Era tankar om föräldrautbildningen......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

*knapplån*

När brukar man åka till BB och hälsa på då?
Gör man ytterligare en inskrivning där?
Vem upprättar förlossningsjournalen, där man tex skriver om smärtlindring och annat som man önskar??

//doris, mycket virrig för tillfället....

(som bestämt sig för att inte fråga BM om föräldragrupp, utan skall avvakta och se om BM själv nämner något om det nästa vecka vid rutinbesök i V34)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag har för mig att jag var i v 35 eller nåt när vi åkte in till BB på studiebesök. Jättetrevligt! Man skrivs inte in förrän det är dags att föda.

Journalen har du väl redan? Din journal, som du ska ta med dig till BB? I den kan du lägga din förlossningsplan eller brev och var noga med att berätta att den finns, så att de får en chans att läsa den.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Som Cocos skrev, så ska du väl ha fått din förlossningsjournal.
Där i stoppar du sedan din förlossningsplanering (ang smärtlindring m.m)

Vi fick aldrig går på studiebesök på Förlossningen.
Under föräldrautbildningen ägnade en BM 5 min åt att visa OH-bilder på hur det ser ut...
"Här har vi entrén. Ni ska då trycka på ringklockan på väggen där..."
"Och här är en av förlossningssalarna..."
:D
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jaja, oki, min "vanliga" journal har jag ju.

Ett besök på förlossningen vill jag inte missa, det är det enda jag känner att jag inte kan läsa mig till. Dvs hur det ser ut, var man skall ta vägen och allt sånt.

Både jag och min sambo vill ju åka dit under "lugna" former så att vi verkligen hittar dit när det väl är dags. :)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Oj, det hade jag nog inte klarat av.. Ni är tuffa som tyckte att det räckte med OH-bilder.

Vi är ganska nyinflyttade här och känner inte till sjukhuset/området..
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

jornalen fick jag på första besöket i v 10.

föreläsning på bb ska man gå på innan man börjar föräldrautbildningen. tider och datum för dessa fick jag hem i brevlådan. Ring till bb och fråga när dom har dessa föreläsningar så du åtminstånde kan få se hur det ser ut där. Där jag ska föda (huddinge) har dom föreläsningar varje onsdag 18-20.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

En dum fråga kanske. Hur ser journalen ut? Jag har bara fått ett papper med min blodgrupp och ett papper med lite uppgifter om bf, yrke och några anteckningar om att jag haft körtelfeber och jag behandlats för cellförändringar -02. Dessa papper fick jag innan jul och sedan dess ingenting. Är nu i v 32, tror jag, har inte så bra koll ;) .
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

det är det som ska vara journalen, fick du inget "häfte" att ha pappren i eller var de bara lösa?
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

så har jag också fått..

bara en massa lösa papper som jag själv fått stoppat i en plastficka för att hålla reda på dem iaf.

Känns inte som en komplett "journal" direkt...
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag har hele enkelt allit vetat att jag inte vill vara med om en vaginal förlossning, det är helt otänkbart för mej helt enkelt.
Inga läkare eller barnmorskor har försökt övertala mej till ngt annat heller, det lät unggefär som : "Du har bestämt dig för snitt?jaha."

De vet att jag är påläst om allt, jag vet exakt hur båda förlossningssätten går till & jag känner att snitt är mer för mej.
Amning blir för svårt då jag ska tävla efter barnet är fött & inte kommer ha med barnet då ens, utan pappan kommer ha hand om den de helgerna.Blir för komplicerat att gå & pumpa mjölk & krångla på träningar/tävlingar samt att jag kommer vara i stallet alla kvällar & ta hand om hästarna & vill kunna göra det utan läckage, mjölkstockning.

Samt att de flesta jag känner haft problem med barnets avvänjning av bröstmjölk, det känns mer som om det skulle vara påfrestande för barnet att amma 1 mån & sedan tvinga den att sluta, dessutom kan ske det inte går att sluta & den blir helt beroende av att jag ska vara i närheten så den ska få sin mat, vilket inte är en möjlighet för mej.Den har en engagerad pappa som kommer ta hand om barnet lika mkt som jag, jag på dagarna, han på kvällarna medan jag pluggar/motionerar hästarna & då är det bra att han kan mata barnet själv.BM har inte anmärkt på detta heller då hon tycker jag är påläst.Har velat ha barn länge & har läst allt man kan komma över om , ja allt =)

Det här kan du ta som ett påhopp om du vill:

det där var banne mig det mest egoistiska jag har läst här på Buke. Du utsätter dig själv och ditt barn för en stor bukoperation (och inbillar dig dessutom att du kan tävla därefter!!), och berövar barnet bröstmjölken för din egen bekvämlighets skull.

Fy.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

min bm sa sist att dom har ett nytt system där dom skriver in massa uppgifter i datorn så kan alla bb få upp informationen om dig när du kommer dit. men man skulle ha dom papprena man har åxå. så de uppgifter som saknas i jornalen ska gå att få upp i datorn vad jag förstod...
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag fick i alla fall en röd pappgrej med gummisnodd att lägga in de lösa papperna i. Kostar inte mer än nån tia i bokhandeln iofs.

Studiebesöket på BB tyckte både jag och sambon var toppen! Det är ju dit man ska och det kändes tryggt att få se lokalerna och träffa några av de BM som jobbar där. De visade kuvöser och sånt med. Roligt och spännande! :)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

jag vill inte kritisera dig eller något på något sätt. utan bara säga att min bästa kompis ammade en månad. sen började hon vänja över till ersättning. De va inga problem för hennes son. han föredrog flaskan. Det mättade väl mer och snabbare=)

Bara så du vet att du kanske kan amma ett tag medans du ändå inte kan rida. men som sagt. jag tycker alla gör precis som dom vill.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Och vill man inte amma så kan man alltid pumpa och kombinera bröstmjölk med ersättning. På flaska.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag fick med en plastficka.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

En liten fråga. Kan man få snitt utan att man har några fysiska eller psykiska hinder? Bara för att man tycker att snitt passar en bättre än vaginal förlossning. Känns konstigt då snitt är förenad med fler risker och dels betydligt dyrare för samhället.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

jag tror att man måste ha någon form av "problem" för att få snitt beviljat. sen så skiftar det säkert beroende på vem som ska bevilja snittet. men jag vet inte helt säkert. bara vad jag hört
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Ang. det här med att beviljas snitt. Trots min sjuk/skadehistoria så var det bökigt att ta beslut om snitt första gången. Andra gången läste de bara i första journalen och de två sista gångerna så skrev de in det utan att fråga :smirk: . Fast jag anses ju inte ha så lyckosamt alternativ.



delvis *kl*

Annars tror jag inte de är så jättefrikostiga med snitt. Är du förlossningsrädd har jag för mig att du måste gå hos aurorabm osv innan det beslutas. För hur det än är så är vi ju skapta till att föda barn vaginalt -inte via bukväggen. Men att få snitt bara för att, det har jag aldrig hört talas om och kan i viss bemärkelse bli lite stött. När det gäller mediciner så erbjuder alltid apoteket det billigaste
(fick nyss utskrivet kåvepenin men apoteket ville byta till peceve då det var 30 kr billigare...) Kanske det borde vara så att mamman själv fick stå för merkostnaden för snittet jämfört med vaginal förlossning om det nu är så att hon enkom vill ha snitt för sin bekvämlighets skull. Känns som att göra en victoria beckham typ. :angel: Känns inte riktigt som jag egentligen har lust att bidra med mina skattepengar till sådant....

Nä detta är en ack så känslig fråga, mina vänner.


Gira :banana:
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Nu får du bli hur sur du vill för sk "påhhopp", men jag är chockad av ditt inlägg! Riktigt chockad! :eek: Jag tycker nog inte att du är redo för barn med den sanslöst egoistiska inställningen. Du vill inte föda, inte amma, inte ha närheten och kontakten med barnet för att du har "femtioelva" saker som är viktigare än att vara tillsammans med ditt nyfödda barn... varför i hela fridens namn skaffar du barn egentligen?! :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 316
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 651
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp