Era tankar om föräldrautbildningen......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Nu var detta 8 år sedan men jag kände inte att jag hade något utbyte av att gå utbildningen. Jag var ung och hade som motto det man inte vet har man inte ont av!

Det var mycket prat om förlossning och amning osv och jag delade inte de åsikterna. Vi gick någon enstaka gång.

Idag kanske det ser annolunda ut, men det är något man får känna sig fram om man tycker att det ger något.

Alla mammor som var med var äldre än mig och jag kände inte på samma sätt som de gjorde. Allt var så pluttinuttit och jag är inte sån som person. Men vi är ju alla olika. Det kan även vara ett stöd att veta vad som kommer att hända om man känner sig lite osäker.

Och som CillaW skrev att mycket är så självklart, sunt förnuft kommer man väldigt långt med.

Ja det var vad jag hade att säga.

Lycka till!!!
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

*knapplån*

Det verkar ju ändå som att de flesta som svarat i min tråd (hittills) inte tycker att det gör varken till eller från.

Som sagt, min BM har inte nämt detta för mig, och jag stämmer in med en del av er. Att sitta i en grupp människor och disskutera är inte riktigt min grej. Jag skulle heller inte vilja vara borta "onödig" tid från jobbet om det inte ger mig något. Då kommer jag bara sitta där och sucka/skruva på mig...

Känns skönt att det finns en del som bara läst själva. Jag är en ganska logiskt tänkande person och "hatar" onödiga kurser om det är, för mig, självklara saker man pratar om..

Vi får se vad BM säger på mitt nästa besök om 1,5 vecka.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

KL Det bästa med f-utbildningen var att jag lärde känna andra som väntade barn samtidigt som oss. Vi umgicks länge genom att bla fika regelbundet. Nu är vår son 15 mån snart och vi har fortfarande kontakt.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

jag läste på själv bla på familjeliv.se lärde jag mig massor på.

Den sidan undviker jag. Finns alltid ex antal personer som varit med om skräckscenarior och till sist började jag tro att det var mer vanligt än att allt skulle gå bra. Funderade på hur det kunde gå omkring så många människor som var fullt friska på jorden när de flesta graviditeter och förlossningar slutade tragiskt eller med barn som det var fel på.:crazy:
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag har inte bestämt om jag ska gå föräldrautbildningen, enligt min bm handlar det mest om förlossning samt amning & eftersom jag varken ska amma eller genomgå vaginal förlossning känns det lite overkill.
Jag hade tyckt det var mer intressant att få veta i allmänhet hur man sköter barn istället, deras mat osv osv.Om själva barnet alltså, vilket inte så mkt på denna utbildning verkar handla om.Tur att ajg har böcker, min mamma, svärmor & sunt förnuft:smirk:
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag tycker föräldrautbildningen var jättebra. Visst, mycket hade jag redan läst, men det där om hur barnet passerar genom bäckenet, hur det vrider sig och så - det hade jag ingen koll på alls innan. (Fast man klarar ju att föda barn utan att veta sånt.)

Det bästa med utbildningen var nog ändå att det automatiskt blev ett tillfälle att fokusera på vad som komma skulle. Jag jobbade mycket under min graviditet, men när det var föräldrautbildning tog både maken och jag ledigt. På kvällarna pratade vi om det vi tagit upp på utbildningen.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag tror inte att den är livsnödvändig. Men vi bärjar på våran på onsdag. Tänkte att de kan vara kul att träffa andra gravida + att de finns säkert massor man inte ens tänkt på=)

Man klarar sig säkert lika bra med internet eller en bok där man kan läsa sig till alla nödvändigheter.

Vi fick en lapp hemskickad i brevlådan med tider och datum för kurstillfällena. Bm frågade bara sist vi va där om vi fått hem lapparna.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Vi var på fyra träffar.
Minns inte riktigt, men det var ungefär:
*Att bli förälder
*Amning
*Förlossning
*Familjelivet


Eller nåt...:confused:


Jag tyckte de var meningslösa :(

Jag var lite påläst innan och det var inget nytt som togs upp direkt...
Vi hade inga diskussioner och gruppen "minglade" inte direkt, så man lärde inte känna ngt folk.

Nej, jag hade klarat mig utan dem.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

*knapplån*

Jag blir lite fundersam om jag ens skall ta upp detta med min BM nästa vecka eller inte (då är jag i V34).. Verkar ju inte som om så många av er är nöjda med utbildningen, och jag personligen känner inget som helst förtroende för min Bm. Jag kunde nästan varit där själv och fyllt i papperna...

Jag känner dessutom att mina syskon/vänner/svägerskor/grannar mfl kan berätta för mig och min sambo vad vi behöver veta utöver det som står i böckerna..

Jag vill ju inte, som jag tidigare nämnt, sitta och "fördriva" en massa tid som jag i stället skulle kunna jobba på, när det inte ger mig någonting.

Tack för alla era svar iaf!
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

:) Med ditt sunda förnuft kommer du långt!!!! Allt kan inte bli perfekt i början. - Vad gör väl om blöjan sitter bak och fram ;)
Allvarligt jag tror det kommer gå jättebra.

*nyfiken* får man fråga varför du ska snittas och inte ska amma? Jag är själv snittad alla gångerna och har inte kunnat amma mina barn spec. länge pga viktnedgång av kraftig sort. å andra sidan, sista barnet skrek som en fasthållen gris redan på bb efter amningen och jag påtalade att hon nog kanske var laktosintolerant som två av hennes tre bröder. -nehej inte alls! Första jag gjorde när jag kom hem var att ge henne laktosfi ersättning och ungen slutade skrika. :bow: efteråt har just läkarna även konstaterat denna intolerans (som förvisso är väldigt ovanlig på nyfödda -de flesta tål modersmjölk.)

När jag och maken gick föräldrautbildning var vi yngst i gruppen och tyckte dels att det inte gav oss något då vi redan visste att snitt väntade samt att vi tyckte att de äldre mammorna var lite fjantiga. :eek: oups -risk för påhopp av arga bukisar??? Nåväl en orsak till detta kan ju vara att jag råkar vara äldst av 7 syskon så för mig var ju inte bäbisar nåt nytt, jag och maken träffades samma år som sedan mina minsta syskon kom att se dagens ljus varav den ena dödssjuk. Så vi var kanske mer än pålästa via erfarenhet?

Ett tips kan vara att skriva ner vad du har för önskemål om din förlossning, smärtlindring etc. Något som oroar ex. kateter etc. Lämnas till bm vid inskrivningen på förlossningen så hinner de läsa igenom och man kan utgå från den som lite mall.



Gira :banana:
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag har hele enkelt allit vetat att jag inte vill vara med om en vaginal förlossning, det är helt otänkbart för mej helt enkelt.
Inga läkare eller barnmorskor har försökt övertala mej till ngt annat heller, det lät unggefär som : "Du har bestämt dig för snitt?jaha."

De vet att jag är påläst om allt, jag vet exakt hur båda förlossningssätten går till & jag känner att snitt är mer för mej.
Amning blir för svårt då jag ska tävla efter barnet är fött & inte kommer ha med barnet då ens, utan pappan kommer ha hand om den de helgerna.Blir för komplicerat att gå & pumpa mjölk & krångla på träningar/tävlingar samt att jag kommer vara i stallet alla kvällar & ta hand om hästarna & vill kunna göra det utan läckage, mjölkstockning.

Samt att de flesta jag känner haft problem med barnets avvänjning av bröstmjölk, det känns mer som om det skulle vara påfrestande för barnet att amma 1 mån & sedan tvinga den att sluta, dessutom kan ske det inte går att sluta & den blir helt beroende av att jag ska vara i närheten så den ska få sin mat, vilket inte är en möjlighet för mej.Den har en engagerad pappa som kommer ta hand om barnet lika mkt som jag, jag på dagarna, han på kvällarna medan jag pluggar/motionerar hästarna & då är det bra att han kan mata barnet själv.BM har inte anmärkt på detta heller då hon tycker jag är påläst.Har velat ha barn länge & har läst allt man kan komma över om , ja allt =)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag hoppas du är medveten om att ett kejsarsnitt är en stor bukoperation? Man rider inte direkt efteråt precis. Man får inte ens belasta magen fullt ut igen förrän efter 4-6 veckor. Men lycka till!
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Knapplån.För att detta inte ska bli en lång tråd med personpåhopp på mje så kan jag meddela(om du läst mina tidigare inlägg) att jag är mkt beläst, samt att jag endast tar råd från mina bm samt läkare där detta är aktuellt.Jag är öht inte intresserad att höra åsikter från användare där jag redan vet all fakta.Det är skrev jag till Girasol.Så var den saken avklarad.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag förstår för det första inte hur du ens kunde tolka mitt inlägg som ett påhopp? Och för det andra så har jag knappast läst "alla" dina andra inlägg! Varför skulle jag? För det tredje så verkar du inte ha alla fakta på bordet, om man ska gå efter det du skriver i dina senaste inlägg.

Jag tänker inte kommentera eller starta någon diskussion ang planerade snitt vs vaginal förlossning! Det får någon annan göra i så fall. Jag skrev mitt inlägg till dig i bästa välmening, blev lite bekymrad eftersom du nämde att du planerar att återuppta ridning och tävling tätt efter förlossningen (min tolkning av det du skrev) och snitt ÄR en stor bukoperation.

För det fjärde! Om man inte är intresserad av någon annans kommentarer, råd, åsikter mm på ett diskussionsforum, så ska man nog inte skriva nåt heller. ;)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Tolkar inte ditt inlägg som påhopp men vill slippa såna öht, samt förmaningar från andra användare.Jag har all fakta jag behöver av bm samt läkare,nöjer mej med det.Att jag ej är påläst är din mening & jag är väl medveten att man får vänta ca 8 veckor eller mer efter ett snitt med att belasta kroppen, om det blir komplikationsfritt, nu var den saken ur världen & jag kan än en gång meddela att jag har den infon jag behöver.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Våran föräldrautbilning (och även våran "föräldragrupp" efter förlossningen) var pinsamt dålig! Vi lärde oss absolut ingenting utan det var bara... tramsigt och på nivå för ett förskolebarn. Verkligen slöseri med tid!!!
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Vi hade sista träffen förra Tisdagen (tack och lov) Här i kommunen tror BM tydligen på fullaste allvar att man som gravid orkar sitta och lyssna på tonvis med fakta som bara vräks ut över en i 2 timmar i sträck :eek: *haha* jag slutade lyssna efter typ 2 minuter, och ägnade resten av tiden åt att hålla mig vaken :D
Tyvärr hade vi sån otur, det fanns 2 träffar jag verkligen VILLE gå på och de missade vi :cry: Missade både soss och försäkringskassan...:(

Sånt som jag trodde var självklart att det var med på en förälrakurs typ blöjor, info om nappar, nappflaskor, kläder osv. fick vi inte lära oss något om...

Nä jag gick på kursen mest för min sambos skull och lite för det goda fikat oxå ;)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Vi hade heller ingen info om nappar eller kläder. Jag hade absolut velt ha det, eftersom sådana "enkla" saker faktiskt kan vara ganska knepiga. Lite får man veta på den korta utbildningen på BB, lite rumpvård och babytvätt mm. Men då är man mest koncentrerad på att sitta utan smärta, och sedan kollar man in hur alla andra mår. Och så håller man tummarna för att ens bebis inte ska starta skriktävlingen, börjar en följer sedan alla efter ;)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Ja så hade jag ju trott att en föräldrakurs gick till. Sätta på blöjor på docka och bada den och visa hur man håller lyfter ett barn osv.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Ja så hade jag ju trott att en föräldrakurs gick till. Sätta på blöjor på docka och bada den och visa hur man håller lyfter ett barn osv.

Svaret är inte direkt riktat till _Yggdrasil_...

Alltså...det där med att sköta och ta hand om barnet kom liksom naturligt när det väl var dags.
Och det man var osäker över kunde man fråna BB-personalen om...
Sen fick vi ngn bok från BVC där allt annat stod.
Vi köpte även ngn "småbarnsbibel" (Barn de första fem åren, av Penelope Leach) där man kan läsa om ALLT, från hormonplitor, till hur man badar, första maten, vilka leksaker som är lämpliga, kläder, dagis och uppfostran...


Det enda jag verkligen behövde hjälp med var amningen och man fick hur mycket hjälp som helst på BB och av BVC-sköterskan...


Men, det varierar säkert mycket...både hur naturligt allt faller sig och hur mycket hjälp man får...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 316
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 651
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp