En fråga om jodförgiftning

mysko

Trådstartare
Ger min häst alger och fick höra att hästar kan bli jodförgiftade, stämmer det?
Hur märker man det?
Hur undviker man det?

Skriv allt ni vet då jag nu är mycket orolig.
mysko

Sv: En fråga om jodförgiftning

Ja, det har varit en del snack om det. Få se om folk kan låta alg-diskussionen vara och hålla sig till ämnet..
Hästar kan mycket riktigt få jodförgiftning, vilket rent logiskt undviks genom att inte ta in för mycket jod. ;)
Vad jag förstått är symptomen på förgiftning de samma som för brist, dvs struma. Jag har frågat lite olika foderrådgivare om saken men ingen har kunnat ge ett bra svar. Bara att symptomen för förgiftning och brist är lika och det är därför svårt att veta vilket ens häst har drabbats av.

Jag tror inte du behöver oroa dig för förgiftning, såvida du inte ger stora mängder alger. Jorden i Sverige är generellt ganska jodfattig har jag förstått det som, men jag är ingen expert.

:bow: för ditt svar.
Hon får 1 liter/dag och enligt bruksanvisningen ska hon ha 1-2 l/d
Vid svår luftvägsproblem ska man ge i 6-8 månader och blir då rädd att hon kanske får i sig för mycket?
Hon har så svåra lufvägsproblem att hon inte klarar sig utan medikament och ist för att ge henne medicin så ger jag alger och hon klarar sig relativt bra med bara alger men får ibland komplettera med cortizon då hon slemmar igen för mycket.

Kan långvarigt användande då ge förgiftning?
Hon får krafft och havre och mineraler och grovfoder och B-vitamin och glucosamin varje dag, påverkar detta joden?

jag hoppas du menar dl/dag :crazy:

Jag har faktiskt ingen aning hur det ligger till, jag bara vidarebefodrade de svar jag fått. Jag vet att peter_lundin har koll på siffror om toxiska nivåer, jag har glömt dem men tror det finns på slu's hemsida.

Ett hekto alger per dag ger 50 mg jod vilket ligger något under den toxiska gränsen för en stor häst. Man har dock sett negativa effekter på fölston vid 50 mg. Börjes ihavsalger i rekomenderad giva ligger för när vad som anges toxiskt för att det skall kunna anses acceptabelt.
PL

Vad delaktig i en tråd om just detta förra vintern. Vet inte om en finns kvar?! Men hur som helst, det finns uppgifter och forskning kring detta och där man märkt att ett överskott av jod som har lett till förgifting har varit hos föl till ston som ätit stora mängder alger. Hade kontakt med både SLU och SVA ang detta men fick aldrig några direkta svar om det inträffat hos några andra hästar än just föl. Sen kastades den ena efter den andra artikeln upp, sök på "Havsalger" så tror jag att du ska hitta den tråden, den blev ganska lång men tyvärr så kom vi inte fram till så mkt. Precis som så mkt annat i hästvärlden. Den den ena tycker är jätte bra tycker den andra är jätta dåligt osv....
Gav själv min häst dessa carrageenalger förra vintern och han lever fortfarande! (Han åt ca 3 liter per dag) Men om jag hade ett dräktigt sto skulle jag inte ge alger just pga av risken för struma!

Senast ändrad:

Ett hekto alger per dag ger 50 mg jod vilket ligger något under den toxiska gränsen för en stor häst. Man har dock sett negativa effekter på fölston vid 50 mg. Börjes ihavsalger i rekomenderad giva ligger för när vad som anges toxiskt för att det skall kunna anses acceptabelt.
PL

Fast det är väl de alger som är i "mineralform" från Alg-börje du menar? TS skriver ju om Carrageen som man kokar o ger mot luftvägsproblem.
Eller är det samma mängd jod/dl i rödalgerna och brunalgerna?

Mitt stor är dräktigt och jag var just själv frågande till detta.
Ett överskott av jod ger muskeldegeneration hos föl och ett underskott detsamma, så det är svårt att ligga på mängden lagom.

Jag har alg-börjes till mina hästar och jag ger ca 3dl uppblött i en krubba ute, så hästarna kan välja att äta det. De tycker inte det är så himla gott och jag brukar behöva fylla på en gång i veckan, detta är alltså för 3 stora hästar.

Jag lägger alltid till detta i mitt foderstatsprogram för att kontrollera att jag inte överskrider värdet.

Lycka till!

Det är inte så svårt eftersom det är en enorm spännvid mellan behovet o toxisk dos.
Vilket värde ser du till att inte överskrida/hur mkt jod får ditt dräktiga sto?
PL

PL.

Jag tror din fråga är till mig och mitt dräktiga sto.

Hon får alltså 1dl /vecka vilket ger ca, 15 g/dag.

Jag vet att rek. dos är 1dl/dag men då blir det för mycket enl. mitt foderstatprogram.

M

Min pålle åt alger varje dag i sju år. Så jag tror inte att långsiktigt användande ska vara ngn fara.

Nej rödalgerna skall ha mindre jod.
PL

Ok, och det är ju rödalger/carrageen som TS skriver om. Det är ju det som rekommenderas mot luftvägsproblem, efter den kuren är avslutad ska man fortsätta med brunalger och det är väl DÅ man bör passa sig för jodförgiftning om jag fattat rätt?

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 001
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har...
2
Svar
27
· Visningar
3 826
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag...
2
Svar
36
· Visningar
3 342
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka