En fråga, hoppas ni fattar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 382

Thera

Trådstartare
Ett halvblodsföl som rent stammässigt är berättigat till vita papper i ASVH, får den det även om stoet inte är reggad överhuvudtaget i ASVH (utan i SH), eller måste modern vara "inne i systemet" på grå papper för att det sen ska bli vita på avkomman?

Sv: En fråga, hoppas ni fattar!

På din beskrivning borde fölet få grått papper.
Så här står det om grått papper:
"Hästa av halvblodstyp där ett eller flera led i härstamningen ej är kvalificerade."
För vitt parre står det:
"Fullständig halvblodshärstamning, men något ej kvalificerat på moderns sida."
Det som du beskriver verkar ju vara ett sto som inte har fullständighärstamning efter som den blivit reggad som halvblod.

På din beskrivning borde fölet få grått papper.
Så här står det om grått papper:
"Hästa av halvblodstyp där ett eller flera led i härstamningen ej är kvalificerade."
För vitt parre står det:
"Fullständig halvblodshärstamning, men något ej kvalificerat på moderns sida."
Det som du beskriver verkar ju vara ett sto som inte har fullständighärstamning efter som den blivit reggad som halvblod.

Stoet i fråga har full och känd, men inte godkänd stam.

Stammen är Mackay-Gassendi-Souvenir. Hennes mor är reggad på gröna i ASVH, men på grund av Mackay hade mitt sto fått grå, om ägarna reggat i ASVH istället för SH.

En ev. avkomma efter min häst får ju Mackay i andra led, och jag har sett andra, ex. en Shogun-Mackay med vita. Det står på vita:

"Häst fallen efter avelsvärderad hingst som uppfyller rasvisa krav, men som pga av mödernet ej uppfyller härstamningskraven för Riksstambok 1. Dock har fader och moder samma rastillhörighet."

Därav frågan om mitt sto först måste vara inne i ASVH för att få vita på en avkomma eller om det inte spelar någon roll.

Ingen som vet om moderns registrering spelar någon roll för pappren på fölet?

Det där är nog en gränsdragningsfråga som ASVH svarar bäst på.
Mejla dem vetja!

Ska göra det.

Men en fråga till som är lite enklare tror jag; går det att regga om stoet i fråga från SH till ASVH?

Alltså, egentligen är det inte världens viktigaste, men nu missar vi en del ASVH-arrangemang, som löshoppningsträningar och så vidare.

Borde gå att göra det. Men det kommer att kosta ganska mycket. Så jag tror att det är där istället för färgen på papperna som skon klämmer när det gäller var hon blivit registerad från början. Skiljer ett antal tusenlappar på ASVH registering och SH.

Min hästs mamma var oregistrerad import efter godkänd hingst men med icke godkänd morfar.
Min häst är efter godkänd hingst och har vita papper. Hon är född 1990 så de har kanske ändrat systemet nu men jag tror att ditt stos avkomma efter godkänd halvblodshingst får vita papper. Det handlar så vitt jag begripit inte om registrering utan hur stammen faktiskt ser ut. D v s ett rasrent halvblod med icke godkänd morfar.

Har fått svar nu.

Precis som Görel sa så får fölet (tex. Briar-Mackay-Gassendi) vita papper under förutsättning att stoet är reggat hos SH med stam. Hade stammen däremot varit angiven okänd hos SH hade fölis fått grå.

Frågade även om omregistrering, med det korta och koncisa svaret "nej". Så jag antar att det är kört. Men ska höra med min lokala ASVH-förening om man är välkommen på ex. löshoppningsträningar och så ändå.

3-årstest och så vidare är kört antar jag..

Jaja, spelar egentligen ingen jätteroll, men det hade varit kul att få vara med på lite unghästträningar, eller att få henne bedömd.

treårstest är kört även om hon hade vart reggad hos ASVH från början, de stramade åt reglerna härom året... :smirk:
Men jag kan inte förstå om du inte ens får vara med på de tärningar som anordnas, varför skulle de bry sig om ifall du kommer med en åsna, ardenner/arab eller halvblod med icke godkänd stam?

Jösses, vad de skärpt reglerna..

Jag visade ju min travarkorsning (inom tävlan) på fölvisning 2005... det hade varit väldigt kört nu.

Min häst hade enligt vad jag kan utläsa reggats med grå papper, raskod 04, alltså renrasig häst, men utan godkänd stam. Inte fått delta i någonting ungefär.

Avkomman däremot får starta det mesta, utom Riksföl, Rikssto och så vidare, men dit är det inte alla som tar sig ändå.

Jag ska maila Kronobergs Varmblodsförening och höra om vi är välkomna på unghästträningar, jag tycker inte heller det borde spela någon roll egentligen, så länge man är medlem och betalar...

Man det finns ju de öppna championaten för fyraåringar och uppåt !

Jo, i och för sig. Men 3-årstestet hade varit kul det med.

Jaja, ingen mening att gråta över spilld mjölk.. :D

Hästen är jag kanonnöjd med i vilket fall, hon är en riktig pärla, och det är ju det viktigaste.

Det är ju ändå det allra viktigaste-att det är en trevlig och sund individ du har där hemma:smirk:

3- årstesterna i all ära- men det börjar gå lite hysteri i det hela för många.

Det finns ju som sagt andra intressanta "tävlingar" att sätta upp som mål, eller hur!

3-årstest behöver inte vara kört. Det är upp till de lokala föreningarna. Jönköping tex tog emot hästar med "fel" papper utom tävlan i år. Vissa lokalföreningar säger blankt nej, Bohuslän tex, tog in ett antal ponnyer men inte renrasiga halvblod förra året bara för att de inte hade rätt färg på sina papper. Var nu rim och reson ligger i det.

Vissa lokalföreningar säger blankt nej, Bohuslän tex, tog in ett antal ponnyer men inte renrasiga halvblod förra året bara för att de inte hade rätt färg på sina papper. Var nu rim och reson ligger i det.

Ja, alltså, man tycker att ett renrasigt halvblod har mer på en sån tillställning att göra än en ponny.. den lär väl definitivt inte ha rätt färg på pappren..

Har förresten mailat och frågat lokala ASVH angående om man är välkommen på unghästträningar, men inte fått nåt svar än..

Senast ändrad:

Kan uppdatera med att vi är välkomna på träningar också!

Så det var ju bra, för även om man inte siktar på något test tror jag alla unghästar mår bra av att komma ut lite i "stora världen" också.. :D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 356
Senast: lizzie
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 517
Senast: Klara
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka