En fråga kring föl..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 2 927
C

Cairo

- Hur fort efter fölets födsel låter ni den få gå ut i hagen för första gången?

Sv: En fråga kring föl..

Årets föl släpptes ut i hagen dagen efter födeseln pga att det ösregnade hela födelsedagen. Mamman var därimot ute och sprang då hon hade svårt att släppa efterbörden.

Mitt förra föl föddes sex veckor för sent och var liten och klen, där dröjde det nog några dagar innan hon kom ut i hage. Fick komma ut på korta prommisar istället :love:

Oavsett väder eller vind, så låter jag mina föl vara inne ett dygn innan jag släpper ut fölet med sin mamma.
Men mamman har varit ute minst 3 gånger själv utan sin fölunge det första dygnet.
Jag avmaskar då även mitt sto dagen efter fölningen.
Jag är utav den åsikten att stoet behöver det första dygnet till att umgås med sitt föl och vila ut.

Jag har bara haft ett föl men efter råd från erfarna släppte jag ut honom första gången när han var 8-9 timmar.
De första dagarna släppte jag honom i en paddock med väl synligt staket och varm och torr botten. Han var ute ett par timmar åt gången.
Då han var fyra dagar släppte jag honom i hage med elstaket för då skulle hans syn ha utvecklats så pass att han såg trådarna.
Då han var drygt tre veckor släpptes han på bete ihop med sin mamma och gick sen ute dygnet runt tills han var 5 månader.

Så fort som möjligt beroende på väder och tid på dygnet. Om möjligt så får stona gärna föla ute om det är under rätt förhållanden. Torrt och med bra tempratur och att det går att övervaka det hela.

De kommer ut första dagen. Om vädret eller underlaget är för dåligt, har jag sådan tur att jag har eget ridhus, så då får de gå där.
När första fölet för i år föddes, var det riktigt pissväder, så det stoet fick gå med sitt föl i ridhuset i flera dagar. Det är första gången det har hänt mig dock, jag brukar ha tur med vädret med fölisarna.

När min lilla föddes i början på juni så var det strålande väder, så de fick gå ut efter ca 2 ½ timme. Då hade vi sett att efterbörd kommit ut och fölet diat. Fölet var så piggt och försökte galoppera i den långa halmen så vi tyckte det var bättre att de kom ut istället. Mamma häst är oxå van att gå ute nästan jämt så... Fölis har varit mkt piggt och friskt hela tiden.:D

Inka

Mitt sto fölade ute.. Men tog in henne när fölis kunde gå ordentligt drygt 1½timma efter fölningen. Sen släppte jag ut dom dagen efter då var fölis dryga 14timmar, men då var dom ute 3ggr under den dagen å drygt 2h per gång.
Sen ökade jag de succesivt. Då hon föddes var de verkligen pissväder, så när de regnat mkt å hon frös fick hon komma in å värma sig å torka...
Nu e hon ute dygnet runt å vart de sedan hon var drygt 2v.

jag undrar om det är någon som har stona i hop med hingsten när dom skall föla i hagen?

både förra årets och årets föl föddes ute i hagen och har sedan dess gått ute dygnet runt :) de är födda 10 respektive 19 maj. beror ju iofs på vädret också, men årets föl fick uppleva lite regn när han var 2-3 dagar gammal och vi lät honom vara ute (alltså, lite regn, det ösregnade inte)

Våra tre årsföl föddes i hagen. Alla tre föddes i mitten på maj. Så de var ute ifrån början. De togs in någon timme under första dygnet för lite allmän koll och microlax för de som var hårda i magen. Därefter har de bara varit ute och är det fortfarande.

Det är halvblodsföl.

Så fort som möjligt beroende på väder och tid på dygnet. Om möjligt så får stona gärna föla ute om det är under rätt förhållanden. Torrt och med bra tempratur och att det går att övervaka det hela.

:bow::bow:Tycker och gör exakt likadant!

Det finns inga givna regler, utan man måste använda sitt sunda förnuft.

Där jag köpt min shettis-fölis fölar alla stona ute. Hon som har stuterit har alla sina hästar ute året om, självklart med lösdrifter dom kan gå in i. Hon har aldrig haft några problem med detta..
Har själv inte så bra erfarenheter av att låta dom föla inne.. Har varit med om två förstföderskor (fullblod nu) som har fölat inne och sparkat fölisarna illa då dom försökt komma upp, så jag tycker nog att det är bäst att låta dom föla ute. Om vädret tillåter dvs. Det finns väl för- och nackdelar med bägge, som med allt annat. ;)

Bäbis kommer att födas i hagen i mitten av juni så hon får stanna kvar där om det inte är världens oväder förstås.

Vill inte att min donna ska föla inomhus, hon kan rulla fast mot en ridhussarg...

Den utvalda hagen syns mkt bra från två av tre hus på gården, funderar även på att sätta upp en nattvakt.

Flyinge låter väl inte sina fölungar komma ut före en vecka efter fölningen? De säger att de ser dåligt?

Föl ser dåligt de första dagarna, men man kan släppa dom i hage med rejäla staket.

Min senaste fölunge (nu 13 år gammal) föddes på kvällen i hagen, fick vara inne första natten men sedan var hon ute hela sommaren dygnet runt dock med tillgång till ligghall. enda gången hon var inne var när jag pysslade med/red mamman. Jag tyckte detta funkade mycket bra och gör nog likadant denna gången om vädret tillåter.

Jag har ett mkt "mammigt" sto (fast hon inte haft något föl ännu) så jag är tämligen säker på att hon kommer se till att telningen inte skadar sig på något... (Men hon skulle som sagt kunna föla med ändan upptryckt mot väggen).

Kaela kommer föla ute nästa sommar i en mindre hage.
Är vädret hyffsat får dom gå ute hela tiden.

Mitt förra sto fölade ute i Juni och det gick jättebra.
Dom fortsatte vara ute hela sommaren sen.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 049
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka