Efter skandalerna: Ridsporten tar brett grepp

Ridsporten skakas av flera fall där aktiva anklagas för sexuella trakasserier.
Nu intensifierar Ridsportförbundet sitt värdegrundsarbete.
– Vi jobbar proaktivt för att ändra den kultur som finns inom ridsporten, säger förbundsordförande Ulf Brömster.

"brett grepp" gällande sexuella trakasserier...
th-3491750219.webp

Ja jag hade gärna själv kunnat tänka mig att ersätta någon i det där juridiska utskottet också, det borde inte kunna gå så mycket sämre än hur det funkat hittills. :D Tyvärr är jag inte beredd att offra mitt jobb och tror inte det skulle vara en tillåten bisyssla. Men kanske som pensionär? Leissner är väl snart 72 år så det verkar inte vara något hinder.

Men det hade verkligen behövts en reset av mycket stora mått i organisationen ASAP för att återge eller skapa något förtroende, inte mer floskler och tomt snickesnack om värdegrunder.

Ja jag hade gärna själv kunnat tänka mig att ersätta någon i det där juridiska utskottet också, det borde inte kunna gå så mycket sämre än hur det funkat hittills. :D Tyvärr är jag inte beredd att offra mitt jobb och tror inte det skulle vara en tillåten bisyssla. Men kanske som pensionär? Leissner är väl snart 72 år så det verkar inte vara något hinder.

Men det hade verkligen behövts en reset av mycket stora mått i organisationen ASAP för att återge eller skapa något förtroende, inte mer floskler och tomt snickesnack om värdegrunder.
Det är väl ett problem, tänker jag, att de som kan bidra ideellt är pensionärer och därmed möjligen har liten koll på vad dagens lagstiftning faktiskt står för.

Vidare verkar de vara sprungna ur samma kultur. Inte helt verkar de yngre kunna bidra med nytänk. Påfallande ofta är även yngre förmågor överraskande konservativa i specifika intressegrupper.

Jag har ingen erfarenhet av SvRF själv, men väl av andra organisationer där smala intressen råder.

Jag har iakttagit detta fenomen och funderar på om det inte kan vara så generellt?

"brett grepp" gällande sexuella trakasserier...
Visa bifogad fil 99713
Brömster borde avgå. Något mer tomt kan man inte yttra. Man arbetar proaktivt och har möjligheten att arbeta reaktivt (pratar han om dressyrhästar?).

Maken till svammel är svårt att finna. Vad säger karln egentligen? Vad konkret kommer förbundet att göra?

Man blir tusan i mig mer provocerad av hans uttalande.

Återigen uttrycks inte med en stavelse något om offren.

De som borde vara orsaken till ett kraftfullt agerande och tydligt avståndstagande till den sexistiska kulturen. :cry:
:rage:

Tittar man på "trygg i stallet" materialet så handlar det mest om att tjejer inte ska snacka skit om varandra. I och för sig helt rätt, men var är det breda greppet?
"Trygg in stallet" - när hela sportvärlden är medveten om risken för sexuellt utnyttjande?

Har man samma låga ambitionsnivå inom ex Gymnastikförbundet? Friidrott? Lagsport?

Det hela känns synnerligen naivt och totalt världsfrånvänt.

Att unga tjejer sexualiseras och även pojkar, VET man för bövelen.

Jag blir mer och mer motiverad att faktiskt skriva mitt öppna brev/insändare eller vad det kan bli.

"Trygg in stallet" - när hela sportvärlden är medveten om risken för sexuellt utnyttjande?

Har man samma låga ambitionsnivå inom ex Gymnastikförbundet? Friidrott? Lagsport?

Det hela känns synnerligen naivt och totalt världsfrånvänt.

Att unga tjejer sexualiseras och även pojkar, VET man för bövelen.

Jag blir mer och mer motiverad att faktiskt skriva mitt öppna brev/insändare eller vad det kan bli.
Gymnastikförbundet är väl lite okända, eller var iaf 🙈. Men har för mig att dom fortsatt jobba hårt för att bli av med tränarkulturen som varit problematisk.

Det jag undrar är vad jag som enskild medlem i svrf kan göra för att byta ut styrelsen? Är det till distrikten man ska vända sig? De verkar ju inte ha vett nog att själva avgå, så hur ger vi dem lite hjälp på traven?
Namnlista?

Vänta nu, Riksidrottsförbundet! En välskriven text och namnlista på den och så se till att skicka den även till Riksidrottsförbundet och media.

SvRF går emot Riksidrottsförbundets värdegrund.

Senast ändrad:
Tanken att någon organisation bara ha någon slags tro att en eller ett par inlägg flashback överhuvudtaget är viktigt? Att skvallerforum är viktigt?

Det finns väl en valberedning?

Eh, det är knappast relevant just nu vilka som väljs nästa gång det är interna val (och dessutom kan väl de i valberedningen också vara inblandade i den skeva kulturen). Posterna tillsätts inte som via våra riksdagsval.

Jag tycker att hela organisationen behöver ruskas om från grunden.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation...
2
Svar
39
· Visningar
4 786
Senast: Ciccio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka