Era tankar om föräldrautbildningen......

Status
Stängd för vidare inlägg.

doris

Trådstartare
Jag går strax in i V33 och jag & min sambo har inte börjat någon föräldrautbildning ännu. Min BM har inte nämnt något om det för mig, och då detta är vårat första barn så visste jag själv inte något om utbildningen. Det var min kompis som igår ifrågasatte varför vi inte börjat gå än..

Har du gått en föräldrautbildning? Vad gör man? "Måste" man gå en utbildning, dvs skulle du inte klarat dig utan? När börjar man gå,alltså i vilken vecka ungefär?

Jag vore mycket tacksam om någon hade lust att svara på detta.

Mvh doris
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Det är frivilligt. Vi fick ingen! Vår BM råkade bli sjuk precis när det var dags för oss och ingen annan kunde ta över, tyvärr. Jag önskar vi hade fått gå! Jag tror man är mer och bättre förberedd om man går kursen innan. I alla fall före första bebisen.

Ifall det blir fler bebisar för vår del så kommer jag att propsa på att få gå kursen den gången istället. Trots att jag i så fall blir omföderska och så att säga inte "behöver". Jag är öht ganska missnöjd med bemötandet från MVC/BM under och efter graviditeten... Tyvärr bor vi på en liten ort och det finns inget vettigt privat alternativ häromkring.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag tror att du klarar att föda barn utan den... ;) Vi pratade en del smärtlindring och hur en normal förlossning går till, Försäkringskassan var med och informerade, bvc kom upp och pratade om vad de gör och sen var det mest en massa små prat om vad vi tänkte och mådde osv
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Glömde ju...det är tydligen lite olika under vilka veckor man går, men det brukar vara i slutet i så fall. Man brukar få se en förlossningsfilm, de pratar om amning och relationen mellan föräldrarna. Upplägget är lite olika beroende på vad de väljer att lägga tyngdpunkten på. Man kan läsa sig till allt om man vill, men jag tror det betyder mycket om man kan få lite IRL-info med.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Det betyder nog mer än man tror att man får sitta och ventilera sina tankar och känslor inför förlossningen, innan dagen D.

Jag fick bara väldigt snabb och stressad info på ett vanligt MVC-besök, bad att få låna hem filmen åtminstone, men det gick inte. Jag kände mig väldigt oförberedd och inget blev som min BM sagt. Hade vi fått gå kursen så hade vi kanske fått veta att en förlossning kan gå till på flera olika sätt, de informerar bl.a. om akutsnitt etc.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag bor också på liten ort (i södra sverige) och är liksom du väldigt besviken på MVC hittills.

Jag får varje gång påminna min BM om att "nu skall jag väl väga mig?" "Nu skall du nog ta mitt blodvärde?" osv osv.. Så just MVC här i min ort ger jag inte mycket för..

Tråkigt när det blir så... Det är ju trots allt vårat första barn.

Med tanke på att det är så rörigt/dåligt är det kanske inte konstigt att vi inte blivit informerade om någon föräldrautbildning.

Men det är så konstigt det där. En vän till mig sade att det var sååå bra,hjälpte massor inför förlossning. Medan en annan vän sade att det enda hon hade nytta av från kursen var att lära känna andra blivande föräldrar.. Men det beror kanske på den som håller kursen helt enkelt.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

det går lika bra att läsa på på egen hand. Det beror också på hur pass kontrollmänniska man är. Är man en sån som kan bli orolig om man inte vet/förstår vad som händer så ska man läsa på mycket. Är man en sån som har lätt för att ta saker som det kommer kan man läsa på mindre. Men jag tror överlag att det är vettigt att vara lite påläst om förlossningen så att man kan ställa krav om det skulle behövas.

Det är viktigare att gå på den utbildning som de flesta bvc har efter det att barnet är fött.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Det är viktigare att gå på den utbildning som de flesta bvc har efter det att barnet är fött.

Den som inte heller finns här...

Det är aldrig fel med kunskap. Ju mer man vet, desto mer kan man påverka. Och desto bättre val gör man.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Men det beror kanske på den som håller kursen helt enkelt.

Ja säkert. Och även på den som går på kursen. Alla är vi individer och har olika behov! Och på samma kurs har säkert deltagarna olika uppfattning om vad de fick ut av den.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Vi kanske bor på samma ort? ;)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Ok.

Både jag och sambon läser ju i böcker som vi fått av bekanta.Och jag har lite den inställningen att det ordnar sig. Jag vet ju inte idag hur jag vill föda eller vilken smärtlindring jag skall ta. Det kan jag väl bara veta när jag väl är där och skall föda..

Och alla förlossningar är väl ändå olika?
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

det enda som var bra med vår föräldrautbildning var att sambon fick lära sig en del. Det fanns ytterst få saker som sas som jag inte hade hört/läst förut. Men i princip var den meningslös förutom att det var lite roligt att se 50 magar som var på väg att poppa. ;)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Men då var det ju jättebra! Jag tror som sagt också att man kan läsa sig till allt de tar upp, men det är också en viss skillnad på att sitta hemma och läsa och få en mer hands-on-info, där man kan lufta sina tankar och känslor. Och det är ju alltid kul att glo på andra strandade valar. :angel: :D
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Du får pm:a så får vi se! :D
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Och alla förlossningar är väl ändå olika?

Jajamensan. Alltid. Man kan inte gardera sig mot allt, men ju mer information man har, desto lättare är det att slappna av och förstå det som händer. Tycker jag i alla fall. :)
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Har fått tid till föräldrautbildning den 21 mars och är då i v 34. Har inte bestämt om jag vill gå än, tror det gör varken från eller till i mitt fall. Min BM frågar inte om jag ska väga mig heller och tycker själv inte det är så viktigt, inte än iallafall. Tror hon säger till mig om det behövs. Ang HB så har hon gjort det enligt schema, en gång vid inskrivningen och en gång i v 29 i samband med glukosbelastningen. Eftersom mitt var ok, så behövs det inte göras om.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Jag hoppade min.

Mådde inte alls bra och ville/orkade inte träffa alla superlyckliga gravida mammor då jag mådde pest och pina.

Min BM förstod det, jag läste på själv bla på familjeliv.se lärde jag mig massor på.

Tyckte jag läst in allt själv, hur som helst uppkom det inget nytt som jag inte läst på så det fungerade toppenbra endå.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

När jag väntade första barnet gick vi på en "föräldrakurs" men jag blev mest full i fniss. Det var såna självklarheter och sånt trams att vi gav upp efter halva kursen... och det gick bra ändå.
 
Sv: Era tankar om föräldrautbildningen......

Hej!
Den föräldrautbildning som BM höll i på VC var inte mycket att hurra för. Kändes mest som onödig tid iväg från jobbet... Däremot så gick jag och min sambo en jättebra utbildning hos Annas profylax. Den var däremot BRA och vi hade stor nytta av den. Innehöll mer än bara profylaxandning.

hanny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 316
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 669
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 651
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp