e.Cagliostro, nån som har en sån?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lord_Calvert
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 4 231
L

Lord_Calvert

Jag har fastnat för ett sto efter Cagliostro-Abgar xx, född 2001, men räknas som 5, då hon har haft föl..

Jag skulle dock vilja ha en häst som är mer åt dressyrhållet, men det känns inte som hon är helt inriktad åt hoppning än..

Är det någon här som har en efter Cagliostro? Hur är dom, är dom mycket hoppinriktade eller hur klarar dom sig i dressyren??

Sv: e.Cagliostro, nån som har en sån?

Hejsan!

Jag har en cagliostro avkomma. Hon är 01:a och är Cagliostro-Cortus-Menelek**. En underbar individ, men hon är en äkta hopphäst, hoppar allt. Men hon har ärvt pappas trav, den är trevlig och taktmässig men skulle nog inte få så bra poäng på en dressyrbana om man säger så. Galoppen däremot är helt underbar :love: Har även ridit Cagli själv, jobbade på penarpsgården ett år. Han har inte så bra dressyr trav även om han är trevlig att rida och lätt att reglera. Han fick ju bara 5p på traven. Men jag tror att de allra flesta avkommor är hopplämpade.

//Linda

skulle nog inte köpt en cagli häst om jag letade dressyrhäst! Har en kompis som hade en avkomma, som inte var lätt i skallen minst sagt, har hört f.ö. att han lämnar hästar med temp. även om man ska bedömma var häst för sig...

skulle nog inte köpt en cagli häst om jag letade dressyrhäst! Har en kompis som hade en avkomma, som inte var lätt i skallen minst sagt, har hört f.ö. att han lämnar hästar med temp. även om man ska bedömma var häst för sig...

Jaha okej... Men hon är hur lugn som helst! Så det kan inte stämma på alla..:D Så hon lär inte bli någon dressyrhäst då asså?

som jag skrev, ska man ju inte dra alla över en kam, dock är ju cagli själv en livlig individ :P men allt beror ju på vad du har för ambitioner, och vad hon har för gång/ridbahet etc. men enbart på stammen är det ju inte direkt avlat för dressyr...:angel:

Ajdå, det lät ju inge vidare... :crazy:

Jag har en Cagliostro (Cagliostro-Calimero) avkomma född 2002. Har hållt på med hästar i ca 20 år och har aldrig träffat på en trevligare häst som är så ambitös, arbetsvillig och vänlig. Står i ett stall med ca 40 hästar där alla tvåbenta säger att han verkar var så himla bra, trevlig och lätt. Jag köpte honom som treåring och var även då den snällaste häst jag haft att göra med.

Har hört att Cagliavkommer kan vara hårda, med detta är inget jag någonsin märkt av. Kan då även tillägga att min häst är ca 180 cm som nybliven femåring...

Han är hoppinriktad, men jag kommer träna och tävla mestadels dressyr på honom. Han kommer aldrig bli någon Grand Prix häst, men målet är placering i medelsvår och det säger många som ser honom inte är omöjligt, inklusive min dressyrtränare.

Finns bilder på honom här på Buke. Kolla mina tidigare inlägg om du vill se honom :)

Red en Cagliostro där jag jobbade i somras. En känslig, men väldigt snäll individ, men väldigt "lättstressad" liksom. Men om jag ska vara ärlig kan jag inte minnas att jag suttit på en häst med så dåliga gångarter förut :crazy: MEN den hoppade riktigt trevlig!
Den hästen som du är intresserad av har en superbra hoppstam! Abgar** är även hingsten Manhattans morfar!

Senast ändrad av en moderator:

nämnde aldrig det tidigare. Min häst har inga toppen gångarter. Han fick 7-6-7 på kvalitén. Men där var han väldigt loj, då det var väldigt mycket förseningar (ca 1 1/2 h utan att vi fick veta det...)

enligt kunniga (tränare etc) har han väldigt väldigt fin galopp och en utvecklingsbar trav. Han har inget naturligt schvung i traven men den blir hela tiden bättre och bättre.

vill säga detta för att inte dra alla cagli avkommor över en kam :)

kan återkomma igen när vi har visat oss "på riktigt" (när tävlingsäsongen drar igång) några gånger, så får vi se om domarna har samma åsikt som de kunniga jag har runtomkring mig :)

Okej..Tack för svaren!! Ska ta och kika på din pålle...
Eftersom hon inte är så gammal kanske det går att utveckla henne lättare inom dressyren?

Jag är helt förvirrad, hatar att fastna för hästar..Det är inge vidare..förbjudet!!:angel: :p

Jag har ett sto född -02 e. Cagliostro-Steve's Friend xx. Jag var på jakt efter en dressyrhäst men fastnade för henne. Hon blev klass 1 på treårstestet i både gångarter och hoppning, gångartspoäng 7-7-8. Har inte hunnit tävla något än men hoppas tävla dressyr med henne. Hon är väldigt positiv och lätt att ha och göra med, alla tycker att hon är så snäll! Hon är ädel och lätt i modellen ca 166.
Jag blev oxå lite avskräckt av Caglis gångartspoäng men min har ju bättre än honom iaf.

Står en 3 åring hos oss.
Sto, drygt 170 cm, fx med 4 vita strumpor och bläs.
Väldigt, väldigt välhanterad men väldigt alert och blir lätt spänd.
Ok skritt, ganska spänstig trav och ännu litte struttig galopp, men hon har växt mycket, så det kan nog ändra på sig.
Löshoppar bra, så denna blir nog en hopphäst.

Vad roligt! min är ju lika gammal som din! :)

Har du bilder på henne? Berätta gärna lite mer om henne. Det känns som det finns ganska få Cagli avkommor, och ändå var det så många som visades så han fick höjd avelsbokstav. Jag är jättenyfiken på fler av hans avkommor, berätta :d !

Jag har fastnat för ett sto efter Cagliostro-Abgar xx, född 2001, men räknas som 5, då hon har haft föl..

Jag skulle dock vilja ha en häst som är mer åt dressyrhållet, men det känns inte som hon är helt inriktad åt hoppning än..

Är det någon här som har en efter Cagliostro? Hur är dom, är dom mycket hoppinriktade eller hur klarar dom sig i dressyren??

Har sett en unghäst f 2001 e Cagliostro-Bordeaux, trevlig häst, ser inte särskilt märkvärdig ut, och hoppar inte spektakulärt, men effektivt - han hoppar så högt som det krävs och klarar hindrena. Ren hopphäst, dock - framförallt traven är inte av den kalibern att man skulle kunna hävda sig på dressyrbanorna.

Är det verkligen inga fler på detta forum som har Cagliostro avkommor? Jag e hur nyfiken som helst på min hästs halvsyskon. Berätta lite om era Cagli avkommor :)

Jag har ett par syckna Cagli avkommor i mitt stall.
En som har Cardento som morfar, två som har Cortus som morfar.
Dessa avkommor är väldigt trevliga men blir lätt stässade som ni säger. Men de flesta hästarna jag har i stallet är litte närvösa och stressar ibland.... Jag tycket annars att cagli avkommorna är väldigt lätta att pysla med istallet men när de gäller på riktigt vid ridning så blir de litte nervösa och stressade....
Har tittat på en till efter honom som faktiskt har en riktiga super gångater..
Dessa hästar är mer hoppinriktade så detta är inga hästar som komme på dressyren i första taget de har ingen riktig bra trav eller galopp med ändå mjuka att sitta på...:p Hoppas de är fler som öppnar ögonen för Cagli avkommorna de kan varkligen hopp... MVH Mallan

Jag har en Cagliavkomma som jag just har sålt till en landslagsryttare i Holland.
Mer info om Cagliavkomman kan du se på http://hem.bredband.net/maitea/capitan_foto.htm
Han är väldig cool och nyfiken av sig och totalt orädd. Går allt som det ska kommer han att få en helbror om 1 år. Jag är VÄLDIGT nöjd med honom. Tiden får utvisa vad det kommer att bli av honom.

Han ser jättefin ut!

Nu vet jag ju inte hur min såg ut vid den åldern, men jag kan tänka mig att de liknade varandra. Blir intressant att se vad som blir av honom :)

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 874
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 202
Senast: linlar1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 158
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 784
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka