eksemhäst med föl vad kan man använda

yrbin

Trådstartare
Hej vi köpte för ett litet tag sen en islänning med 3 veckor föl bredvid och hon skickade med ett eksem täcke hon använt i förebyggande syfte enligt den gamla ägaren så har hon aldrig haft eksem men hon kliar sig och får stora sår i ansiktet och något lite kan det vara i manen om inte täcket skavt på den någon som vet vad man kan våga använda så är jag tacksam

Sv: eksemhäst med föl vad kan man använda

Jag skulle vilja säga att kliar hästen sig så pass mycket, så är det nog eksem hon har.
Gjordes det någon veterinärbesiktning och vad sa veterinär en i så fall?
Just tips om hur du ska gå tillväga är inte jag den bästa att fråga, men jag skulle utgå från att det är eksem eller något liknande och låta en veterinär kika på henne.
Grattis och lycka till med dina nya hästar. :)

Finns det intyg på vad den förra ägaren sagt? Veterinärintyg? Besiktning?

Skulle omgående reklamera köpet.

Vill du ha kvar exemhästen så får du täcka den överallt.

AM

Hej vi köpte för ett litet tag sen en islänning med 3 veckor föl bredvid och hon skickade med ett eksem täcke hon använt i förebyggande syfte enligt den gamla ägaren så har hon aldrig haft eksem men hon kliar sig och får stora sår i ansiktet och något lite kan det vara i manen om inte täcket skavt på den någon som vet vad man kan våga använda så är jag tacksam

Du skriver i förebyggande syfte, är det en import som du har köpt? Hur länge har den varit i Sverige?

Jag är lite nyfiken hur har det gått, har du hittat något som funkar?

Hej ja hästen är vet bes står inget i papprens om sol eksem och ja hon sa att de inte lider av eksem men hon har täcke i förebyggande syfte. ja täcke dygnet runt och avs 14 fungerar bra så länge hon har detta så går det bra. Men tyvärr så har fölet börjat klia sig ordentligt så måste med ha täcke lätt att hitta mini täcke till föl så stoet blir lätt att hålla i bukt

Jag antar att du inte har å papper att hästen inte lider av exem utan endast täckas i förebyggande syfte? Det låter som om du blivit lutad och att förra ägaren gjorde sig av med ett (2) problem genom att undanhålla sanningen. Stackars föl att få växa upp till det lidande som exem innebär :( Är det verkligen försvarbart att behålla en unge som redan nu kliar?

Jag antar att du inte har å papper att hästen inte lider av exem utan endast täckas i förebyggande syfte? Det låter som om du blivit lutad och att förra ägaren gjorde sig av med ett (2) problem genom att undanhålla sanningen. Stackars föl att få växa upp till det lidande som exem innebär :( Är det verkligen försvarbart att behålla en unge som redan nu kliar?

Verkligen osjysst:mad:

Jag håller med Shaggy. Det måste ju vara grymt att ha klåda hela sitt liv, när livet knappt ens startat.

Varför avla på eksem-hästar?

Hej ja hästen är vet bes står inget i papprens om sol eksem och ja hon sa att de inte lider av eksem men hon har täcke i förebyggande syfte. ja täcke dygnet runt och avs 14 fungerar bra så länge hon har detta så går det bra. Men tyvärr så har fölet börjat klia sig ordentligt så måste med ha täcke lätt att hitta mini täcke till föl så stoet blir lätt att hålla i bukt

Fråga, är det en importhäst?
I så fall kan stoet mycket väl haft täcke i förebyggande syfte, och ingen eksem har funnits tidigare. Dock kan den nu bryta ut om detta är andra eller tredje sommaren, ett miljöombyte borgar också ofta för att eksem bryter ut osv.

Men det är kruxet med just importer om det är en sådan, att risken för eksem är oerhört stor varför man vid köp hellre bör satsa på en svenskfödd eller en import som varit lång tid i Sverige.

Det är väl rätt ovanligt att föl får eksem direkt så kolla med veterinär så det inte är någon ohyra.

Ursäkta,menar så klart att det är osjysst av säljaren-både mot köparen och hästarna.....

Helt ok. :laugh: Blev bara lite underlig syftning och man kan ta illa vid sig när någon skriver som jag gjorde.
Vi har en exehäst i stallet och jag undrar hur man är funtad om man medvetet avlar på en sådan. Det är verkligen ett helvete för både häst och ägare :(.

Hon är 11 varit här sen 4 år hon har tjock man och rätt lång. Har försökt kolla efter ohyra ser inget men vet ville att vi skulle hälla på switch hon har fått 2 föl innan och de har ingen exem men tyvärr misstänker jag att man slarvat med vitamin och mineraler på henne så det försöker vi få upp

Men det kvittar, har hästen en disposition så har den. Då räcker det med en utlösande faktor för att få ett utbrott, både miljö ombyte och fölning är sådana faktorer tyvärr.

Det är möjligt att hästen tidigare inte haft exem då den skyddats förebyggande med täcke. Stora omställningar som miljöombyte och fölning kan få ett exem att bryta ut. Om din häst kliar upp stora sår så låter det definitivt som att den numera skall klassas som exemhäst. Jag hade låtit hästen gå med exemtäcke med mage och huva. Om det ändå inte hjälper så hade den fått gå in på kvällar/nätter. Då avlastas ju även fölet från knotten.

Vi har stor framgång här hemma med helt vanlig ringblommesalva. Vi smörjer på småsår med salvan och så läker dom fort. Runt skap/juver(inte på tuttarna dock om hästen har föl!!) så är skillingaryd salva toppen för att hindra insekterna bita.

Håll gärna häst och täcke hyfsat rena. Att bada hästen med ett milt återfuktande schampo är toppen. Tvätta bort gamla rester av salvor.

Absorbine Ultrashield flugspray funkar kanon (men med täckning är det överflödigt att spraya).

Ps, när du skriver inlägg, försök använda kommatecken och punkter så är det lättare att förstå vad du skriver. Hoppas det ordnar sig med kliandet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 543
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 153
Senast: sthu
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 849
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 482
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?