En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 255
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Det sparkade i den "lånade" magen för första gången på dygn 188, den 20 december. :bump:

Frågar här också.

Hittade blodfläckar i halmen i morse. Undersökte stoet som är dräktigt och fann blodspår på bakhasorna. Detta är min andra dräktighet och jag har inte varit med om liknande.

Stoet äter och är pigg. Har normal temp. kan inte se deffinitivt var blodet kommer ifrån och hon blöder ingenting nu.

Är tacksam om någon med erfarenhet vet ifall detta kan hända. Är såklart orolig att det skall innebära fara för dräktigheten. Stoet är betäckt i maj månad.

Kommer att kontakta vet. för säkerhets skull men vill gärna ha snabba svar från de som har större erfarenhet av dräktighet, fölning m.m än en del veterinärer.

haha shiit vad mysigt, ungefä hur länge står du då och väntar, vart känner du?
precis framför juvret?

Frågar här också.

Hittade blodfläckar i halmen i morse. Undersökte stoet som är dräktigt och fann blodspår på bakhasorna. Detta är min andra dräktighet och jag har inte varit med om liknande.

Stoet äter och är pigg. Har normal temp. kan inte se deffinitivt var blodet kommer ifrån och hon blöder ingenting nu.

Är tacksam om någon med erfarenhet vet ifall detta kan hända. Är såklart orolig att det skall innebära fara för dräktigheten. Stoet är betäckt i maj månad.

Kommer att kontakta vet. för säkerhets skull men vill gärna ha snabba svar från de som har större erfarenhet av dräktighet, fölning m.m än en del veterinärer.

Jag hoppas det löser sig och att det inte är någon fara med bebben där inne.
Såg din egna tråd, kommer hålla koll på den efter uppdateringar!

/Malin

haha shiit vad mysigt, ungefä hur länge står du då och väntar, vart känner du?
precis framför juvret?

Japp, jag känner framför juvret. Hur länge jag står beror på om jag känner några sparkar eller ej. Ibland står jag i tio minuter, ibland upp till 30 minuter. Det gäller att vara uthållig så man prickar in att känna precis när fölis är aktiv. Jag brukar känna på kvällen när jag tagit in hästarna från hagen och de står och äter i lugn och ro. Då sparkar det nästan alltid!

/AFF

Idag har Kaela gått 180 dygn!!:bump::)
Har varit borta nästan en vecka nu så det ska bli skönt att komma hem imorgon och se hur magen växt:love:krama o pussa på hästarna igen.
Se om hn piggnat till igen, hon har varit jättetrött i några veckor nu.:D

Fettso, Josssefine och Molin. Har ni känt några sparkar än? Här sparkade det för fullt i kväll och jag önskar så att ni också snart får känna detta. Det är så underbart! /AFF

Har ett Cortez sto dräktigt med Argentinus....:bow:fölar sent i slutet av juni.Sen har vi några fler såklart men detta kommer jag vanka extra för (har dräktiga med Stakkato, Contendro, Cartier ,Perigeux):banana:

:(vill inte oroa men jag skulle kontakta vet omgående, har bara sett detta hos ett sto tidigare fick medicinera stoet resterande tid,stoet klarade sig inte men fölet gjorde, nu var stoet gammalt. Men kontakta vet, sen kan man ju alltid rådfåga flera vetrinärer, jag brukar ringa tex Helsingborg och rådfråga.Lycka till!

*kl*

Mitt sto är nu på dygn 242 och ungen är livlig därinne i magen. Det är SÅ mysigt och häftigt att känna sparkarna från den lilla:love:

Men jag kan inte sticka under stol med att det är en lagom jobbig väntan:angel:. Två gånger har jag drömt att hon har kastat. Och för en vecka sen ca drömde jag att det stack ut två små hovar under halmen i Ladys box när jag kom dit en morgon. Minns paniken jag hade i drömmen, så döm om min förvåning när fölis reser sig upp ur halmhögen och ser pigg och kry ut! Jag vet att jag tänkte att detta måste vara ett medicinskt under, aldrig har väl ett 3 månader för tidigt fött föl överlevt förr?(ja, jag var rätt i tiden också i drömmen, hon har 3 mån kvar i verkligeheten.)
Jag var överlycklig och tog ut Lady i stallgången och fölis hoppade efter. Jag ropade på stallägaren att ett under hade skett och hon kom rusande och blev såklart lika förvånad hon. Hon tittade en stund på fölis och sa " Nu vet jag hur den kunde överleva så tidigt. Det är ju en rådjurskorsning". Hon kunde se det på färgen, den hade vit liksom genomskinlig päls och huden under var svart. I övrigt såg den ut som en riktig fölis.
Vi funderade på hur detta gått till och kom fram till att ett rådjur måste ha hoppat in i Ladys hage och betäckt henne på första brunsten efter att hon kastat förra året(Hon gjorde det på riktigt då). Sen hade jag ovetande om att hon redan var dräktig åkt i väg till seminstationen senare på våren och hon blev inseminerad med Figaro.(Konstigt att de inte upptäckte där på Ul att hon redan var dräktig:D, men det gjorde dom alltså inte).
Jag vet att jag i drömmen sörjde mitt Figaro-föl lite grann som jag blitt blåst på, men jag var såklart överlycklig ändå! Problemet var bara att Ladys mjölkproduktion inte kom igång (inte helt ovanligt vid rådjurskorsningar förklarade en veterinär för mig som jag ringde), så jag fick leta amma! Hittade en efter mkt om och med, det var en katt som förlorat sina ungar:angel:. Men det gick bra hursomhelst, sen vaknade jag *phu*:p

Jag vet. Hispan nästa för min del:D:rofl::rofl:

hmmm, druckit lite för mkt glögg kanske :rofl: :D
Vilken tur att det bara var en dröm, håller tummar o tår att det går bra för dig i år! :)

Det var inte illa vad du är med om om nätterna.. Häromnatten drömde jag att mitt sto fölade redan tidigt på våren, ett tjusigt mörkbrunt hingstföl, och veterinären sa att nu skulle jag ta det lungt med stoet i 3 månader för då skulle det komma ett till. Veterinären sa också att detta inte alls var ovanligt och att det inte var säkert att det var samma hingst som var pappa till fölen.
Kan ju vara att jag blandat ihop djursorter och en massa annat ;)?
Mycket rör sig i hjärnan nu..
U

:rofl::rofl::rofl:
Helt underbart!:rofl:

Skönt att man inte är den enda som har konstiga drömmar:o, snacka om att hjärnan är igång, dygnet runt:p

ansluter mig till denna tråden till sist...får inget halvblodsföl nästa år som jag ville, men köpte en ponny , en tigrerad b ponny, dräktig med welschingsten Brandy II,, det blir föl (förhoppningsvis ) i mitten på april. spännande, har aldrig haft ponnyföl tidigare, bara halvblod!

Det var det roligaste på länge. En vit genomskinlig rådjurs/häst korsning som diar på en katt :eek:

Mitt sto har inte gått så långt (ca 211dgn), jag kanske ansluter mig till de konstiga drömmarnas skara efterhand som tiden går :D

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka