En fråga kring föl..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 2 927
Sv: En fråga kring föl..

Dagen efter släppte vi ut Jolie när hon hade fötts, nästa år får vi se hur vädret är, men en stund lär fölet få gå ut även om det är i mars!

Jag har haft stona ihop med hingsten ända tills de fölade, han var med på den ena av två fölningar som var ute i hagen. Han gick även med fölen och deras mammor, plockade bara bort honom när de brunstade vilket tyvärr blev lite för jobbigt för honom eftersom de vrålbrunstade konstant...längtade väl efter flera...hrmm..

Med tanke på din stängseltråd där du säger att du har stolpar på runt en meter så kanske det vore idé att se över dem innan fölisen kommer ut,för att vara på den säkra sidan,och el kan nog också vara bra.

Det finns ju fler än en hage och de andra har mycket bättre staket. :idea:

Om det är varmt och stoet är van föderska får dom föla ute och jag tar sedan in dom för att kolla att allt är ok. Är det en förstföderska vill jag att hon fölar inne. Dom får stå inne i 2-3 dagar och då byter jag box eller tar ut dom på gårdsplan i början. När fölet följer stoet bättre får dom gå ute i hage. Är det dåligt väder vill jag inte att fölet är ute så länge att det vill lägga sig. Kontakten med människor är viktig i början så ta gärna in dom på box någon gång per dag även om det är fint väder.

Så fort som möjligt beroende på väder och tid på dygnet. Om möjligt så får stona gärna föla ute om det är under rätt förhållanden. Torrt och med bra tempratur och att det går att övervaka det hela.
Här är en till som håller med. Jag gör precis likadant.

Min föddes vid 4 på natten och var ute vid lunch på dagen. Ett par timmar då och ett par timmar på kvällen. Efter några dgr med kortare utevistelser, när jag kände mig säker att öppna hela hagen så det fanns skugga så fick de gå ute hela dagarna, inne nätterna och vid 3 veckor ute dygnet runt, är så än idag.

min bebis föddes den 3 maj 05.. hon föddes kl 5 på em och dagen efter var hon ute 5 timmar och det var hon i 3 dagar sedan utökadevi timm antalet efter vädret. jag tycker de e bra att ha dm inne ett tag i början på natten för då vänjer dom sig vid att bli ledda och hanterade innan betes släpp.

Vårt Welchföl föddes i maj -05 på natten någon gång, inne. Mamman var förstföderska. Den första dagen var det strålande sol och den första riktigt varma dagen (minst 20 grader varmt). Så vi släppte ut mor med föl på f.m i några timmar tills på e.m då vi tog in dom igen. Det var torrt på marken för fölis att lägga sig ner. Har hört att ston oftast föder sina föl en natt när det precis blir/blivit fint väder. Efter några få dagar blev det väldigt regnigt och då fick mor med föl vara inne förutom en halvtimme-timme på e.m när det var uppehåll och vi mockade ur boxen. Annars var dom ute ända från början från ca kl 9 till klockan 17-18. När fölet var drygt en månad släppte vi ut mor med föl på bete dygnet runt tillsammans med andra ston med föl.

Detta upplägg funkade helt perfekt och fölet växte och blev stark och inga fel eller problem uppstod på något vis.

Behöver hagar vara vackra? Tycker den ser ut att vara bra, med tanke på att fölisen direkt får lära sig att lyfta på fötterna. Visst mer gräs vore väl ett idial, men fotot är taget på hösten, så det är väl upptrampat.

Jag antar att jag är bortskämd efter som mina tre hästar alltid haft tillgång till minst 4 ha bete. :angel: Våra hagar har aldrig varit leriga.

Om du aldrig haft en lerig hage måste du vara väldigt unik!

Slottet där min häst är uppstallad ligger delvis på gammal sjöbotten vilket ger leriga hagar under vissa perioder men också bra med bete.

Glöm inte att det var staketet jag ville visa, inget annat.

Ja.. eller så har jag alltid haft tillgång till väldigt bra, stora hagar. :idea:

Storleken har ju ingen betydelse i detta. Du kan omöjligt ha haft hagar utan lera någon stans. Vid grinden blir det ju alltid upptrampat oavsett om hagen är stor eller inte. Eller vid foder platsen, samt vattnings platsen.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 046
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka