammade jag på lunchen för att lätta lite på trycket och sedan amning på kvällen. Även detta ett smidigt sätt med avvänjning som funkat för oss.



När jag läser ditt inlägg får jag iallafall känslan av att du innerst inne är en kontrollmänniska, kanske även till viss del smärträdd. När man föder barn mister man kontrollen då kroppen sköter sitt oavsett. (i regel) Detta är naturligt.
Vissa kvinnor tycker även det är obehagligt när barnet suger på bröstet. Närhet kan det även få vid flaskmatning. så inte för den skull.
Men när man "väljer att skaffa barn" då väljer man också till viss del bort det liv man hade innan. Barnen kommer alltid i första hand.

Helt plötsligt är det inte så kinkigt om hästarna får vänta en kvart längre på frukost för den lill* måste ha sitt först.
Man måste vara vuxen nog att välja bort sitt JAG VILL, FÖR JAG SKA osv. Detta kan man sedan lägga till igen i en anpassad form efter din nya situation.


Gira :banana:

Tro mig Chrysler. jag kan ganska mycket om just det där med att pussla ihop vardagen. Med kronisk sjukdom, make, fyra barn 7½, 4½, 2½ samt 14 månader gamla. Arbetar deltid, studerar på hmm, (måste räkna) ca 200% av en heltid och driver eget företag med 16 hästar där vi väntar 8 föl inom närmaste kvartalet så måste man se vad som är viktigt här i livet och det är hela familjens välmående i första hand -inte vad jag vill göra.
Ta tillvara på den här första tiden för den kommer du minnas läääänge.
Kanske låter det som att jag är en superwoman vilket jag också får höra relativt ofta. Men det är jag inte -jag har bara lyckats hitta balansen någorlunda här i livet och har såväl den trygghet som skinn på näsan att kunna sätta ner foten och säga att idag.... sitter jag och slappar för min kropp är trött (så jobbar jag bara hälften :smirk: ) Så om jag inte får det där ärendet gjort just idag så får jag det i morgon!

ps. Vad gäller brösten om det är formen på dom du grunnar över så har det inte mycket med amningen att göra, utan de ändrar sin form under grav.

ps2. Oj, blev ett grötigt inlägg :o :D
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

tycker inte det blev grötigt=)

Bra skrivet!
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Skrev dubbelt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

fast oavsett om jag är kontrollmänniska eller inte så är det just möjligheten till snitt & mjölkersättning samt jämlikt omhändertagande av barnet av båda föräldrarna som fått mej att skaffa barn, annars hade jag aldrig gjort det.

Det är resurserna i dagens samhälle som gjort det möjlig för mej då jag inte skulle gått med på varken vaginal förlossning eller sitta hemma med barn 24h/dygn, med mjölkstockningar, såriga bröstvårtor osv.Ingen bm eller läkare har hittlills försökt överatla mej till annat eller kommenterat mina val.

Snittet är helt fast, sedan vet jag att jag kanske inte står fast vid åsikten om amning när jag väl fått barnet, jag kommer såklart att försöka amma så den får i sig råmjölken, eller iaf pumpa ut det.
Kan lika gärna vara så att jag tycker det är så trevligt att jag abslout inte vill åka ngn stans medan barnet är litet & absolut inte kan tänka mej ge mjölkersättning heller.

Men det är ngt jag ser då.Jag kommer göra det ajg känner för, inte känna mej tvingad till ngt, & viktigast av allt är ju att barnet mår bra, vilket läkarna sagt att de skulle göra med ersättning oxå.
Ngt jag absolut inte hade gått med på är att ha mjölkstockningar(vet att man får det när det är kallt & jag kommer trots allt ha mina hästar när det är -35 oxå) , eller kämpa med såriga & variga bröstvårtor så ungen får dricka blodblandad mat.Det kan heller inte vara bäst för barnet.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Alltså jag har dd kupa så de är ju inte precis som om brösten står upp & säger hej när man kollar på dem nu heller.Alltså har inget med utseende att göra, jag skulle ha råd att göra lyft om jag så ville efter en ev amning.:angel:
Inte heller gör jag snitt av skönhetsskäl då man får ett ärr på magen.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Men nu är jag gravid & du kan inte göra ngt åt det:devil:
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Inte för att det har ngt med dig att göra men jag har medicinska orsaker till ett snitt, det är inte som om jag gått dit & sagt att jag vill inte klämma ut ett barn den naturliga vägen.
Sen är det faktisktläkare som bedömt detta så det innebär ju i såna fall att du kritiserar ett gäng läkare, vilket betyder att du kanske inte heller är så kompetent?
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Inte för att det har ngt med dig att göra men jag har medicinska orsaker till ett snitt, det är inte som om jag gått dit & sagt att jag vill inte klämma ut ett barn den naturliga vägen.
Sen är det faktisktläkare som bedömt detta så det innebär ju i såna fall att du kritiserar ett gäng läkare, vilket betyder att du kanske inte heller är så kompetent?

Det du skrev i ditt inlägg andades inget om att du hade medicinska skäl, det andades enbart egoism. "Jag har bestämt att det inte är något för mig".

Vad dina läkare har för bedömningsgrunder framgår inte heller. Det är inte dem jag kritiserar, det är dig.

Inbillar du dig verkligen att alternativet att lämna barnet med pappa och ersättning (kanske bättre när det har en mamma med din inställning?) är att sitta kedjad med såriga bröstvårtor och mjölkstockning?

Du "går inte med på" speciellt mycket.

Väx upp. Allt handlar inte om dig.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Lilla vän, jag har alltid sagt att jag ska ha snitt & det första jag gjorde var att kräva det när jag blev gravid.Du kan reta dig hur mkt som helst på det men jag kommer genomgå ett snitt, för dina & många snittmotståndares pengar(har säkert själv betalt in nog mkt i skatt för att få det självfinansierat).Som sagt jag får alltid igenom det jag vill ha & det är inga hemska saker då t.o.m läkaren tyckte snitt var så vanligt att hon tyckte man skulle bestämma sånt själv & hennes egen syster fått planerat snitt endast pga att hon inte ville föda vaginalt.Jag tror inte många snittas bara för bekvämlighetens skull utan det ligger bakomliggande faktorer & eftersom du inte förstår detta så visar det bara din inkompetens som läkare då du inte har minsta sympati för en patient utan verkar se alla som robotar som fungerar på samma sätt, men jag tycker du kan lära dig att alla individer är olika.Nu har ajg läst det du ville jag skulle läsa & avstår från vidare diskussion då jag endast rådgör med mina bm samt läkare & ingen oseriös självutnämnd expert som tror sig veta allt om mej utan att ha träffat mej.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag tror knappast man kan gå in & begära snitt bara "för att".Om man tex inte är rädd att föda vaginalt så finns ju inget hinder för det, då kan man ju lika gärna testa.
Finns säkert privatkliniker som utför sånt men det vet jag inte ngt om.
Men läs Linda Skugges tips om hur man blir beviljad snitt, ganska bra tips.Som min läkare sa: man kan aldrig tvinga ngn.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Skulle just skriva det, man behöver inte nödvändigtvis amma, största grejen med att amma är ju att barnet får närhet, de gillar tex att lyssna på mammans hjärtslag , precis som de gjorde i magen & det kan de ju göra även om man flaskmatar.
Sen är det visst så att de flesta bebisar föredrar mammans bröst på den sida hjärtat sitter, så att de kan höra ljuden.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Lilla vän, jag har alltid sagt att jag ska ha snitt & det första jag gjorde var att kräva det när jag blev gravid.Du kan reta dig hur mkt som helst på det men jag kommer genomgå ett snitt, för dina & många snittmotståndares pengar(har säkert själv betalt in nog mkt i skatt för att få det självfinansierat).Som sagt jag får alltid igenom det jag vill ha & det är inga hemska saker då t.o.m läkaren tyckte snitt var så vanligt att hon tyckte man skulle bestämma sånt själv & hennes egen syster fått planerat snitt endast pga att hon inte ville föda vaginalt.Jag tror inte många snittas bara för bekvämlighetens skull utan det ligger bakomliggande faktorer & eftersom du inte förstår detta så visar det bara din inkompetens som läkare då du inte har minsta sympati för en patient utan verkar se alla som robotar som fungerar på samma sätt, men jag tycker du kan lära dig att alla individer är olika.Nu har ajg läst det du ville jag skulle läsa & avstår från vidare diskussion då jag endast rådgör med mina bm samt läkare & ingen oseriös självutnämnd expert som tror sig veta allt om mej utan att ha träffat mej.

Jag är inte din "lilla vän".

Jag kritiserar inte dig för att jag irriterar mig på dig, jag gör det för att du är oerhört egocentrerad. Du kan angripa min yrkesroll hur mycket du vill, det är bara fånigt.
Jag vet inte mer om dig än det du har skrivit och därifrån tolkar jag dig som en bortskämd unge som "ska ha det jag vill, annars får det vara". Jag har aldrig påstått att jag vet allt om dig, men jag vet vad du har skrivit och det gör mig djupt orolig för ditt barn.

Jag hoppas att barnet åtminstone har en pappa som kan se förbi sina egna egoistiska behov.

Jag tror att den som läser den här tråden lätt kan avgöra vem som är seriös.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Skulle just skriva det, man behöver inte nödvändigtvis amma, största grejen med att amma är ju att barnet får närhet, de gillar tex att lyssna på mammans hjärtslag , precis som de gjorde i magen & det kan de ju göra även om man flaskmatar.

Nej, största grejen med amning är att barnet får i sig den i bland livsavgörande råmjölken, och att barnet får bästa möjliga start i livet med bästa möjliga mat.

Närheten får man på köpet.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Det finns väl direkt inget som säger att man absolut får mjölkstockning när man ammar!? Jag har bara fått det liite lagom så det gjort skitont, men ingen feber. Bara att ställa sig i duschen med varmt vatten och massera brösten med intvålade händer och mjölka ur lite lagom så trycket släpper.
Visst alla är vi olika känsliga och jag har säkert haft tur.


Gira :banana:
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Du är banne mig det mest självupptagna jag har stött på över huvud taget på något vis alls.
Jag tycker nog att det är en väldig tur att ditt barn har en pappa.
För jag undrar så hur du skall kunna sätta barnets behov före dina egna.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag har hele enkelt allit vetat att jag inte vill vara med om en vaginal förlossning, det är helt otänkbart för mej helt enkelt.Inga läkare eller barnmorskor har försökt övertala mej till ngt annat heller, det lät unggefär som : "Du har bestämt dig för snitt?jaha."

De vet att jag är påläst om allt, jag vet exakt hur båda förlossningssätten går till & jag känner att snitt är mer för mej.
Amning blir för svårt då jag ska tävla efter barnet är fött & inte kommer ha med barnet då ens, utan pappan kommer ha hand om den de helgerna.Blir för komplicerat att gå & pumpa mjölk & krångla på träningar/tävlingar samt att jag kommer vara i stallet alla kvällar & ta hand om hästarna & vill kunna göra det utan läckage, mjölkstockning.

Samt att de flesta jag känner haft problem med barnets avvänjning av bröstmjölk, det känns mer som om det skulle vara påfrestande för barnet att amma 1 mån & sedan tvinga den att sluta, dessutom kan ske det inte går att sluta & den blir helt beroende av att jag ska vara i närheten så den ska få sin mat, vilket inte är en möjlighet för mej.Den har en engagerad pappa som kommer ta hand om barnet lika mkt som jag, jag på dagarna, han på kvällarna medan jag pluggar/motionerar hästarna & då är det bra att han kan mata barnet själv.BM har inte anmärkt på detta heller då hon tycker jag är påläst.Har velat ha barn länge & har läst allt man kan komma över om , ja allt =)

Nejmen! Titta vad jag hittade! :angel: Kolla vilka lögner jag har skrivit ihop och gjort låtsascitat av! ;) :cool:

För den som är intresserad så är detta exakt vad Chrysler har skrivit själv på sidan 2 i den här tråden. Inlägg nr 31. Så det så.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

jag tycker att utbildningen var rätt kass faktiskt.

Det var löjligt fokuserat på förlossningen och handlade i princip enbart vaginala förlossningar. I stort sett ingenting om livet med en bebis.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

*KL*

Väljer att låsa även denna tråd för att förekomma den fortsatta debatten.

Det står var och en fritt att själva skapa en ny Föräldrautbildningstråd.

Jag uppskattar också om alla försöker att ta OT-ämnen i egna trådar så slipper jag låsa oskyldiga diskussioner bara pga att mer infekterade diskussioner ockuperar samma tråd.


/moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 316
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 651
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp