En hund till??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tessa8
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 732
T

Tessa8

Jag har hela tiden sagt att jag vill ha en hund till men nu kom möjligheten lite snabbare än vad som var tänkt. Min Stella är 13 månader och nu har jag blivit tillfrågad om en 10 månaders tik (samma ras). Varken Stella eller denna hund har problem med andra hundar, men man vet ju aldrig hur det blir när de ska vara tillsammans dygnet runt?? Vad tror ni, är det en helt idiotisk tanke?

Sv: En hund till??

Nja, det kan väl egentligen bara du själv avgöra?

Vår uppfödare säljer principiellt inte till någon som har hund under två år, undantag förekommer naturligtvis (de vill gärna också att den första ska vara ännu äldre). Det säger en del och vi tänker i samma banor.

Jag skulle vilja ha en äldre hund som lyssnade till mig i första hand och som kunde hjälpa mig i uppfostringsarbetet med den yngre. Nu är de ju ganska jämngamla och kommer kanske att lyssna mer till varandras rackartyg än dina förmaningar! (Man vet väl hur man själv var som tonåring?!)

Men, som jag började med. Egentligen vet bara du om det skulle fungera för just dig och dessa hundar!

Lycka till hur du än väljer!

/Syrsa

Jag tror att det skulle fungera alldeles utmärkt. Men som du skriver man kan aldrig veta. Det beror mycket på hur du är som ledare och vad du accepterar. Jag har två hundar; en 5 månaders och en som snart är 6 månader. Det fungerar alldeles utmärkt. Många förfarades över mitt val men jag tror att det är folk som tror, inte vet. Visst har jag två som ska uppfostras och läras lydnad och uppträdande. Men det går bra och de har stort utbyte av varandra. Med min erfarenhet kan jag bara säga att det är postitivt att ha två hundar i samma ålder.

Tackar er båda för snabba svar!! Jag har haft två hundar förut utan problem, tyckte att det var enklare med två än med en... Mitt hjärta säger att jag vill ha den här hunden, blir alldeles sjuk men men jag har en sambo som ska övertalas oxå, han är bortrest just nu, kommer hem i natt, han kanske säger blankt nej!

Ja men då har du ju vana! Då tycker jag att du ska göra det du tycker känns rätt för just dig.

/Syrsa

Ja jag har en hund på dyga 2år en på drygt 1,5år sen har jag min valp på snart 6månader.

Och det är inte alls några problem, Jag tycker nästan det är lättar om man iaf har 2hundar för då har dom mycket sällskap av varandra kan leka ochså, Men visst man har ju 2hundar att träna med fast om man är villig att lägga ner lite mer tid så tycker jag verkligen det är värt att ha 2hundar sen att det inte är sån stor ålderskillnad gör inge utan det kan vara bra för då gillar båda och leka en med:)

Jag vill också ha en hund tilll, men jag skulle nog föredra lite större åldersskillnad på dem än 3 månader. Helt enkelt för att minimera risken för ev. gnabb längre fram.

Å andra sidan hade jag två goldentikar på 2 år med bara 3 mån mellan i ålder och det gick skitbra. Fan vad rolig de hade... :love:

Har nu pratat med uppfödaren, vi ska träffas när min tik löpt färdigt, se om det "klickar" på alla fronter, spännande!!!

Tja, det beror väl på hur hundarna är och hur du känner det:)

Jag skulle aldrig skaffa 2 valpar av samma ålder -samtidigt. Men, skffar man dem o olika ålder fungerar det nog lite annorlunda. Vi har nu en 9 månaders tik och en 8 månaders hane. Tiken fick vi hem vid 9 veckor och hanen när han var 4 månader.. Gick utmärkt! Bara roligt med 2 i samma ålder, tycker jag.. Men, jag har inga båda som helt egna, hade jag det skulle jag inte gjort på det sättet. Eftersom jag tävlar & är igång så skulle det kännas jobbigt med 2 i samma fas liksom. Men det beror ju helt på hur man har hund!

Iofs har vi äldre "uppfostrare" också, kanske har det bidragit till att det gått så bra.

Men, prata med uppfödaren och lär känna hundarna.. Det är bara du som känner dem (och dig!) tillräckligt bra för att veta:) Kom bara ihåg att de kommer bli gamla samtidigt, vilket kan vara jättejobbigt senare.

Gilly

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 663
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 861
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V