Dvärgschnauzer = problem med bukspottskörteln?

sussisus

Trådstartare
Izor har fått åka in till veterinären för magproblem - igen.:cry: En för oss ny veterinär sade då att dvärgschnauzrar kan ha problem med bukspottskörteln och det är det som gör att de kan spy och få diarré.
Är det någon som hört talas om det?

Vovven är nu inlagd med dropp och djursjukhuset ska höra av sig imorgon.

Har en fundering på om det är alla löptikar som gör att Izors mage kommer i olag (han slickar ju i sig deras pink). I trakten finns det övervägande del tikar och mer eller mindre alla verkar löpa just nu.
Kan man komma tillrätta med detta (pinkslickandet) med en kastrering?
Jag har funderat på detta med kastrering ett tag för det har nog mest fördelar just nu, speciellt som Izor umgås mest med tikar (då skulle han ju kunna umgås året runt med bästisen Wilma:idea:).
Tyvärr är jag inte ensam om att bestämma om vovven.

Sv: Dvärgschnauzer = problem med bukspottskörteln?

Jag har aldrig hört att problem med bukspottkörteln ska vara ngt stort problem hos just dvärgschnauzern. Men har veterinären sagt det så bör det väl stämma? Ska lyssna runt lite bland andra uppfödare.

Ang kastrering så ska väl hunden aldrig gå i avel? Då finns det ju i stort sett bara fördelar med att kastrera som jag ser det. Säkert lugnare för både er och hunden!

Jag har "alltid" fått höra att dvärgschnauzer är en frisk ras utan några större hälsoproblem, så därför blev jag förvånad (jag var inte med när de lämnade in vovven så jag vet inte exakt hur orden sades).

Ska försöka bearbeta mina föräldrar om att åtminstone prova med en sådan där tillfällig kastrering (på kemisk väg väl?).
Izor är idag 3 år och 7 månader och hur mycket vi än älskar honom så är det inte tänkt att han ska bli pappa (även om han är sina föräldrars förstfödde;)).
Fast det skulle förstås vara intressant att se om han nedärvde sitt lugna och eftertänksamma temperament. Men nej, det är inget tillräckligt skäl till att avla på honom.

Jo, generellt sett så är den rätt så frisk... Det som finns är ju ögon som helst ska kollas på alla hundar runt 5-års ålder, oavsett om de går i avel eller ej. Något som blivit vanligare på senare tid är urinsten. Där ligger vi väldigt högt i statistiken hos försäkringsbolagen och något vi har börjat kolla på inom klubben. Sen finns det ju en del grejer till men som inte är speciellt utbrett...

Urinsten är det nog i alla fall inte.

Izor har varit dålig i magen de senaste 2-3 dagarna men han har druckit och ätit precis som vanligt (fast för ett par dagar sedan spydde han upp maten, men igår åt han kokt fisk och lite blötmat, dvs Hills I/D).
Det som varit ovanligt den här gången är att han har velat gå ut ett par gånger på natten - vilket aldrig inträffat förr (förutom då han var valp förstås).

Liten uppdatering.

Djursjukhuset har inte hittat något konstigt, bukspottskörteln är okej.
Dock har de inte kunnat ta något bajsprov för vovven har inte gjort något i den vägen (åtminstone inte innan de ringde vid 12-tiden idag).
De skulle få honom att äta Royal Canins dietmat (vad det nu är för fel på Hill's I/D som som samma djursjukhus hittills rekommenderat).

Om allt vill sig väl får vi hem honom imorgon.

Izor kan vara väldigt odräglig ibland, men vad man saknar att ha honom runt sig! Längtar tills jag kan ha honom i famnen sovandes på rygg med tassarna i vädret.
Attans hundskrälle att bli dålig!:mad:

Min dvärgschnauzer har en lång sjukdomshistoria bakom sig, trots att han endast är 16 månader. Han har haft samma symptom som din hund, han har haft kräkningar, diarré och varit på gränsen till att svälta ihjäl för att han inte kunnat/velat äta.

Vi har varit hos veterinären otaliga gånger, gjort två tonsilloperationer (under den första fick de inte bort allt), tagit blodprover och gjort tester utan att hitta någonting.

Men så för ett par månader sedan, så gjordes (nästan som ett sista försök) en gastroskopi och rektoskopi, där de fann att han hade magkatarr, troligtvis en kronisk sådan. Han blev satt på Zantac (som även människor använder mot magkatarr), och idag är han i stort sett återställd :banana:! Det kan komma sig att han får gå på Zantac resten av sitt liv, men vad gör det när man har fått tillbaka en glad, pigg, ätande hund som älskar livet och går upp i vikt som han ska :love:. Då är 0.8 ml Zantac 2ggr om dagen ingenting! Han är lite efter i utvecklingen mentalt och fysiskt, men utvecklas nu med stormsteg!

Jag tycker att du (om det inte redan gjorts) ska begära en gastroskopi för att kunna se på molekylär nivå om det står rätt till i svalg, magsäck och tarm.

Hoppas att din hund blir bra snart!

/MosterMia, som också har fått ett måndagsexemplar av den oftast friska rasen DS. Men jag älskar honom lika mycket för det :love:

Var din vovve konstant dålig eller bara nån gång ibland?

Sista gången Izor hade magproblem var i februari, annars äter/dricker han och är precis som han ska vara.
Petig i maten har han alltid varit men då vi började ge honom Hills I/D (både blöt- och torrfoder) så har han ätit 1-2 gånger om dagen (oftast blötmat vid lunchtid och så torrfoder på kvällen runt sista turen).

Mentalt är Izor som snusrar ska vara, dock har han ett rätt lugnt temperament (inte så flamsig och hoppig som jag sett en del andra vovvar, t.ex. så går han på promenaderna, en bekants snuser hoppar nästan rävhopp och skäller på alla hunder den ser).
Izor ligger stadigt på 7-8 kilo och har väl gjort så sedan han var 1-1½ år ungefär.

Glömde ju.

Jag ska höra med veterinären om magkatarr/gastroskopi.
Om jag kommer ihåg vill säga, jag blir nog distraherad av en fyrbening som försöker klättra upp i knät eller som åtminstone kräver att få bli gullad med (oh ja, vovven är bra på att kräva sånt:love:).

Nu är han hemma, lite ledsen och ynklig förstås. Rakad på magen är han också och verkar lite groggy, vilket gör att jag antar att ultraljudet de gjort på honom gjordes idag (står inte någonstans).

Ska äta dietmat 7 dagar 3-4 ggr om dagen, sedan får vi ge honom mat som vanligt.
Han ska äta Flagyl, en trekvartstablett per dag i 7 dagar.

De har kollat allmänblodprov (med röda och vita blodkroppar), lever- och njurvärden, socker, proteiner och bukspottskörtelenzymer. Inga konstigheter där alltså. Och magen såg bra ut vid ultraljudet.
Så fick vi med oss en ask för att ta avföring till maskprov (jag fick den "stora äran" att samla ihop bajset medan mamma höll i kopplet när vi var ute en sväng efter hemkomsten - för han var kissnööödig och även lite bajsnödig).

Nu ligger han på rygg och sover i mammas knä. :love:

Hoppas att allt blir bra med lillkillen, och att ni får reda på vad som är felet! Det var det jag tyckte var det värsta, att inte få något svar på vad det var...

Min kille var dålig i vågor, sen bra igen, sen dålig osv. Han hann aldrig riktigt bli bra mellan skoven. Men nu har han som sagt hållt sig helt frisk och kry jättelänge :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka