gadriel

Trådstartare
min lilla hund har blivit mer och mer röd på magen, ungefär där revbenen slutar och på armbågarna. Jag trodde först att det var skav eftersom han är så tunnhårig både på magen och armbågarna men det har blivit mer och mer och nu misstänker jag att det kanske är eksem eller en allergisk reaktion av det sista fodret vi köpte, är ca 1 månads sen vi bytte foder (det vi ville ha fanns inte att få tag på).

Kan foder ge allergier som ser ut så? I övrigt är han blank och fin i pälsen men det kanske kan börja på sånna ställen? Eller kan det helt enkelt vara skav?

Hunden är en whippet.

Tacksam för råd.

Sv: eksem??

Är han alltid röd eller vissa tider på dygnet? Min tösa blir röd på sin nakna mage när hon varit ute och ansträng sig (typ som när vi blir rosiga om kinderna) men det går över när hon vavat ner inne. Annars är det ju som du säger, kan vara allergi, demodex kan också vara vettigt att kolla.

Ohyra är det första man bör misstänka om hunden får hudförändringar och/eller klåda.

Ohyra är det första man bör misstänka om hunden får hudförändringar och/eller klåda.

han har inte kliat sig någon gång och det är bara på det tre ställena. armbågarna är ju i princip nakna.

Magen ser nästan ut osm bränsår, inte svampigt eller mjälligt i huden utan bara väldigt rött på just den yten och lite utanför. Känns inte som ohyra.

Är han alltid röd eller vissa tider på dygnet? Min tösa blir röd på sin nakna mage när hon varit ute och ansträng sig (typ som när vi blir rosiga om kinderna) men det går över när hon vavat ner inne. Annars är det ju som du säger, kan vara allergi, demodex kan också vara vettigt att kolla.

Alltid. Det började för ca 3 veckor sedan som en ltien rodnad och sen har det blivit värre. Han är ju väldigt välvd i bröstkorgen så det är den punkten som ligger an mot marken/underlaget när han ligger men det har ju aldrig varit rött där innan.

Visst kan det vara en reaktion på fodret, men man ska nog inte utesluta någon form av angrepp och det första jag tänker på är rävskabb.

Du säger att det började på en liten fläck som går i marken när han ligger plats. Kan det ha funnits något på marken just där? Någon som har spillt ut något, någon växt som t ex "bränner" (nässla, björnloka)? Fågellort? Det kan vara en massa olika. Bäst är nog att fråga veterinären.

Senast ändrad:

Hundar kan ha ohyra utan att riva sig. Det kan t ex vara mjällkvalster.
Ohyra är väldigt vanligt - vanligare än många tror och definitivt vanligare än foderallergi.

Hundar kan ha ohyra utan att riva sig. Det kan t ex vara mjällkvalster.
Ohyra är väldigt vanligt - vanligare än många tror och definitivt vanligare än foderallergi.

Tack för er hjälp! Ska försöka komma iväg till vet så får dom kolla vad det kan vara.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 454
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 278
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka