En fråga till er föräldrar

Sv: En fråga till er föräldrar

mina föräldrar sa nog mus å snopp.

en kompis till mamma sa alltid framstjärt! det är nog de fulaste namnen av alla=/

jag kan väl använda grövre ord när jag tex pratar med sambon. men till mitt barn blir de väl mus å snopp man säger.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Det finns massor av ord. Men de är antingen tillintetgörande (framstjärt), vulgära (fitta), omkonstruktioner av ord för det manliga könsorganet (snippa), alltför kliniska (vagina), eller helt enkelt negativt laddade och/eller inkorrekta (mus, mutta).

Det finns inget ord som är helt neutralt och i alla lägen accepterat såsom t.ex. snopp. T.o.m. "penis" är mindre kliniskt än "vagina".
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Finskan har jämnställda och neutrala ord. Pippeli för pojkar (och ordet "pippa" finns inte i finska språket så det har ingen sexuell anspelning) och pimppi eller pimssa (beroende på var man bor i landet) för flickor. Finlandssvenskar har gansk långt lånat in dessa för de är rätt bra, och man hör rätt sällan att någon använder dem för att beteckna vuxna könsorgan (det skulle vara pimppi då) och dem har jag tänkt använda om jag får barn nångång.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Min mamma sade kussemurra, själv använder jag det RFSL-rekommenderade snippa. Mina yngsta säger "smippa" respektive "bitta".
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Nu är jag inte förälder men gillar snopp och snipa.
Jag vägrar använda ordet snippa eftersom jag tycker det låter stängt och stroppigt. Snipa är vänligare.
Jag kallar min engen vagina för snipan...
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Det finns inget ord som är helt neutralt och i alla lägen accepterat såsom t.ex. snopp. T.o.m. "penis" är mindre kliniskt än "vagina".

Ord blir lite vad man gör dem till. Jag såg mutta i en tidningsartikel, så det är inte säkert att det är så laddat längre. Penis uppfattar i a f jag som lika kliniskt som vagina och snopp är för mig könsorganet på en pojke, inte en man.

Men det beror ju på vad man själv tycker i mångt och mycket.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Finskan har jämnställda och neutrala ord. Pippeli för pojkar (och ordet "pippa" finns inte i finska språket så det har ingen sexuell anspelning) och pimppi eller pimssa (beroende på var man bor i landet) för flickor. Finlandssvenskar har gansk långt lånat in dessa för de är rätt bra, och man hör rätt sällan att någon använder dem för att beteckna vuxna könsorgan (det skulle vara pimppi då) och dem har jag tänkt använda om jag får barn nångång.

Tack för att du fick mig att minnas. Pimssa sa mamma och pappa. Pippuli som jag mindes var ju fel.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Ja, jag säger ju hellre mutta än snippa. Jag säger f.ö. hellre fitta än snippa också.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Delvis knapplån.

Det känns som att det kan ju ligga anspelningar i alla ord om man letar efter det och inget ord är väl helt perfekt. Men som många nämnt tidigare, kuk och fitta kanske inte är ord man vill använda till sina barn. Personligen kaller jag inte varken min egen eller någon annans kvinnaskön för fitta då det känns helt onaturligt och brutalt att säga. Tycker jag.

Nu har ju jag inte barn. Men Snopp är nog ett givet ord som jag skulle använda till en liten pojke. Till en flicka skulle det nog bli Snippa. Ligger ganska naturligt i munnen och känns neutralt.

Min mamma sa Snuffa kommer jag ihåg :o Ingen som känner igen det?
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Ja, jag säger ju hellre mutta än snippa. Jag säger f.ö. hellre fitta än snippa också.

Får mig att tänka på en komiker, minns inte namnet, som berättade en rolig historia angående det. De hade i hans familj bestämt sig för att "reclaima" ordet fitta och använde det i syfte att avdramatisera ordet. När han en dag kom med sin fyraåriga dotter till herrarnas omklädningsrum i badhuset, ställde sig dottern och tittade sig omkring. Sen sa hon med hög, klar röst. "Jag är visst det enda här som har en fitta."

Pappan tyckte det var ytterst pinsamt, och bestämde sig raskt att använda ett neutralare ord hädanefter. Jag skrattade i alla fall gott, det lät så himla kul när han berättade.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Snipa är vänligare.

Ja, det är det ju faktiskt. Det låter finare! :)

Det enda är väl att ordet redan finns, som "gräddsnipa" (inget direkt högtrafikerat ord iofs) och så den där båt-typen.

Fast ordet "gräddsnipa" skulle ju då kunna gå en ny och mera kinky vår till mötes kanske... :angel:
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Kvinnans könsorgan, Hulda. En gammal granne från Norrtälje sa så till sina barn, och så blev det introducerat i vår familj. Lite gulligt faktiskt:smirk:
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Hade en diskussion med några kompisar här om dagen och spekulerade kring vad man som förälder borde kalla dom.. intimare delarna på en tjej, för sina barn? Vad kallade era föräldrar det kvinnliga könsprganet när ni var barn? Använder ni samma ord?

Ja, ni förtår poängen :D

Mina föräldrar sa slida och penis eller kanske snopp. Numera har jag fått höra att slidan är det som är "inuti" men hemma hos oss kallades hela tjejapparaten för just det.

Jag gillar annars det nyare ordet snippa.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Nu är jag inte förälder men gillar snopp och snipa.
Jag vägrar använda ordet snippa eftersom jag tycker det låter stängt och stroppigt. Snipa är vänligare.
Jag kallar min engen vagina för snipan...

Det är ju en båt!
Vet inte vad jag kommer kalla det för i framtiden som förälder, det löser sig då. Jag är dock övertygad om att inte förtiga det kvinnliga könsorganet och göra det till nåt hemligt och fult för mina barn. När jag växte upp talades det om snopp hit och dit men nåt namn för min mutta fanns det inte. Hörde pappa nämna en framstjärt nån gång i nåt sammanhang, men mamma kallade den nog bara stjärten som ett samlingsnamn för allt i grenen... Konstigt att det ska vara så mkt hysh-hysh kring detta!
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Min mamma säger underliv. Pappa kan jag faktiskt inte minnas om han någonsin använt ett specifikt ord för kvinnans könsorgan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 080
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 072
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp