En rastråd. Igen..

MiniLi

Trådstartare
Ja.. Eftersom att jag gillar att klura och fundera på alla möjliga alternativ innan jag bestämmer mig så skulle jag vilja ha lite rasförslag.

Vi har ju idag en ridgeback som är 16 månader gammal. Jag tror att nästa hund kommer bli ytterligare en RR, men kan inte låta bli att tänka över andra möjliga raser..

Så jag skulle vara tacksam om ni ville komma med lite förslag och info som kan tänkas passa!

- Storleken spelar ingen större roll. Men hunden ska kunna leka med vår RR. Och hon kan vara ganska hårdhänt.
- Pälsen ska vara lättskött, även om man vill ställa ut. Vill inte ha en hund som jag måste bada och borsta vareviga dag.
- Det ska vara en hund som gillar att hänga med på lite äventyr men det ska inte vara en träningsnarkoman. Ordentliga promenader och vardagslydnad ska räcka. Vi kommer säkerligen lägga en del spår och kanske köra någon annan aktivitet men det ska inte vara ett måste.
- Ska gå att ha lös.
- Jag gillar hundar med lite egen vilja och som kan tänka själva. Jag menar, vi stormtrivs med vår RR som i högsta grad är en självständig och lite egen ras. Men samtidigt så vore det kul att prova något nytt, så det måste inte vara på det sättet ;).
- Ska gå att hitta en frisk och stabil hund.

Hmm.. Ja det var nog de kriterier jag kunde komma på för tillfället. Så släng gärna in förslag och lite info om olika raser. Och gärna bilder!

Sv: En rastråd. Igen..

Jag säger som jag alltid gör; Dogo Canario :love:
Passar in på alla kriterier du skrev, de har dock vakt instinkt som jag inte vet om du vill ha i en hund?

Min tjej på snart 8 månader;
IMG_0025.jpg

IMG_0057.jpg

Senast ändrad:

Vakt har jag inget problem med. Vi har ju som sagt RR som är utmärkta vakthundar.
Men jag har aldrig riktigt tilltalats av kamphundsraserna (för det är väl en sådan typ av hund?)..
Men ändå, berätta gärna mer om rasen. Temperament, aktivering, sjukdomar osv.

Jag försöker hitta rasföreningens hemsida men hittar bara utländska?

Ett förslag jag kom att tänka på är Pincher (fd mellanpincher). Om man hittar en kennel som avlar på mentalt bra hundar så låter det som att det skulle passa in på din beskrivning :)-

Hittade en sida som beskrev rasen. Det stod bland annat typ att "den som köper rasen måste vara insatt i den speciella mentaliteten och utan rätt träning kan den bli mycket farlig"

Känns inte som min typ av hund.

Var inne på rasföreningens sida och de verkar på många sätt ganska lika RR ;)
Sambo tycker dessutom att Dobermann är lite intressant men då verkar Pinschern mycket mer lämplig.

Ett intressant förslag, tack!

Senast ändrad:

Jag trodde de var väldigt aktiva hundar?
Berätta gärna mer!

Och vad gör man med pälsen?

Senast ändrad:

Hmm.. Jag är inte sådär jätteförtjust i retrivermentaliteten. Det är liksom lite för.. intetsägande. Om man får säga så :o
Jag menar, det är supersöta och snälla hundar men jag tycker inte att de har DET som gör att jag fastnar.

Och så flåsar de så mycket :angel:

Dessutom, jag vill ha en hund jag kan ställa ut med skaplig framgång. Vilket lite gör att det måste bli en show om vi väljer en så delad ras.

Hittar du en bra uppdödare så tror jag allt att en dobermann skulle kunna fungera ganska bra...;)

Tror du?

Jag är egentligen lite osäker på dobbisarna. Hur svårt är det att hitta en med bra mentalitet? Har hört om massor som fått ta bort sina hundar då de varit helt ostabila..

Nu är jag definitivt ingen expert på dobermann kan jag ju börja med att säga!
Men de kriterier du har på hund verkar (enligt min åsikt) passa in ganska bra.
Sen har jag nog haft turen att de få dobbisar jag träffat varit bra trygga hundar. Påminnt mycket om en clown:D
Jag tror, att om ni lägger ner ordentligt med energi på att hitta den rätta uppfödaren så kan ni få en kanonhund!
Det är till att ge sig ut och leta, hälsa på olika uppfödare, och känna sig för vad som känns rätt:D
Lycka till!

Okej. Ja då kan vi ha kvar det alternativet iallafall. Så får vi se hur det blir i slutändan :)

KL
Jag tar gärna emot fler förslag!

Det första som kom upp i mitt huvud när jag läste det du skrev var pinscher. Som tidigare sagts kolla noga vilken kennel och vilka föräldrardjur du köper från men tror den skulle passa er utmärkt.

Ni som kan Riesenschnauzer, hur väl stämmer den rasen in på TS behov? Har själv fått upp ögonen lite för RS, men har inte riktigt fått grepp om hur aktiva/hur mycket krav på arbete de egentligen är/har.

En Dalmatiner borde kunna passa riktigt bra. Vi hade en när jag var barn och han var verkligen en riktig kompis! De är inte särskilt aktivitetskrävande men vill få röra sig en del. Dessutom har de en mentalitet som inte är helt olik en RR's (men Dalmatiners är i mitt tycke mycket mer personliga). Jag hade undviktit jakt- och bruksraserna om du inte är helt 100 på att de där spåren och lydnaden verkligen blir av, året runt.

Dalmatiner var ett alternativ innan vi skaffade Camaro! Och det är en ras som vi fortfarande pratar om, att vi kan tänka oss en sån. :)
Då blev det RR främst för att det var lättare att hitta en bra uppfödare. Finns ju många fler jämfört med Dalmatiner. Men nu känner vi en tjej som har Dalmatiner från en riktigt bra kennel så då känns det enklare.

Det som fortfarande gör att jag tvekar är att många säger att de fäller så otroligt mycket.. Året om.
Vår RR fäller ju också i sina perioder, men inte året om..

Nej exakt. Precis som du är inne på så vill jag inte hamna med en hund som jag måste aktivera mer än jag egentligen har lust och tid med. Jag vill kunna gå ut och lägga spår för att det känns kul just den dagen, inte för att jag måste så att inte hunden ska bli tokig.

Jag tror inte att Dalmatiners fäller mer än andra korthåriga raser, men håren syns väldigt mycket i och med att de är helt vita. Vi köpte vår valp från Solbo's i början på 90-talet och hon har fortfarande uppfödning. Nu kunde vi inte så mycket om hundar, och vår lille kille dog alldeles för ung i en tragisk olycka. Men han var kärnfrisk fram tills dess och han hade ett väldigt trevligt temprament. Han var öppen och tillgänglig och kunde hanteras av vem som helst. Du kan ju kika in på hennes hemsida i alla fall :).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 697
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 896
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 844
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka