En fråga till er föräldrar

Singoalla

Trådstartare
Hade en diskussion med några kompisar här om dagen och spekulerade kring vad man som förälder borde kalla dom.. intimare delarna på en tjej, för sina barn? Vad kallade era föräldrar det kvinnliga könsprganet när ni var barn? Använder ni samma ord?

Ja, ni förtår poängen :D
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Min morsa sa "stjärt". Det är värre än "framstjärt".
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Jag har inget minne av att mina föräldrar någonsin talade om de kroppsdelarna.

Jag och mina barn säger mus respektive snopp.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Ärligt talat minns jag inte vad som sades!? Jag tror det var flera olika namn beroende på situation. Ofta sa de nog bara kort och gott "där fram" tror jag... :D Jag vet att jag rätt tidigt fick klart för mig vad de olika delarna kallades i allafall, slida, blygdläppar och klitoris, för det var inget konstigt med det. Men som "samlingsnamn" för hela härligheten fanns det nog inget riktigt bra. Mormor sa "kussimurra" men hon är finska så det kanske hade ngt med saken att göra?

Idag är det ju äntligen så enkelt, eftersom man infört ordet "snippa", vilket används mer och mer och inte minst på förskolor runt om i landet. Så det är bara att hänga på även om det till en början känns främmande, så har vi äntligen ett bra och neutralt namn för flickans könsorgan! :) :bow:

mvh/Halvhalt
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Mina föräldrar sa alltid Mus och Snopp.

Säger det än idag och det faller sig naturligt att fortsätta med det.

*offtopic*
Tycker ändå inte att Kuk och Fitta är några fula ord och ju mer man använder dem ju naturligare blir de och därmed inga skällsord man tar till.

Fast det är ju inte lika kul att skrika - din j*vla Mus efter någon..
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Mina föräldrar använde ett finsk ord jag inte minns riktigt, men det användes som vilket annat ord som helst. Konstigt att jag inte minns. Tror det var "pippuli".

Vi säger snippa respektive snopp.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Snopp och snippa säger vi här!

Mina föräldrar sa killekotten och pepparkakan i sann 70-talsanda!:eek:

Som tur är har dom lagt ner det nu...:angel:
 
Sv: En fråga till er föräldrar

I min barndom sade vi kissen, och det har jag fortsatt med när jag fick egna barn. Funkar bra, och barnen har efterhand fått veta att man inte bara kissar med den. :idea:

En del tycker att kissen är ett fult ord. Men - innebär det att det är fult med kiss i så fall...? :crazy:

Jag tycker att mus är ganska konstigt och missvisande. På vilket sätt liknar den en mus? Är ju inte ens "pälsig" på små tjejer. Förklara gärna!
 
Sv: En fråga till er föräldrar

tror inte mina föräldrar hade något ord för det...
det enda jag kan minnas i den stilen är att vi pratade om kisshål och bajshål :o men det har ju inte direkt med könsorganet att göra..
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Jag tycker att mus är ganska konstigt och missvisande. På vilket sätt liknar den en mus? Är ju inte ens "pälsig" på små tjejer. Förklara gärna!

Den är liten, rund och söt. Min dotter konstaterade att hon verkar ha en nakenmus. Jag sa att de blir håriga sen, när man blir vuxen.
 
Sv: En fråga till er föräldrar

tror inte mina föräldrar hade något ord för det...
det enda jag kan minnas i den stilen är att vi pratade om kisshål och bajshål :o men det har ju inte direkt med könsorganet att göra..

Inte jag heller, jag kanske har förträngt det? Eller så fanns det inte skäl att prata om den? Jag vet inte.

Men jag kommer använda "Snippa" i yrkeslivet, iallfall i icke officiella sammanhang.
Privat blir det lite grövre ord... Eller "Thingy" när jag pratar med pv
 
Senast ändrad:
Sv: En fråga till er föräldrar

Tycker ändå inte att Kuk och Fitta är några fula ord och ju mer man använder dem ju naturligare blir de och därmed inga skällsord man tar till.

Fast det är ju inte lika kul att skrika - din j*vla Mus efter någon..

Kuk och fitta upplever jag som ett grövre språk.Jag lägger in sexuella anspelningar i dem.Jag kan använda det om jag pratar med kompisar.
Men det skulle kännas fel att benämna en treårings könsorgan som "fitta" eller en liten bebispenis för "Kuk"
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Den är liten, rund och söt. Min dotter konstaterade att hon verkar ha en nakenmus. Jag sa att de blir håriga sen, när man blir vuxen.

Den är ett inbyggt rör... liknar ingen mus som jag sett. Jag tycker att en snopp är mer likt en mus i så fall. Eller en sork...

:angel: :D :p
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Kuk och fitta upplever jag som ett grövre språk.Jag lägger in sexuella anspelningar i dem.Jag kan använda det om jag pratar med kompisar.
Men det skulle kännas fel att benämna en treårings könsorgan som "fitta" eller en liten bebispenis för "Kuk"

Håller med.

/FG
som inte använder dessa ord alls
 
Sv: En fråga till er föräldrar

"Hej, nu ska jag degradera ditt könsorgan till en del av stjärten och cementera de redan så stela könsstrukturerna där kvinnor underordnas män. Män får ha ett könsorgan, deras könsorgan separeras i språket från resten av kroppen, deras könsorgan har neutrala namn, men du, lilla flicka, ditt könsorgan är endast en del av stjärten. Ditt könsorgan existerar inte och ska inte existera, för fina flickor använder bara könet till att kissa med."
 
Sv: En fråga till er föräldrar

Kuk och fitta upplever jag som ett grövre språk.Jag lägger in sexuella anspelningar i dem.Jag kan använda det om jag pratar med kompisar.
Men det skulle kännas fel att benämna en treårings könsorgan som "fitta" eller en liten bebispenis för "Kuk"

Men det är ju det jag menar...
Det är ju vi vuxna som gör de orden fel för barnen och det är ju då de blir så laddade.

Skulle inte heller använda dem om barnens könsorgan men om min treåring frågar om hon har en Fitta så skulle jag inte förstora upp det genom att säga: Nej, du har en Mus.
Utan helt enkelt säga: Ja och sen är det inte mer med det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En fråga till er föräldrar

Ditt könsorgan existerar inte och ska inte existera, för fina flickor använder bara könet till att kissa med."

Det finns en massa ord för kvinnligt könsorgan... det är bara att de inte passar sig i skrift... ;)

Men mutta kan man väl säga? :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 080
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 072
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp