Ej godkänd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wera6
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 313
W

Wera6

Vet inte om detta hamnar rätt.....

Men är det många som betäcker sina ston med en hingst som inte är godkänd?????

Varför gör man det isåfall??

Sv: Ej godkänd hingst

Olika orsaker men jag tror att någon eller några av dessa saker är vanliga:
- Okunskap man kan inget om avel eller har ingen avelsplan.
- Snålhet den är ofta billigare än godkända.
- Att hingsten finns lätt åtkomlig ofta grannens hingst eller egen.

Vet inte om detta hamnar rätt.....

Men är det många som betäcker sina ston med en hingst som inte är godkänd?????

Varför gör man det isåfall??
Utomlands är det ganska vanligt att man tar en tvåårs hingst och betäcker 2-3 ston. Detta för att se vad hingsten lämnar innan man visar fram han.

jag tror storsta anledningen ar att stallagarens/grannens/nan som ar ganska nara, har en hingst med bra utstralning och dessutom ar agarna trevliga.. da blir det nog latt sa... tror jag. ;)

Kan bara svara för mig, har använd en icke godkänd hingst (samma) 5 ggr och är jättenöjd. Nu är det visserligen ingen buskavel utan han är godkänd i de flesta förbunden i Tyskland och har ca 800 avkommor där. Flera av dem är hyfsat framgångsrika (WC-finaler, VM, OS-reserver, gk hingstar m.m) Tyvärr blev han trots det inte godkänd här i Sverige och då bestämde jag mig för att använda honom ändå. Några av avkommorna är reggade med grå papper i Sverige, några med full stam i Tyskland.

Jah höll på att använda en numer icke godkänd, pga att jag tyckte att han kompletterade mitt sto perfekt, samt ypperliga tävlingsresultat och mkt fina avkommor

I de flesta fall tror jag att det handlar om "hästproduktion", dvs att stoägaren bara vill ha ett föl.

Sen finns det också genomtänkta parningar även om pappan inte är godkänd, men ändå har kvalitéer som man vill testa.

Nu blir jag nyfiken på vilken hingst det är. Vill du inte skriva ut det får du jätte gärna skicka ett PM.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 937
Senast: Lea88
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 291
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka