Dreglar boxer?

detordnarsig

Trådstartare
Har tänkt skaffa hund om ett halvår, just nu har jag siktet inställt på boxer:laugh: Men känner ingen boxer, så nu vill jag ha lite mera info! Så dreglar dom? Men än när det serveras mat alltså ;) Och hur är det egentligen med sjukdomar? Har ju förstått att de är en ganska sjuk ras...
Och är de bjäbbiga? Risken stor att de skäller vid minsta ljud? Bor i lägenhet... (Ja, jag är medveten att detta är individuellt, men ja ni förstår nog vad jag är ute efter)
Något annat jag bör känna till?

Senast ändrad:
Sv: Dreglar boxer?

Japp - de dreglar och det är nog en hel del annat du ska känna till. Alla rasklubbar brukar ha sin egna sida på internet. Kolla upp den http://www.boxerklubben.nu/ och prova också att googla "boxer" så får du en hel del läsning att börja med.

Dom dreglar, bufflar, clownar sig och är jävligt krävande. Ingen nybörjarhund och bör ej skaffas av kräsmagad person.
Om jag vore dig skulle jag besöka kennlar, brukshundklubbar och träffa boxrar LIVE! Vad är det som får dig att vilja ha en tex? Vad vill du göra med din hund?

Om du sett en boxer (live eller på bild) så vet du hur dom ser ut i ansiktet, hur deras kinder hänger, och därmed är svaret JA, de dreglar :p

Men det är ändå min absoluta favoritras, o min dröm är att själv ha en i framtiden när man har hus :D

Mitt svar är nej!
Min boxertik är torr som ett ölglas i Sahara!

Och jag har fått lära henne skälla!

Väldigt positiv ras, tycker allt är roligt. För mig var det första hunden och jag förstår inte riktigt påståendet att det inte är en nybörjarhund. Självklart måste du göra jobbet och fostra hunden, men det är inget hästjobb :D

Se till att träffa boxrar så är du såld!

Har tänkt skaffa hund om ett halvår, just nu har jag siktet inställt på boxer:laugh: Men känner ingen boxer, så nu vill jag ha lite mera info! Så dreglar dom? Men än när det serveras mat alltså ;) Och hur är det egentligen med sjukdomar? Har ju förstått att de är en ganska sjuk ras...
Och är de bjäbbiga? Risken stor att de skäller vid minsta ljud? Bor i lägenhet... (Ja, jag är medveten att detta är individuellt, men ja ni förstår nog vad jag är ute efter)

Boxer är (i mitt tycke) världens underbaraste ras! :love:
Man har aldrig tråkigt i deras sällskap och får många goda skratt.

För att återgå till dina frågor då: Visst dreglar de ibland... Min dreglar dock enbart när det vankas nåt ätbart. Blir också en del "slabb" när hon druckit vatten men aldrig annars. Jag håller med de föregående talarna här när det gäller boxerinfo. Besök rasklubbens hemsida så hittar du en massa vettig information. De sjukdomar som förekommer inom rasen är väl främst tumörsjukdomar, spondylos, hjärtproblem och allergier. Höftledsdysplasi och knäledsartros förekommer också ibland, så mitt tips är att regga dig på avelsdata och kolla upp föräldrars och släktingars hälsostatistik om det blir aktuellt med valp. Där kan man även kolla om njursjukdomen PNP finns någonstans i leden.

Jag upplever inte boxer som någon speciellt "sjuk" ras så länge man noggrant kollar upp vad som finns längre bak i leden.

Om du är ute efter en väldigt aktiv, rolig, charmig, pussvänlig hund så låt inte lite ev. dregel avskräcka dig :D
Det man dock inte får glömma är att bakom det clowniga så finns faktiskt en brukshund som mår bra av mycket motion och hjärngympa. Man kan knappast anklaga boxern för att vara en skällig eller bjäbbig ras, däremot så kan det finnas en del vakt i dem.

Boxern - En Ängels Själ I En Gangsters Kropp :love:

Boxer är en jätte härlig ras! Super go attityd, alltid glada och med på vad man än kan tänkas vilja hitta på med dom.

Jag har två boxrar och ingen av dom dreglar vanligtvis, gamlingen brukar dock blåsa slembubblor när man håller på att ställa fram hennes mat :p Jag umgås med en del boxrar men upplever dom inte som dregliga, det är dom som har slappa hängiga läppar som dreglar och det har inte mina.

Ja boxer är en sjuk ras tyvärr. Min unga tik har hjärtfel (aortastenose), trots en väldigt seriös uppfödare så sånt kan dyka upp ändå, det är heller inget som står i hunddata även om det är inrapporterat till boxerklubben.
Min gamling är dock frisk och pigg och har aldrig varit sjuk, hon är nu snart 11år.

Den unga är lite mer skällig av sig, inte för minsta ljud i trapphuset utan om någon öppnar lägenhetsdörren. Min gamla skäller väldigt sällan men hon har däremot massa andra söta ljud för sig, knorrar typ..

Var bor du? Kolla om boxerklubbens lokalområde hos dig har någon träff du kan vara med på så du får träffa olika boxrar, prata med boxerägare och se om det är något som passar dig. Jag tycker man bör vara intresserad av att träna och aktivera ganska mycket om man ska ha en boxer då det är en aktiv bruksras som inte bara vill gå promenader och vara soffhund.
Med en boxer får man verkligen en härlig vän som finns där för en jämt, mina får mig alltid på gott humör!

*delvis knapplån*

Jag misstänker att det är ni som har boxrar som har lite andra.. hmm.. föreställningar.. om vad "dreglande hund" är för något. :D Jag kan inte påstå att jag träffat supermånga boxrar, men dom jag har träffat har verkligen dreglat. Inte så att det konstant hänger snålvatten ur mungipan, men när dom kommer och är glada och pussiga och ska nära så får man ändå dregel på sig. :p När dom dricker är det vatten överallt, och när dom ser nåt gott så dreglas det på riktigt.

Jag som har afghaner är van vid helt torra nosar som aldrig dreglar, så för mig dreglar boxrar jättemycket. Jämfört med andra raser så ligger dom säkert i lä dock. :p

I övrigt verkar det vara en skojig ras, men som alla skriver så får man hålla koll på sjukdomar. Skälliga har inte de jag träffat varit, bara väääldigt glada. Såna som viftar på hela kroppen bara man tittar på dom. Jag hade lätt kunnat ha en boxer om den kom förpackad i ett annat utseende. (Jag har ju afghaner som sagt, och dobbisar. Smala långnosar var det här. :p )

Jag känner två boxrar och ingen av dessa dreglar. Blir lite slabbigt när de druckit men inte annars. Så det är antagligen högst individuellt hurvida de dreglar eller inte.

Ang sjukdomar så finns det rätt mycket i rasen har jag förstått av mina vänner som har boxer, bl.a. epilepsi, allergier, hjärtfel. Kolla noga vilken kennel och vilka linjer du köper hund från.

Har Påven fånig hatt? Sover Dolly Parton på rygg? :rofl::rofl:

Jag har en boxerkille på snart två år och han är min första, egna hund. Min särbo har en Cane Corso och vi har varit sambos så jag har även erfarenhet av CC.
Min boxer dräggla inte speciellt mycket, CC:n drägglar mycket mer, men visst blir det lite slaffsigt när han har ätit eller druckit. Men han drägglar aldrig annars.
Skäller gör han heller nästan aldrig. När Canen är här och han börjar skälla på något så kan det hända att boxern hakar på men oftast inte. När vi leker kan han ibland låta "booff", "booff". Möter vi andra hundar som skäller händer det att han svarar, men han börjar aldrig skälla först.
Han är som sagt min första helt egna hund och jag tycker tvärt om vad någon skrev här att det är en toppenbra förstahund. I allafall min :)
Det är många som har sagt till mig att boxern är så väldigt krävande och behöver aktiveras hela tiden, vilket inte alls stämmer in på min hund. Visst han älskar att röja järnet men är en otrolig soffpotatis som älskar att ligga och snarka i mattes knä.
Jag kommer aldrig, aldrig att få en hund som den här och jag kommer aldrig att skaffa någon annan ras än en boxer :)

Tackar för alla svar! Givetvis har jag googlat en del, men vissa frågor är inte helt lätta att få svar på, och det är alltid intressant att höra andras erfarenheter.
Jepp, jag är medveten om att boxer är en brukshund, vilket är helt okej. Har någon här träffat någon boxer som visat agressiva tendenser? Många vänner har småbarn, boxer ska ju vara en (barn)vänlig ras. Mina föräldrar har haft hundar, jag är definitivt medveten om att hundarna inte själva läst rasstandarden i de flesta fall...Menar nu inte att det varit nån hund som varit agressiv, snarare tvärt om...:p

Jag vill ha en kul kompis, för långa promenader, lite lydnadsträning och agility. Inte utställning, har sett så många med taskig attityd mot sin hund på utställning, min hund ska vara min kompis och inte ett föremål. Skulle absolut kunna tänka mig en blandras med. Men kanske är det lättare att kolla upp släktens sjukdomar på en renrasig?

Hur vet man om dom kommer få långa dregelläppar då eller inte?:p Är det bara och kolla på föräldrarna?

Boxer slemmar och slafsar nog mer än just dreglar. När dom ätit eller druckit kommer dom gärna och torkar av sig på dina kläder, det sitter slemsletor upp till¨1,5meters höjd på väggarna så skaffa nåt som går att torka av att ha på väggarna, alltså inga fina tapeter. tygsoffa kan du glömma, det bör vara galon eller skinn som går torka av. Dina fönster kommer aldrig vara rena mer på insidan. Boxer är krävande hundar, verkar generellt ta lång tid på sig att växa upp och förstör under sin uppväxt otroligt mycket. de är skuttiga, glada, alerta, far överallt och är lekfulla. Det är ingen frisk ras. Ledproblem, hjärtproblem, andningsproblem, hudproblem... En boxer som inte vet sin plats kan bli rejält otäck om den tar över, ingen nybörjarhund.
detta är min bild av boxer.

Oj, den var ungefär tvärtemot min bild av boxer.:crazy: Där ser man.

Mitt tips till trådskaparen är att träffa några boxrar och se vad du tycker.
Jag har alltid velat haft en, skaffade en som första hund, är hur nöjd och glad som helst med min hund, som varken drägglar, är krävande, har förstört något sedan han fått permanenta tänder eller försöker ta över.
Men det är väl med boxer som med alla andra raser, olika inidvid, olika beteende.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 102
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 820
Senast: Acto
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 309
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 261
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈