en korkad fråga

angelwings

Trådstartare
...bland många andra jag säkert lyckats ställa här. ;)
Men jag satt och slökollade på blocket och hittade denna annons:
http://www.blocket.se/vi/18646504.htm?ca=23_13_s
Och jag bara undrar om den typen av hund vanligtvis ser ut så? Eller, jag ser ju den är en blandras. Är inte ena rasen ganska hårig och powder puffen är den pälsade varianten av Chinese Crested? Hur kan den då bli så 'naken'? Var inne på nån frågesida om just Chinese Crested och då stod det om man parar två Powder Puffar så får man 100% pälsade. Borde inte det bli resultatet om man korsar en Powder puff och en annan pälsad hund då?

De valpar som får en pälsad gen från båda sina föräldrar blir alltså långhåriga. Om man parar två pudervippor kan de aldrig få nakna valpar eftersom ingen av dem bär något naket anlag.
(från http://www.proudpony.se/cchistorik.htm#Genetik)

Som sagt, häng mig inte i närmsta träd, jag är bara nyfiken och vill lära mig mera och var vänder man sig då om inte till buke? :)

Angelwings som inte ALLS är uttråkad av sambons tv-spelande nej...:angel:

Sv: en korkad fråga

Shih-Tzu är långhårig ja, och Powder Puffs också. Jag tror så här: PP bär ju på den nakna genen och kan därför få nakna valpar sålänge den inte korsas med annan PP, då "krockar" de två nakengenerna och slår ut varandra. Typ? Eller? :p

Jag är sämst på genetik :angel:.

Ja, det ser ut att kunna stämma. En Shih Tzu har normalt lite kortare ben än en chinese crested. Shih Tzu har alltid mycket päls. En chinese crested kan antingen vara i princip helt naken eller så kan den ha päls. I regel är en stor andel av pälsen vit på båda raserna.

Jag tror du har helt rätt i dina teorier. Antagligen är den här uppfödaren inte så kunnig och mamman är säkert en naken kines, bara att den som har skrivit annonsen använder fel beteckning.

Två puffar kan aldrig få en naken.

Ena förräldern till den där bör alltså vara en naken cc med hårighetsgrad 5 (myycket hår, kan förväxlas med puff om man inte håller trim)

Puff + Naken = 50/50
Puff + Puff = Puff
Naken + Naken = Puff/Naken

En valp som får bara nakengener från båda förräldrarna dör i hundens mage och absorberas bort när fostret är max några dagar gammalt...

En nakenhund måste ha en puffgen för att överleva

Senast ändrad:

*kl*
Tack för svaren. :) Jag blev lika snurrig iofs men det är nog lite efter att ha suttit uppe och valvakat hela natten *gäsp* :banana: och ska åka iväg till jobbet.

Så det hänger lite på om föräldrahunden har två pälsade gener?
Men jag tänkte att Shi tzun inte skulle ha nån nakengen alls och borde inte valpen då bli pälsad, eller den ev. nakna genen från Powder puffen kan slå igenom?

puffen har ingen nakengen. den som kallas "puff" i annonsen är formodligen en naken. fast kanske en hårig sådan.

Mamman är säkert en mycket hårig nakenhund som ev. är felregistrerad.
Det blir inga nakna valpar om inte en av föräldrarna är naken.
Enda undantaget är nakengenen hos American Hairless Terrier som kräver 2 anlagsbärande föräldrar.

*KL*
Alltså, nu funderar jag runt lite.
Den nakna hunden är ju uppbyggd att hantera väder och klimat utan skydd av pälsen, shih-tzun är uppbyggd att ha skydd av kraftig pälsväxt.....
Vad händer om hunden blir uppbyggd efter shih-tzun utan skyddande päls?

Men... det var ju det jag skrev? Typ? Att två puffar inte kan få naken avkomma :p. Men förmodligen måste det ju vara som så att ena föräldern egentligen är en hårig naken, som redan sagts i tråden.

Bra att man har koll som "uppfödare"... spär ju på lite fördomar *erhm* :crazy:

njaa nästan rätt. Två puffar kan inte få naken för att puff inte bär på nakengenen alls ;)

Det är de nakna som bär på puff-gen för att överleva.

För att få naken måste minst en hund vara naken. Sedan kan en väldigt hårig naken förknippas med en puff och vara felreggad osv.. :)

Fördomar om uppfödare innom alla raser och blandraser finns det gott om ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 218
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 346
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka