Efter skandalerna: Ridsporten tar brett grepp

Ridsporten skakas av flera fall där aktiva anklagas för sexuella trakasserier.
Nu intensifierar Ridsportförbundet sitt värdegrundsarbete.
– Vi jobbar proaktivt för att ändra den kultur som finns inom ridsporten, säger förbundsordförande Ulf Brömster.

Idrottsrörelsens uppförandekod var iaf något mer konkret.

SvRF har att tillämpa även den.
Ja, så varför görs det inte?

Istället luddiga formuleringar om "etik och moral" och "tillsammans är vi starka".

Jag vill se konkreta uttalanden, nolltolerans mot sexuella övergrepp, och att dom uppmuntrar till både polisanmälan och intern anmälan. Varför finns inte "Vår handlingsplan mot sexuella övergrepp" på hemsidan?

För att få bort Brömster krävs att det går via er ridklubb eller ert distrikt.

För min egen del känner jag mig åter förnedrad av förbundet. Hur Leissner på samma presskonferens mer eller mindre rycker på axlarna vad CF och ** gjort och kallar mitt agerande "förkastligt". Det är tydligt att för honom är det MYCKET värre att en kvinna vågar påtala de uppenbara strukturella problem som finns inom sporten än att män upprätthåller detta uråldriga beteende att anse sig ha rätten till tjejers kroppar.

Jag är så ARG och känner mig så ini helvete SVIKEN.

För min egen del känner jag mig åter förnedrad av förbundet. Hur Leissner på samma presskonferens mer eller mindre rycker på axlarna vad CF och ** gjort och kallar mitt agerande "förkastligt". Det är tydligt att för honom är det MYCKET värre att en kvinna vågar påtala de uppenbara strukturella problem som finns inom sporten än att män upprätthåller detta uråldriga beteende att anse sig ha rätten till tjejers kroppar.

Att påtala dessa problem hör ju inte hemma på skalan av dåliga saker över huvud taget.

Du är en stjärna. Jag fattar att det du gjort har drabbat dig, men du har gjort något otroligt viktigt. Vi alla behöver gå i dina fotspår. Eftervärlden kommer att minnas.

Jag skulle kunna tänka mig att engagera mig, dock är jag inte advokat eller har nån utbildning, men gillar "ideellt arbete". Frågan är om man ens skulle ha en chans. eller hur man ens tar sig "in dit".

Problemet med föreningslivet är att det kallas demokratiskt men i praktiken så är det valberedningen som bestämmer styrelsen eftersom man bara tar fram en möjlighet. Det är svårt att få till en ändring av valberedningens förslag redan på klubbnivå då det kräver massor av förarbete på förbundsnivå där delegaterna som är skickade till förbundsstämman inte har någon som helst relation så får man betrakta det som omöjligt.
Tyvärr gör det här att det är enkelt för de som redan är inne i svängen att bestämma hur förbundet ska drivas för att sedan få till en skenprocess av demokrati.
Ska man kunna bryta upp detta så krävs att ett stort antal klubbar går samman och verkligen engagerar sig i riksnivån och hur den ska drivas samt letar vettigt folk. Tyvärr skulle ett sådant förfarande kräva oerhört mycket tid och arbete vilket riskerar att den lokala klubbens angelägenheter blir kraftigt eftersatta. För styrelsen i en lokal klubb är antagligen nytt underlag i ridhuset en betydligt större fråga är vilken korrumperad person det är som sitter i förbundsstyrelsen.
Jag hade gärna engagerat mig i någon klubb som vill åtgärda skiten på förbundsnivå men då jag ser det som mission impossible och jag inte vill riskera att sponsra SvRF med en enda krona så kommer jag inte göra det. Min röst har helt enkelt blivit den man lägger med fötterna även om den därmed blir helt betydelselös men jag slipper i alla fall känna att jag betalar för galenskapen.

Spånar lite, AB har en artikelserie Stallslavarna där de gräver i missförhållanden i ridsporten och hur unga kvinnor utnyttjas sexuellt och som obetald arbetskraft. Kanske puffa på så att de och Expressen börjar skriva om det mer. Kalla Fakta och UG, även om det tidigare gjorts reportage så har det inte handlat direkt om SvRF. Tror faktiskt att det mest effektiva skulle vara en riktig uthängning av gubbarna med namn i media. Samtidigt angripa dem via SR, motionera tex om att officiellt klandra förbundet och kräva konkreta förbättringar, som sedan ska redovisas.

Aschberg och hans 200 sekunder (eller vad det nu är?) är också en väg med stor genomslagskraft, särskilt som de brukar hamna på förstasidan. Attackera dem genom namninsamlingar till sponsorerna. Det är trots allt vanliga hästmänniskor som sponsorerna vill åt genom sponsring. Tryck från sponsorer har hjälpt i andra liknande situationer.

Spånar lite, AB har en artikelserie Stallslavarna där de gräver i missförhållanden i ridsporten och hur unga kvinnor utnyttjas sexuellt och som obetald arbetskraft. Kanske puffa på så att de och Expressen börjar skriva om det mer. Kalla Fakta och UG, även om det tidigare gjorts reportage så har det inte handlat direkt om SvRF. Tror faktiskt att det mest effektiva skulle vara en riktig uthängning av gubbarna med namn i media. Samtidigt angripa dem via SR, motionera tex om att officiellt klandra förbundet och kräva konkreta förbättringar, som sedan ska redovisas.

Aschberg och hans 200 sekunder (eller vad det nu är?) är också en väg med stor genomslagskraft, särskilt som de brukar hamna på förstasidan. Attackera dem genom namninsamlingar till sponsorerna. Det är trots allt vanliga hästmänniskor som sponsorerna vill åt genom sponsring. Tryck från sponsorer har hjälpt i andra liknande situationer.
På tal om sponsorer, visst är CF sponsrad av Hööks?

CF är inte sponsrad av Hööks längre. Har varit i kontakt med dom samt Krafft och en annan tjej kontaktade övriga sponsorer. Samtliga drog tillbaka sin sponsring och de försvann från CFs Instagram.
Screenshot_20220910-135842_Samsung Internet.webp

Namnlista?

Vänta nu, Riksidrottsförbundet! En välskriven text och namnlista på den och så se till att skicka den även till Riksidrottsförbundet och media.

SvRF går emot Riksidrottsförbundets värdegrund.
Riksidrottsförbundet har en >> visselblåsarservice << dit man kan anmäla. Man kan även anmäla övergrepp direkt till internationella ridsportförbundet via >> det här dokumentet <<. Sist men inte minst har IOC - internationella olympiska kommittén - SOLKLARA förklaringar vad som ingår i sexuella trakasserier så att dessa inte är kända av Brömster och Barth samt representanterna för juridiska utskottet på Svenska ridsportförbundet bevisar väl en gång för alla att de inte är rätt personer på rätt plats..

Saxat från IOC

What is sexual abuse?​

• Sexual abuse is behaviour towards an individual or group that involves sexualised verbal, non-verbal or physical behaviour, whether intended or unintended, legal or illegal, that is based upon an abuse of power and trust
  • Sexual abuse involves any sexual activity where consent is not or cannot be given
  • Sexual abuse often involves a process known as ‘grooming’

How is grooming done?​

Stages of grooming/The grooming process in sport​

Targetting a potential victim

• observing which athlete is vulnerable
  • finding occasions to test her out for secrecy and reliability
  • checking out her credentials as a susceptible person
  • striking up a friendship
  • being nice
Building trust and friendship

• making her feel special
  • giving gifts and rewards
  • spending time together
  • listening
  • being consistent
  • setting down basic conditions for each meeting
  • beginning to bargain “You have to do this, because I have done that”
Developing isolation and control; building loyalty

• refusing the child access to significant others and or demeaning any previous sources of friendship and support
  • restricting access to or reliance on parents and carers and non-sport peers
  • being inconsistent, building up hopes and joy one moment and then punishing the next to increase the child’s desperation for attention
  • checking the child’s commitment through questioning and setting small tests
Initiation of sexual abuse and securing secrecy

• gradual incursion into ambiguous sexual boundaries
  • if athlete objects saying “you didn’t mind last time” to entrap her
  • invoking co-operation “you owe me/it’s the least you can do”
  • invoking guilt “now look what you’ve done”
  • offering protection “I won’t tell/it’s our little secret”
  • discrediting the victim so she has no choice but to remain “others won’t understand” or “nobody will believe you”
  • threatening the victim “if you tell anyone I’ll hurt you/tell others what you’ve done/hurt someone you care about/drop you from the team…”

Brömster borde avgå. Något mer tomt kan man inte yttra. Man arbetar proaktivt och har möjligheten att arbeta reaktivt (pratar han om dressyrhästar?).

Maken till svammel är svårt att finna. Vad säger karln egentligen? Vad konkret kommer förbundet att göra?

Man blir tusan i mig mer provocerad av hans uttalande.

Återigen uttrycks inte med en stavelse något om offren.

De som borde vara orsaken till ett kraftfullt agerande och tydligt avståndstagande till den sexistiska kulturen. :cry:
:rage:
Det är inte bara de som borde skämmas. Vart är journalisterna? Jag tycker Hippson gjort ett bra jobb här och Ridsport kom igång de med men något senare. Men vart är t.ex Eventing Nation?

De som så sent som förra sommaren gjorde stort buller om att rapportera om initiativet #WeRideTogether för att stoppa sexuella trakasserier i sporten.

Sexual misconduct and abuse have long been an issue in equestrian sport, and is often ignored, minimized, or wrongly blamed on the victim.

Vad jag kan se (kan ju ha missat det) har de inte nämnt ett ord om den här avstängningen. Trodde hela idén med media var att granska och rapportera liksom men det törs de ju inte.

Hatten av till franska Grand Prix och holländska Horses och alla svenska tidningar som skrivit och rapporterat om det.

Senast ändrad:
Riksidrottsförbundet har en >> visselblåsarservice << dit man kan anmäla. Man kan även anmäla övergrepp direkt till internationella ridsportförbundet via >> det här dokumentet <<. Sist men inte minst har IOC - internationella olympiska kommittén - SOLKLARA förklaringar vad som ingår i sexuella trakasserier så att dessa inte är kända av Brömster och Barth samt representanterna för juridiska utskottet på Svenska ridsportförbundet bevisar väl en gång för alla att de inte är rätt personer på rätt plats..

Saxat från IOC

What is sexual abuse?​

• Sexual abuse is behaviour towards an individual or group that involves sexualised verbal, non-verbal or physical behaviour, whether intended or unintended, legal or illegal, that is based upon an abuse of power and trust
  • Sexual abuse involves any sexual activity where consent is not or cannot be given
  • Sexual abuse often involves a process known as ‘grooming’

How is grooming done?​

Stages of grooming/The grooming process in sport​

Targetting a potential victim

• observing which athlete is vulnerable
  • finding occasions to test her out for secrecy and reliability
  • checking out her credentials as a susceptible person
  • striking up a friendship
  • being nice
Building trust and friendship

• making her feel special
  • giving gifts and rewards
  • spending time together
  • listening
  • being consistent
  • setting down basic conditions for each meeting
  • beginning to bargain “You have to do this, because I have done that”
Developing isolation and control; building loyalty

• refusing the child access to significant others and or demeaning any previous sources of friendship and support
  • restricting access to or reliance on parents and carers and non-sport peers
  • being inconsistent, building up hopes and joy one moment and then punishing the next to increase the child’s desperation for attention
  • checking the child’s commitment through questioning and setting small tests
Initiation of sexual abuse and securing secrecy

• gradual incursion into ambiguous sexual boundaries
  • if athlete objects saying “you didn’t mind last time” to entrap her
  • invoking co-operation “you owe me/it’s the least you can do”
  • invoking guilt “now look what you’ve done”
  • offering protection “I won’t tell/it’s our little secret”
  • discrediting the victim so she has no choice but to remain “others won’t understand” or “nobody will believe you”
  • threatening the victim “if you tell anyone I’ll hurt you/tell others what you’ve done/hurt someone you care about/drop you from the team…”
IOC överraskade mig positivt (sorgligt nog) med den här detaljerade texten!
Den ser ju otroligt användbar ut i alla föreningar, definitivt något som ridsportförbundet borde ta en titt på. Och sätta upp på sin egen hemsida. För de har väl inget emot det som står där? Eller säger de att vissa saker som står med är okej? :grin:

IOC överraskade mig positivt (sorgligt nog) med den här detaljerade texten!
Den ser ju otroligt användbar ut i alla föreningar, definitivt något som ridsportförbundet borde ta en titt på. Och sätta upp på sin egen hemsida. För de har väl inget emot det som står där? Eller säger de att vissa saker som står med är okej? :grin:
Mig med 😉

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation...
2
Svar
39
· Visningar
4 786
Senast: Ciccio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka